یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۷
کتاب‌هایی که جای رضا شاه را در کاخ گرفتند

طاهره خیرآبادی، مسوول کتابخانه عمومی میر‌فندرسکی شهرستان گرگان استان گلستان گفت: کتابخانه عمومی میرفندرسکی در سال 1346 تاسیس شد و مکان سابق آن کاخ سطنتی گرگان بود که اکنون به موزه تبدیل شده است. این کتابخانه اکنون در ضلع جنوبی پارک شهر قرار دارد.-

خیرآبادی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کاخ سلطنتی گرگان یا کاخ موزه گرگان واقع در پارک شهر این شهرستان دارای کتابخانه‌ای دو طبقه بود و به دلیل نداشتن استاندارد‌‌های کتابخانه‌ای از سال 1384 به ساختمان جدید منتقل شد.

وی با بیان این‌که فضای کنونی و زیربنای کنونی این کتابخانه سه هزار متر مربع است، افزود: این کتابخانه در محل پیشین فضای محدودتری داشت و اکنون در محل کنونی در سه طبقه دارای وسعت بیشتری است. 

مسوول کتابخانه عمومی میرفندرسکی درباره دلیل نامگذاری این کتابخانه و تعداد آثاری که از این شخصیت موجود است، گفت: امیر صدرالدین موسوی حسینی فندرسکی معروف به «میرفندرسکی»، عارف و دانشمند عصر صفوی استان گلستان بود و به دلیل سکونت در منطقه فندرسک دهستانی از شهرستان رامیان در 12 فرسنگی گرگان این کتابخانه به نام وی شهرت پیدا کرده است.

کتاب‌های میرفندرسکی موجود در کتابخانه
وی درباره کتاب‌هایی از این عالم در این کتابخانه موجود است، اظهار کرد: کتاب «رساله صناعیه»، «جستاری در آرا و افکار میرداماد و میرفندرسکی» از  آثاری است که از این شخصیت و درباره وی در این کتابخانه وجود دارد.

تمرکز مکانی بسیار مناسب مهم‌ترین نقطه قوت کتابخانه است
خیر آبادی درباره ویژگی‌های کتابخانه میرفندرسکی شهرستان گرگان گفت: این کتابخانه در بهترین منطقه شهر واقع شده و با دارا بودن بخش‌های مرجع، نابینایان، کودک، نوجوان، نشریات، کتاب‌های چندرسانه‌ای و کمک آموزشی، 37 هزار جلد و 33 هزار عنوان کتاب دارد و پنج هزار نفر عضو فعال این کتابخانه هستند.

راه‌‌اندازی بخش آثار نویسندگان استان در کتابخانه
مسوول کتابخانه عمومی میرفندرسکی با اشاره به وجود کتاب‌های نویسندگان معروف استانی و جمع آوری آثار مکتوب مربوط به این استان در کتابخانه میرفندرسکی گفت: گردآوری کتاب‌هایی درباره استان گلستان و آرشیو آثار این نویسندگان استانی در یک بخش ویژه، از برنامه‌های آینده این کتابخانه است.

کتاب‌ها به فاصله یک ماه از اهدا و دریافت وارد مخزن می‌شوند
خیرآبادی درباره فاصله اهدا و دریافت کتاب از زمان تحویل به کتابخانه تا مدت زمان ورود آن‌ها به مخزن گفت: کتاب‌ها با دو شیوه متفاوت به کتابخانه می‌رسند که شامل اهدای افراد و سازمان‌ها و همچنین ارسال کتاب از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

وی با بیان این که کتاب‌های ارسالی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اسرع وقت در مخزن کتابخانه قرار می‌گیرند، اظهار کرد: کتاب‌های اهدایی به دلیل دریافت مجوز از سوی اداره کل تامین منابع نهاد ظرف یک ماه وارد مخزن می‌شوند.

توسعه فناوری اطلاعات در کتابخانه‌های عمومی
این کارشناس ارشد کتابداری با تاکید بر توسعه فناوری اطلاعات در کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: توسعه این فناوری فقط در دایره کتابخانه‌های دانشگاهی و تخصصی تعریف نمی‌شود و کتابخانه‌های عمومی نیز به عنوان یک نهاد پر مراجع نباید از فناوری‌های روز دور بمانند. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کاخ اختصاصی گرگان یا کاخ موزه گرگان و یا کاخ سلطنتی گرگان مربوط به دوره پهلوی اول است و در پارک شهر گرگان محل (کتابخانه سابق) واقع شده است. کاخ شهر گرگان یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی در کشور و محل اقامت این خانواده در منطقه بوده است، پس از مرمت به کاخ موزه گرگان تبدیل شده است. اين كاخ موزه اولين موزه در شمال كشور، چهارمين موزه تخصصي باستان‌شناسي و بيست و چهارمين موزه كشور محسوب مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط