چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۰
نهج‌البلاغه معجزه علمی امام علی(ع) است

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی‌ با اشاره به ابعاد و موضوعات مختلفی که در نهج‌البلاغه بیان شده است،‌ اظهار کرد: نهج‌البلاغه معجزه علمی امیرمومنان علی(ع) است._

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که نهج‌البلاغه از جامعیت بی‌نظیری در بیان مسایل مختلف برخوردار است،‌ گفت:‌ نهج‌البلاغه حضرت امیر(ع) کتابی است که باید چندین بار و از ابعاد متعدد بررسی و مطالعه شود.

وی ادامه داد: کتاب‌های مختلفی درباره نهج‌البلاغه و شرح و تفسیر آن منتشر شده‌اند و  معتقدم برخی کتاب‌ها مانند الهیات در نهج‌البلاغه نوشته آیت‌الله صافی گلپایگانی،‌ کتاب حکمت نظری و عملی در نهج‌البلاغه نوشته آیت‌الله جوادی آملی،‌ ترجمه و شرح نهج‌البلاغه اثر مرحوم علامه جعفری، از جمله مکتوباتی‌اند که به‌خوبی وجوه مباحث طرح شده در نهج‌البلاغه را بیان کرده‌اند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت:‌ اگر انسان ظرفیت وجودی خود را افزایش دهد، می‌تواند حکمت‌های پنهان نهج‌البلاغه را به‌خوبی دریابد، چراکه نهج‌البلاغه آکنده از مباحث حکمی است که در اوج قرار گرفته‌اند.

رودگر در ادامه با اشاره به فضیلت‌های شب قدر و جایگاه آن در ارتقای سطح روحی و عرفانی فرد گفت:‌ عرفان در شب‌های قدر از یک نگاه همان عبودیت به معنای حقیقی کلمه است،‌ همان سلوک و عبادتی که قرآن و ‌صحیفه سجادیه از آن یاد می‌کنند.

وی گفت:‌ ما شیعیان باید خودمان را به خدا،‌ کلام قرآن و نهج‌البلاغه به‌عنوان معجزه علمی حضرت امیر(ع) گره بزنیم تا به حقیقت اسلام ناب دست یابیم.

این محقق درباره رابطه شب‌های قدر با خودشناسی گفت:‌ انسان در لیالی قدر با خود خلوت می‌کند و به تدبر درباره ماهیت وجودی‌اش در جهان می‌پردازد و این بایدها و نبایدها باعث می‌شود که انسان از اباحه‌گری و چیستی‌انگاری مصون بماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط