سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
بررسی ایلات لر کهگیلویه در «تاریخ کهگیلویه و ایلات آن»

کتاب «تاریخ کهگیلویه و ایلات آن» تالیف زنده‌یاد محمود باور با تصحیح و تعلیقات سید ساسان منصوری‌طباطبایی منتشر شد. اوضاع کهگیلویه در دوران معاصر، تاریخ و جغرافیای شهرستان بهبهان، استان کهگیلویه و بویراحمد، ایلات لر این منطقه و شجرنامه‌ها در این کتاب تشریح شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «کهگیلویه و ایلات آن» تالیف محمود باور با تصحیح و تعلیقات سید ساسان منصوری‌طباطبایی درباره تاریخ و جغرافیای استان کهگیلویه و بویراحمد و بهبهان است. کتاب نخست (نوشته زنده‌یاد محمود باور) در سال 1324 چاپ شده که در آن دوره بهبهان هنوز بخشی از استان کهگیلویه و بویراحمد به‌شمار می‌رفت.

در مقدمه کتاب به‌قلم مصحح آن نوشته شده است: «کتاب در سال 1324 هجری‌شمسی توسط آقای محمود باور به نگارش درآمده و تفریظی (نوشته‌ای جهت ستودن) از روزنامه کسری مورخه پنجم مهرماه 1326 در ابتدای کتاب ضمیمه و نقشه کوه‌گیلویه و ایلات همجوار آن نیز با ترسیم مورخه 15/7/1327 به کتاب ضمیمه است. با گذشت 63 سال از زمان تالیف کتاب و عدم چاپ مجدد آن، این کتاب به دست فراموشی سپرده شده بود، لذا تصمیم به چاپ جدید کتاب گرفتم.»

کتاب در 6 فصل با عنوان‌های «کهگیلویه و اوضاع جغرافیایی آن»، «شهرستان بهبهان»،‌ «ایلات کهگیلویه»، «ایلات لر کهگیلویه»، «معادن، آثار گذشته و طبیعت کهگیلویه» و «تعلیقات» زیرعنوان‌های بسیاری را در برمی‌گیرد. همچنین شهرستان بهبهان، رامهرمز و بخشی از شهرستان امیدیه را نیز معرفی کرده است.

طایفه‌های چرام، دشمن‌زیاری و نوئی، ایل‌های بابوئی، آقاجری (آغاجری)، لیراوی، بهمئی، شیرعالی (شیرعلی)، یوسفی و طیبی برخی از عنوان‌های فصل چهارم کتاب درباره «ایلات لر کهگیلویه» به‌شمار می‌روند. یکی دیگر از مسایل جالب توجه در کتاب شجرنامه‌های افراد مهم این منطقه است که در همین بخش نمایش داده شده‌اند. 

معادن، رودخانه‌های مشهور، چشمه‌سارها، کوه‌ها، صحراها، دریاچه‌ها، درخت‌های جنگلی، میوه‌های کوهستانی، راه‌های کاروانرو در زمان پیش، دژهای طبیعی و کوهستانی، همچنین قضیه میرزا قوام‌الدین بهبهانی از مسایلی است که فصل پنجم کتاب به آن‌ها پرداخته است.

محمود باور، مولف کتاب در یادداشت پایان کتاب نوشته است: «ما در کشوری زیست می‌کنیم که نیمی از جمعیت آن را عشایر «ایلات»، مردمان کوچ‌نشین، کشاورز و دیه‌نشین تشکیل می‌دهند. ایلات هر کشور نسبت به موقعیت آن دارای اهمیت و ارزش سیاسی خاص هستند و ممکن است این اهمیت با اندک لغزشی در مشی سیاسی به سود یا زیان کشور تمام شود. پس بر دولت و اولیا امور است که نهایت مراقبت را به کار بسته تا این مردمان ساده و شریف و اصیل آلت دست واقع نشوند.»

کتاب «کهگیلویه و ایلات آن» می‌تواند به‌عنوان منبعی برای شناخت ایلات و طایفه‌های کهگیلویه و بویراحمد استفاده شود. از این نظر که مصحح کتاب در آغاز کتاب و معرفی نوشته است بهبهان شهر آباء و اجدادی وی است و از سوی دیگر نسبت به عشایر،‌ طایفه‌ها و اقوام این منطقه آشنایی دارد و در پژوهش‌های تاریخی در این منطقه کتاب مفیدی است.

سید ساسان منصوری‌طباطبایی، متولد 1352، پژوهشگر حوزه تاریخ، مصحح و تعلیق‌نویس کتاب حاضر است.

چاپ نخست کتاب «تاریخ کهگیلویه و ایلات آن» تالیف زنده‌یاد محمود باور با تصحیح و تعلیقات سیدساسان منصوری‌طباطبایی در 280 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای 11 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات نوید شیراز در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها