جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
نهج‌البلاغه بخوانید تا پاسخ‌هایتان را بیابید

مولف و گردآورنده کتاب «هزار و یک فضیلت از امیر المومنین(ع) در کتب اهل سنت» گفت: امام علی(ع) از علوم مختلف روز دنیا برخوردار بودند و هنوز هم علم ایشان سرآمد دانش عالمان عصر حاضر است. این امام بزرگوار در نهج‌البلاغه از بسیاری علوم صحبت می‌کنند و درباره آن‌ها اشاراتی دارند که محققان و پژوهشگران مسلمان می‌توانند با خواندن این اثر جاودان پاسخ بسیاری از پرسش‌های خود را بیابند.-

محمدرضا رمزی اوحدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: جنبه‌های علمی امام علی(ع) بسیار پیچیده و عمیق است و تاکنون کمتر به این موضوع پرداخته شده است. بسیاری از محققان بزرگ دنیا که مدعی کشف علوم‌اند، نهج‌البلاغه را خوانده‌اند یا امیرالمومنین(ع) پیش‌تر درباره اکتشافات آنان مطلبی را فرموده‌اند.

وی با بیان این‌که «علوم روز دنیا و به ویژه آن‌چه کشف نشده است، در دست شیعیان قرار دارد اما پیروان این مذهب نسبت به داشته‌هایشان بی‌اعتنایند و از کشف آن‌ها به دست غربی‌ها و غیرمسلمانان به هیجان می‌آیند» ‌اظهار کرد: امام علی(ع) در یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه از حرکات زمین با فعل جمع یاد می‌کند. تا چندی پیش حرکات زمین در دو شکل وضعی و انتقالی شناخته شده بود اما مدتی است دانشمندان 10 حرکت دیگر را برای زمین یافته‌اند.

محقق حوزه دین ادامه داد: امیرالمومنین(ع) دارای ابعاد و دانش گوناگون در حوزه‌های نجوم، شعر، پزشکی،‌ سیاست، حکمرانی، ریاضیات، شیمی، جبر و مثلثات،‌ فیزیک و معارف دینی و قرآنی‌اند ولی متاسفانه اغلب فقط به جنبه معارف دینی و قرآنی ایشان توجه شده است.

مولف کتاب «هزار و یک داستان از زندگانی امیرالمومنین(ع)» با اشاره به این‌که دعا و اشعار امام علی(ع) تنها جنبه عرفانی و معنوی ندارند بلکه درون مایه آن‌ها از جنبه علمی برخوردار است، گفت: دیگران بهتر و عمیق‌تر از ما، امام نخست شیعیان را می‌شناسند. به نظر می‌رسد اگر کتاب‌هایی که درباره ایشان به رشته تحریر درمی‌آیند، از زبان ساده ویژه قشر متوسط جامعه برخوردار باشند، فرصت شناسایی رفتار، منش و شخصیت حضرت علی(ع) بیش از پیش برای افراد جامعه شیعه فراهم می‌شود. اغلب کتاب‌هایی که درباره ایشان نوشته می‌شوند، به زبان عربی‌‌اند و متون کتاب‌های قدیمی هم از نظر لغوی سخت و ثقیل‌اند.

نویسنده پنج کتاب «هزار و یک داستان از زندگانی امیرالمومنین(ع)»، «هزار و یک پرسش و پاسخ از امیرالمومنین(ع)»، «هزار و یک نکته از ولایت امام علی(ع)»، «هزار و یک فضیلت از امیرالمومنین(ع) در کتب اهل سنت» و «هزار و یک نور از فضایل امیرالمومنین(ع)» درباره اثر جدیدی که در دست تالیف دارد، عنوان کرد: اینک کتابی را با عنوان «هزار و یک نکته از زندگی زهرا(س)» و کتاب دیگری را که تا زمان انتشار آن ترجیح می‌دهم موضوعش محرمانه بماند، در دست نگارش دارم.

وی افزود: برخی بر این باورند که جامعه به طور مطلق در اختیار مردان است و اگر نخواهند بپذیرند که نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، به جامعه لطمه وارد می‌شود و پیکره‌ ناقصی از اجتماع مسلمانان شیعه را به جهانیان ارایه می‌دهند. به همین دلیل، کتاب «هزار و یک نکته از زندگی زهرا(س)» را بیشتر با هدف ارایه الگویی مناسب از ابعاد شخصیتی، تربیتی و اجتماعی به زنان تالیف می‌کنم.  

مولف حوزه دین در پاسخ به این سوال که «آیا حضرت زهرا(س) تنها می‌تواند برای بانوان الگو قرار گیرد؟» بیان کرد: در نگاه نخست این بانوی بزرگ، یک خانم است و از جنبه‌های مادی با خانم‌ها همخوانی دارند و به عنوان الگویی الهام‌بخش برای این قشر محسوب می‌شوند اما تفکر غلطی است که وی تنها الگویی برای خانم‌ها در نظر گرفته شود، زیرا شخصیت وی برای مردان هم در برخی جنبه‌ها سرمشق است.

نویسنده کتاب «هزار و یک پرسش و پاسخ از امیرالمومنین(ع)» ادامه داد: در کمتر کتابی درباره دیدگاه‌های تربیتی دختر پیامبر اسلام با فرزندانش سخنی بیان شده است. ایشان برای کودکانشان شعر می‌خواندند، در حالی که عمده خانواده‌ها و مادران مذهبی بر این باورند که شعر خواندن کودک را به اصطلاح قِرطی می‌کند که البته این‌گونه نگرش ناشی از کم‌اطلاعاتی افراد از منابع دست اول است.

رمزی اوحدی با بیان این‌که شناخت نداشتن از سیره حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) در تربیت افراد و جامعه مسلمان بسیار تاثیرگذار نامطلوبی می‌گذارد، گفت: برخی فکر می‌کنند فقر نمادی از زهد و پارسایی است، در حالی که امامان ما به جز در شرایطی خاص در برهه‌ای از زندگی‌شان، در قله ثروت و مال بوده‌اند و تفکر فقر به عنوان نمادی از ایمان برای مسلمانان بسیار اشتباه است. برای حل این‌گونه مشکلات و تفکرها نیاز به اطلاع‌رسانی درست از شیوه زندگی و عقیدتی ائمه(ع) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط