سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰
مهارت‌های ادراکی کودکان را در کتاب تقویت کنید

کتاب «بازسازی مهارت‌های ادراکی دیداری»نوشته «رایا بورستین» با ترجمه فرح بخشایی منتشر شد. این کتاب دربردارنده آزمون‌هایی برای تقویت مهارت‌های ادراکی در کودکان است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حس بینایی گسترده‌ترین سیستم حسی انسان است، چراکه بسیاری از جنبه‌های تکامل به بینایی وابسته بوده و یا توسط بینایی هدایت می‌شوند. این سیستم علاوه بر فرآیند دیدن و کسب اطلاعات بینایی از جهان خارج، وظایف متعدد دیگری نیز دارد که می‌توان به آگاه کردن ما از خطرات پیرامون، قضاوت درباره موقعیت‌ها، تعاملات محیطی، اجتماعی و تصمیم‌گیری اشاره کرد. در بسیاری از متون تخصصی حس بینایی از مهم‌ترین حواس انسان برای رشد طبیعی جسمی و ذهنی کودکان به شمار می‌رود.

اهمیت تقویت مهارت‌های ادراک دیداری به ویژه در مقطع پیش‌دبستان و پایه اول دبستان زمانی روشن می‌شود که به مواد آموزشی ارایه شده در مدارس توجه کنیم زیرا حجم وسیعی از اطلاعات برای یادگیری مواد درسی از طریق بینایی ارایه می‌شود.

مطالعه این کتاب به درمانگران توانبخشی به خصوص کاردرمانگران، معلمان دانش‌آموزانی که نیازهای ویژه دارند و همچنین مربیان مهم کودک توصیه شده است. این اثر با ارایه پیش‌آزمون و رعایت روند تمرین‌ها از ساده به پیچیده آزمونی برای تشخیص مشکلات ادراک دیداری کودکان محسوب می‌شود.

مهارت‌های دیداری حرکتی با دنبال کردن اشیاء توسط کودک پدید می‌آید. زمانی که کودک در کسب این مهارت تبحر پیدا کرد حافظه بینایی‌اش در به یاد آوردن چهره مادر او را یاری می‌کند. بیشتر مهارت‌های پیشرفته‌ای که به عنوان مهارت‌های ادراک دیداری در این کتاب به آن‌ها اشاره شده است به طور تدریجی تکامل یافته و تاکید ویژه‌ای بر مهارت‌های پیش‌نوشتاری و پیش‌خواندن کودکان سه تا پنج ساله دارند.

تمرین‌های این کتاب در بخش‌های مازها، تمیز دیداری، اکمال دیداری، زمینه دیداری شکل، ثبات دیداری شکل، توالی حافظه دیداری و همچنین ارتباط فضایی دیداری ارایه شده‌اند.

مهارت‌های تمیز دیداری توانایی فرد را در انجام امور روزمره زندگی افزایش می‌دهد. تمیز دیداری (مهارت تشخیص شباهت‌ها و تفاوت‌ها) اغلب در تمیز حروف، خواندن و هجی کردن استفاده می‌شود. مهارت حافظه دیداری زمانی مورد استفاده واقع می‌شود که فرد از رایانه یا وسیله ارتباط جمعی استفاده می‌کند.

ردیابی یا تعقیب دیداری هنگام غذا خوردن، لباس پوشیدن یا کارهای خانه استفاده می‌شود. از سوی دیگر این مهارت در یادگیری خواندن در طول یک خط و نیز خواندن خط به خط یک صفحه مورد نیاز است.

توالی حافظه دیداری در سطوح عالی‌تر خواندن، محاسبات عددی و یادآوری شماره تلفن و آدرس کاربرد دارد. اکمال دیداری زمانی استفاده می‌شود که مجموعه‌ای از سرنخ‌ها یا راه‌حل‌های تکمیل‌نشده در محیط برای تکمیل دیداری یک شکل ضروری است.

ارتباطات فضایی جهت اشیاء در فضا را پوشش می‌دهد و در فعالیت‌های روزمره مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن، ارتباطات و کارهای خانه استفاده می‌شود.

چاپ نخست کتاب «بازسازی مهارت‌های ادراکی دیداری» نوشته «رایا بورستین» با ترجمه فرح بخشایی با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه، 208 صفحه و بهای 13 هزار تومان توسط انتشارات دانژه منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها