ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
در تحلیل محتوا برای انجام امور کدگذاری باید به افراد کدگذار تمام جزئیات مراحل کار کدگذاری آموزش داده شود. گاه آمادهسازیهای مربوط به کدگذاری و شیوه استفاده از برگههای ضبط هفتهها طول میکشد. در بسیاری از پژوهشهای امروزی رسم بر آن است که کدگذاران از اهداف پژوهش به طور کامل و دقیق مطلع نباشند و تنها بر وظایف محوله خود در زمینه کدگذاری تمرکز یابند. در نتیجه، وقت آموزش اصولاً باید صرف روشهای درست کدگذاری شود نه معرفی پژوهش پیشرو. تعلیم کدگذاران ممکن است در چند مرحله صورت گیرد: پیش از انجام مطالعه امتحانی (پایلوت)، پس از انجام آزمونهای مربوط به پایایی موارد کدگذاری شده در مطالعه امتحانی، پس از هر بازبینی دیگر در کدگذاری. پس از انجام آزمونهای پایایی، بویژه آزمون پایایی میان کدگذاران، کار کدگذارانی را که خطا داشتهاند با توضیحات کافی اصلاح میکنیم و احیاناً برخی از آنها را که به طور مستمر مرتکب خطای کدگذاری شدهاند از میان کدگذاران کنار میگذاریم. به هنگام آموزش و بازآموزی کدگذاران، پژوهشگر با خود آنان درباره مسائل کدگذاری بحث و مشاوره میکند و با توجه به بازخورد آنها، اصلاحات لازم را در کدنامه و / یا در برگههای ضبط به عمل میآورد.
صفحات 392 و 393/ پژوهش در علوم سیاسی/ دکتر کاووس سیدامامی/ / انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)/ چاپ دوم/ سال 1391/ 548 صفحه/ 12500 تومان
نظر شما