چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۶
فدراسیون‌های ورزشی به اندازه وسعشان کتاب می‌خرند

حسین غیاثی، مدیر مسوول انتشارات فرزین، درباره نحوه تبادل فرهنگی و همکاری ناشران ورزشی با فدراسیون‌های ورزشی گفت: فدراسیون‌های ورزشی به اندازه وسعشان کتاب می‌خرند و این کتاب‌ها را در اختیار ورزشکاران و مجموعه خود قرار می‌دهند. همچنین ناشران ورزشی با ارسال کتاب به هیات‌های ورزشی استان‌ها به ارتقای سطح فرهنگ در جامعه ورزش تا حد توان کمک می‌کنند.-

غیاثی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) وضعیت کنونی بازار نشر را نامناسب دانست و بیان کرد: در اوضاع کنونی، ناشران ورزشی از همه ضعیف‌تر واقع شده‌اند، این وضعیت به‌خصوص در رشته شطرنج نمود بیشتری دارد زیرا شطرنج یک رشته علمی و هنری است و کتاب نیز جزو جدا نشدنی این رشته ورزشی به‌شمار می‌‌آید. مانند فردی که برای رسیدن به مدارج بالای علمی و پیشرفت باید مراحل و پله‌های مختلف مدارج علمی را طی کند شطرنج هم همین حالت را دارد اما متاسفانه به کتاب‌های ورزشی آن‌چنان که باید و شاید بها داده نمی‌شود و کتاب‌های شطرنج هم از این قاعده مثتثنی نیستند. 

وی در پاسخ به این سوال که حمایت مسوولان به ويژه مسوولان ورزش کشور از نشریات ورزشی چگونه است، گفت: حمایت اصلی باید از سوی وزارت ورزش و جوانان انجام شود اما متاسفانه هیچ‌گونه حمایتی از ناشران ورزشی نمی‌شود. پیش از انقلاب، ما در ایران اصلا استاد بزرگ در رشته شطرنج نداشتیم و فقط دو یا سه نفر استاد بین‌المللی وجود داشت اما بعد از انقلاب ما هفت استاد بزرگ شطرنج پرورش داده‌ایم که در جهان دارای عناوین قهرمانی متعدد هستند و این نشان می‌دهد که اگر ورزش ما به طرف علمی شدن پیش برود، 100 درصد نتیجه مثبت خواهد گرفت. 

غیاثی در ادامه گفت: حالا ما در مقیاس کوچکی مانند شطرنج این مثال را می‌زنیم اما این علمی شدن ورزش در تمامی رشته‌ها و کل جامعه ورزش ما می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی بگذارد و حتی در کسب عناوین قهرمانی در سطح جهان به ورزشکاران کمک کند و برای رسیدن به این اهداف همکاری همه حلقه‌های زنجیره ورزش لازم و ضروری است. 

مدیرمسوول انتشارات فرزین به بازار کساد نشر به دلیل وجود مشکلاتی از قبیل گرانی کاغذ بر ناشران به‌خصوص ناشران ورزشی اشاره کرد و گفت: طبیعتا این وضعیت نامطلوب بر کار ناشران ورزشی تاثیر داشته و مشکلات بسیاری را به‌وجود آورده است. یک کتاب 300 صفحه‌ای در واقع 12 تا 15 هزار تومان قیمت می‌خورد. اگر این کتاب را با این قیمت چاپ کنیم بر خریداران و به‌خصوص قشر جوان که مشتری اصلی ما هستند فشار زیادی وارد می‌شود و اگر چاپ نکنیم هم باید کارمان را تعطیل کنیم زیرا متاسفانه هیچ‌گونه حمایتی در این زمینه نمی‌شود. 

غیاثی ادامه داد: اکنون کتابی منتشر کرده‌ایم که 520 صفحه دارد و باید 18 هزار تومان قیمت بخورد ولی ما به ناچار 6 هزار تومان قیمت زده‌ایم زیرا ناچاریم که کتاب‌هایمان را با توجه به وضعیت کاغذ قیمت‌گذاری کنیم و این ضربه بزرگی به ما وارد می‌کند. همچنین به دلیل قیمت بالا، استقبال برای خرید کتاب نیز کم می‌شود. 

وی از وضعیت موجود ابراز نگرانی کرد و گفت: مشکل اصلی ما کاغذ است و قیمت اصلی کتاب را، کاغذ تعیین می‌کند. اگر مسوولان برای حل مشکل کاغذ اقدام کنند، ما می‌توانیم به کارمان ادامه دهیم و عناوین کتاب‌های خود را نیز افزایش دهیم. در حال حاضر شمارگان کتاب‌های ما به‌طور متوسط بر یک‌هزار، یک‌هزار و 500 و دو هزار جلد است. قبلا ما شمارگان سه هزار و پنج هزار جلد داشتیم اما در این اواخر ما به ندرت کتابی را سه هزار نسخه چاپ کرده‌ایم و آن‌هم در صورتی بوده که از فروش آن مطمئن بوده‌ایم اما اکنون با توجه به شرایط موجود همه ناشران با تعداد پایین کتاب چاپ می‌کنند. 

مدیرمسوول انتشارات فرزین ارزیابی خود را از میزان استقبال ورزشکاران از کتاب‌های تخصصی رشته‌های گوناگون ورزشی این‌گونه بیان کرد: در رشته شطرنج، استقبال خوبی برای خرید کتاب از سوی ورزشکاران این رشته صورت می‌گیرد. در رشته‌های دیگر مانند فوتبال و کُشتی که در کشور ما طرفداران بسیاری هم دارد، ورزشکاران کمتر به سراغ کتاب‌های تخصصی رشته ورزشی خود می‌روند اما درباره شطرنج این قضیه فرق می‌کند چون در واقع شطرنج علم است و شطرنج‌بازان باید برای پیشرفت و کسب عناوین بین‌المللی و جهانی، به روز باشند و به ناچار باید به کتاب‌ها و نرم‌افزارهای گوناگون شطرنج مراجعه کنند. 

غیاثی درباره مقایسه وضعیت تالیف و ترجمه کتاب‌های ورزشی در کشور گفت: در سال‌های اخیر نسبت به گذشته، تالیف کتاب در زمینه رشته‌های مختلف ورزشی رشد چشمگیری داشته و محققان و متخصصان با رغبت بیشتری به تالیف کتاب در این حوزه روی آورده‌اند. البته در بسیاری موارد و زمینه‌ها هنوز هم غلبه با آثار ترجمه است و باید در این بخش‌ها کار بیشتری انجام شود ولی این نسبت در مقایسه با گذشته، متعادل‌تر شده است. درباره شطرنج هم به علت این‌که علم این رشته ورزشی به کشور روسیه باز می‌گردد عمدتا کتاب‌های شطرنج ترجمه‌اند. همچنین چند عنوان تالیف داخلی هم داشته‌ایم که جدیدترین تالیفات داخلی ما کتاب‌های شروع بازی شطرنج برای نوجوانان و تمرین‌های شطرنج به‌شمار می‌آیند. 

وی گفت: متاسفانه در کشور ما، مردم کتاب را کالای ضروری نمی‌دانند و در صورت فشار و تنگنای اقتصادی، کتاب در ردیف نخستین کالاهایی است که از سبد خرید خانوار حذف می‌شود و در این میان وضعیت کتاب‌های ورزشی نیز که از همه دشوارتر است. از مسوولان می‌خواهیم که برای خرید کاغذ به ما کمک کنند. این کمک می‌تواند با دادن یارانه باشد و یا این‌که خودشان کاغذ را به طور مستقیم و با قیمت مناسب پخش کنند تا ناشران بتواند روی پای خود بایستند. 

مدیرمسوول انتشارات فرزین همچنین از مسوولان فرهنگی و ورزشی کشور خواست که برای نهادینه کردن اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی در ارتقای سطح فرهنگی جامعه، برنامه‌ریزی دقیق‌تر و جامع‌تری داشته باشند و زیر‌ساخت‌ها و تسهیلات بهتری را برای تهیه و خرید کتاب فراهم کنند تا مردم و اهالی ورزش بیشتر به کتاب و مطالعه روی آورند.

انتشارات فرزین از سال 1367 به مدت 25 سال در حوزه چاپ و نشر کتاب‌های تخصصی شطرنج فعالیت دارد و در این مدت بیش از 150 عنوان کتاب در رشته شطرنج توسط این انتشارات به چاپ رسیده است. جدیدترین عناوین کتاب‌هایی که از سوی انتشارات فرزین به چاپ رسیده‌اند شامل کتاب دو جلدی «بیاین با هم بازی کنیم» تالیف میترا هنرمند، جلد چهارم «میراث شطرنجی آلخین»، «شروع بازی شطرنج برای نوجوانان»، «تمرین‌های شطرنج» و «استراتژی آخر بازی» نوشته «میخائیل شرشفسکی» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها