به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «چیستی راهبرد؛ درآمدی بر الگوهای شکلگیری راهبرد» عنوان کتابی است از ریچارد ویتینگتون که به تازگی با ترجمه مشترک بهمن حاجیپور و ماجد ناجی منتشر شده است.
دکتر حاجیپور، درباره اهمیت این کتاب و مشکلات محتوایی اغلب کتابهایی که به زبان فارسی در حوزه مدیریت راهبردی یا استراتژیک منتشر شدهاند گفت: اغلب کتابهای موجود در حوزه مدیریت، سعی بر پیگیری فرایند مشخصی دارند که طبق آن دانشجو و مخاطب را به درکی کلی از مقوله مدیریت راهبردی میرسانند. گرچه فهم عمومی از موضوع برای مخاطب میتواند مفید باشد اما توجه به این نکته ضروری است که راهبرد یک فرایند خطی ساده و معین نیست و پیچیدگیهای زیادی دارد و مسایل مختلفی را برای پیادهسازی آن باید در نظر گرفت.
مولف «خودآموز تحقيق در عمليات» درباره دلیل انتخاب این موضوع برای ترجمه گفت: با بررسی کتابهای منتشر شده در حوزه کتابهای مدیریت، به این نتیجه رسیدیم که جای مفهوم راهبرد به عنوان یک فرایند پیچیده در ادبیات مدیریت راهبردی کشور خالی است و ویتینگتون، نویسنده کتاب «چیستی راهبرد» به فهم مناسبی از راهبرد دست یافته و در این حوزه فعالیتهای زیادی انجام داده است.
به اعتقاد حاجیپور، یکی از مهمترین ویژگیهای کتاب حاضر در این است که نویسنده به مخاطب آگاهی میدهد که پیادهسازی استراتژی ساده نیست و با فرایندی معین و یگانه نمیشود به این موضوع پرداخت.
وی افزود: الگوهای مختلف مطرح شده در این کتاب به دانشجویان و مدیران کمک میکند با رویکردهای مختلف الگوی پیادهسازی استراتژی آشنا شوند.
استادیار دانشگاه شهيد چمران اهواز ادامه داد: در این کتاب چهار رویکرد به راهبرد مطرح میشود که نویسنده آنها را با عناوین «سنتی، تحولی، فرایندی و سیستمی» معرفی میکند و توضیحاتی درباره هر یک ارایه میدهد. اکنون در ادبیات مدیریت ایران و در سازمانها، برنامهریزی سنتی حاکم است و با وجود اهمیتی که سازمانهای بزرگ جهانی به رویکردهای جدید نشان دادهاند سازمانهای ایرانی از آنها غافل شدهاند.
حاجیپور در پاسخ به این پرسش که «نقش خلاقیت مدیران در پیادهسازی بهتر راهبرد یک سازمان در چه حد است و این کتاب چگونه به آن پرداخته؟» توضیح داد: یکی دیگر از ویژگیهایی که میتوان برای این کتاب برشمرد، توجه به جنبههای مختلف راهبرد است. نویسنده در بخشی از این کتاب موضوع نخبگان کسبوکار را مطرح میکند و نقش خلاقیت مدیران را در استقرار و خلق راهبرد مورد بررسی قرار میدهد. از همین رو کتاب حاوی نمونههای موردی و مثالهای فراوانی درباره موضوع است که به درک بهتر مباحث کمک میکند.
رییس مرکز نشر دانشگاهی درباره بومیسازی مباحث و میزان کاربردی بودن کتاب در سازمانهای داخلی اظهار کرد: مثالهای این کتاب برگرفته از کشورهای مختلف با شرایط اقتصادی و اجتماعی متفاوت است و همین تنوع به مخاطب ایرانی هم کمک میکند به درک بهتری از مثالها دست یابد.
حاجیپور اظهار امیدواری کرد ترجمه این کتاب راه را برای مترجمان و مولفان دیگری در این حوزه بگشاید تا از این رهگذر، دانشجویان بتوانند با دیدگاههای جدید حوزه مدیریت راهبردی آشنا شوند.
وی افزود: رشته مدیریت و کتابهای موجود در این حوزه در کشور به نگاهی عمیقتر نیاز دارند و در این راستا نیازمند شناسایی، بررسی و نقد جدی مباحث این رشتهایم تا بتوانیم مباحث رشته مدیریت را به صورت کاربردیتر در اختیار مخاطبان قرار دهیم.
در بخشی از توضیح این کتاب آمده است: «نویسنده برخلاف بسیاری از کتابهای مربوط به حوزه مدیریت راهبردی، میکوشد در این اثر با نگاهی متفاوت به این موضوع بپردازد. در بخشی از توضیح این کتاب آمده است: سوال اساسی اینجاست که اگر مفاهیم مربوط به راهبرد ساده و دستیافتنی هستند چرا همه آن را به کار نمیگیرند و از مزایای فوقالعاده آن بهره نمیبرند؟ چرا مدیران راهبردی چنان دستمزدهای هنگفتی دریافت میکنند و چرا اخذ تصمیمهای راهبردی این اندازه سخت و دشوار است؟»
این کتاب برای دانشجویان رشته مدیریت در مقطع کارشناسی به عنوان منبع درسی «مدیریت استراتژیک» به ارزش سه واحد ترجمه شده است.
انتشارات سمت کتاب 276 صفحهای «چیستی راهبرد؛ درآمدی بر الگوهای شکلگیری راهبرد» اثر ریچارد ویتینگتون را با ترجمه بهمن حاجیپور و ماجد ناجی با شمارگان هزار نسخه و بهای پنج هزار تومان راهی بازار کتاب کرده است.
سهشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۸
نظر شما