شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰
رونمايي از یادنامه منوچهر مرتضوی در شهر كتاب

یادنامه منوچهر مرتضوی با عنوان «سایه سرو سهی» که چندی پیش از سوی انتشارات ستوده تبریز و با همکاری دانشگاه تبریز منتشر شد، سه‌شنبه (۱۴ شهریور) در مرکز فرهنگی شهر کتاب رونمایی می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز فرهنگی شهر کتاب، نشست هفتگی شهر کتاب سه‌شنبه (۱۴ شهریور) به بررسی خدمات علمی و فرهنگی منوچهر مرتضوی اختصاص دارد که با سخنان استادانی چون محمدعلی موحد، فتح‌الله مجتبایی، مفتون امینی، حسن انوری، اصغر دادبه و توفیق سبحانی و حضور اهالی فرهنگ و ادب در مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار می‌شود.

منوچهر مرتضوی به عنوان میراث‌بان سخت‌کوش فرهنگ ایران، در زمینه‌های گوناگون ادبی و تاریخی، پژوهش‌های سودمند و نوشته‌های ماندگاری عرضه کرده و سال‌های بسیار در دانشگاه تبریز به عنوان صاحب کرسی استادی زبان و ادبیات فارسی منشا خدمات ماندگاری بوده است.

دو سال از درگذشت مرتضوی می‌گذرد و به تازگی به همت شاگردان و علاقه‌مندان وی، یادنامه‌ای با عنوان «سایه‌ی سرو سهی» از سوی انتشارات ستوده منتشر شده است.

این کتاب به کوشش محمد طاهری‌خسروشاهی در ۹۰۰ صفحه‌ پنج بخش کلی و مطالبی در قالب شعر، خاطره و مقاله از ۷۰ شخصیت ادبی را شامل می‌شود.

پیش‌تر نیز یک مراسم رونمایی از این کتاب در تالار خاقانی دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز برگزار شده است.

منوچهر مرتضوی متولد یک تیر ۱۳۰۸ و درگذشته در ۹ تیر ۱۳۸۹ در تبریز، ادیب، نویسنده، پژوهشگر، استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تبریز و حافظ‌شناس بود.

وی در سال ۱۳۲۵ وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد، و دوره کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی را در سال ۱۳۲۹ به پایان رساند. در دوران تحصیل دانشگاهی از کلاس‌های درس استادانی چون بدیع‌الزمان فروزانفر، ملک‌الشعرای بهار، سعید نفیسی، ابراهیم پورداود و محمدتقی مدرس‌رضوی بهره گرفت. در سال ۱۳۳۷ با دفاع از رساله دکتری خود با موضوع «اوضاع ادبی آذربایجان در عصر ایلخانان» به راهنمایی بدیع‌الزمان فروزانفر به درجه دکتری زبان و ادبیات فارسی نایل شد.

وی از سال ۱۳۳۷ تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز را آغاز کرد و سال‌ها ریاست دانشکده ادبیات آن دانشگاه را بر عهده داشت. در سال ۱۳۴۴ کتاب «مکتب حافظ یا مقدمه بر حافظ شناسی» را منتشر کرد. این کتاب پس از گذشت چندین دهه هنوز از کتاب‌های مرجع و مورد استناد در زمینه شناخت حافظ و شعر او به حساب می‌آید.

«تحقیق درباره دوره ایلخانان»، «مکتب‌ حافظ یا مقدمه بر حافظ‌شناسی»، «فردوسی و شاهنامه»، «مسایل عصر ایلخانان»، «زبان دیرین آذربایجان»،«جهان بینی وحکمت مولانا» و «چراغ نیمه‌مرده» (مجموعه شعر) از جمله آثار این پژوهشگر هستند.

آیین رونمایی از کتاب «سایه سرو سهی» سه‌شنبه (۱۴ شهریور) از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه در سالن اجتماعات مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود. شرکت در این مراسم برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط