سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۵
یادنامه منوچهر مرتضوی رونمایی می‌شود

آیین رونمایی از کتاب «سایه سروسهی» (یادنامه منوچهر مرتضوی) که به تازگی از سوی انتشارات ستوده تبریز و با همکاری دانشگاه تبریز منتشر شد، چهارشنبه (14 تیر) در تالار خاقانی دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «سایه سروسهی» (یادنامه منوچهر مرتضوی) به کوشش محمد طاهری‌خسروشاهی از سوی انتشارات ستوده با همکاری دانشگاه تبریز به تازگی منتشر شد. این اثر 900 صفحه‌ای در پنج بخش کلی مطالبی در قالب شعر، خاطره و مقاله از 70 شخصیت ادبی را شامل می‌شود. 

طاهری‌خسروشاهی، گردآورنده این اثر در گفت‌و‌گو با «ایبنا»، درباره آیین رونمایی یادنامه مرتضوی توضیح داد: این مراسم با حضور سیدمحمدتقی علوی، رییس دانشگاه تبریز و جمعی از علاقه‌مندان و دوستان استاد مرتضوی برگزار می‌شود. سخنرانی رییس دانشگاه و من به عنوان گردآورنده اثر بخش‌هایی از این مراسم را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: رشید عیوضی، حافظ شناس و از دوستان استاد مرتضوی و معصومه معدن‌کن، استاد دانشگاه تبریز و از شاگردان مرحوم مرتضوی نیز در این مراسم سخنرانی خواهند کرد.

عضو موسسه تحقیقاتی علوم اسلامی و انسانی دانشگاه تبریز در پایان گفت: اکنون نیز در حال رایزنی با مراکز فرهنگی و ادبی تهران هستیم تا یک مراسم رونمایی نیز در تهران برای این کتاب برگزار شود.

منوچهر مرتضوی متولد یک تیر ۱۳۰۸ و درگذشته در ۹ تیر ۱۳۸۹ در تبریز، ادیب، نویسنده، پژوهشگر، استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تبریز و حافظ‌شناس بود.

وی در سال ۱۳۲۵ وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد، و دوره کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی را در سال ۱۳۲۹ به پایان رساند. در دوران تحصیل دانشگاهی از کلاس‌های درس استادانی چون بدیع‌الزمان فروزانفر، ملک‌الشعرای بهار، سعید نفیسی، ابراهیم پورداود و محمدتقی مدرس‌رضوی بهره گرفت. در سال ۱۳۳۷ با دفاع از رساله دکتری خود با موضوع «اوضاع ادبی آذربایجان در عصر ایلخانان» به راهنمایی بدیع‌الزمان فروزانفر به درجه دکتری زبان و ادبیات فارسی نایل شد.

از سال ۱۳۳۷ تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز را آغاز کرد و سال‌ها ریاست دانشکده ادبیات آن دانشگاه را بر عهده داشت. در سال ۱۳۴۴ کتاب «مکتب حافظ یا مقدمه بر حافظ شناسی» را منتشر کرد. این کتاب پس از گذشت چندین دهه هنوز از کتاب‌های مرجع و مورد استناد در زمینه شناخت حافظ و شعر او به حساب می‌آید.

«تحقیق درباره دوره ایلخانان»، «مکتب‌ حافظ یا مقدمه بر حافظ‌شناسی»، «فردوسی و شاهنامه»، «مسایل عصر ایلخانان»، «زبان دیرین آذربایجان»،«جهان بینی وحکمت مولانا» و «چراغ نیمه‌مرده» (مجموعه شعر) از جمله آثار این پژوهشگر هستند. 

آیین رونمایی از کتاب «سایه سروسهی» (یادنامه منوچهر مرتضوی) چهارشنبه (۱۴ تیر) از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در تالار خاقانی دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها