به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم رونمایی از مجلات مشکات و مصباح محمدیه ظهر چهارشنبه با حضور معاون پژوهشی حوزه های علمیه کشور در مرکز پژوهشی محمدیه یزد برگزار شد.
حجت الاسلام منتظری، مدیر مرکز پژوهش و آموزش های کاربردی محمدیه یزد، در تشریح فعالیتهای مرکز محمدیه یزد، از ارائه مستمر مقالات در همایشهای علمی و کسب جوایز متعدد خبر داد.
منتظری با اشاره به اینکه مرکز محمدیه در اکثر همایشهای علمی شرکت کرده و مقالات آن پذیرفته شدهاند، گفت: در حال حاضر ۱۵ پژوهشگر و ۷ گروه پژوهشی فعال در زمینههای سبک زندگی، تحکیم خانواده، علوم قرآن، تفسیر و نهج البلاغه در این مرکز مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: انتخاب این حوزهها بر اساس دو پارامتر فرمایشات رهبری و زیست بوم و ظرفیتهای استانی صورت گرفته است.
مدیر مرکز محمدیه از برگزاری دورههای متعدد آموزشی و پژوهشی برای تربیت پژوهشگر و تقویت فعالیتهای پژوهشی خبر داد و گفت: ما با تمام مدیران مدارس، حوزه علمیه خواهران و نهادهای علمی استان از جمله دانشگاهها و معاونتهای پژوهش و فناوری آنها جلساتی برگزار کرده و آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردهایم.
منتظری با اشاره به همکاری با دانشگاه علوم پزشکی یزد، از تدوین دو رساله دکتری در زمینه زنان و زایمان و سالمندی توسط این مرکز خبر داد.
وی با تأکید بر تحقق وحدت حوزه و دانشگاه در عمل، گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند، این مرکز با بهرهگیری از ظرفیتهای موجود، گامی در راستای تحقق این هدف برداشته است.
منتظری همچنین از انتشار ۱۵ شماره نشریه ماهانه، نگارش بیش از ۸۰ مقاله و همکاری با نهادهایی مانند حوزه علمیه مدینه العلم کاظمیه و مدرسه علمیه مصلی خبر داد.
در پایان، مدیر مرکز پژوهش و آموزش کاربردی محمدیه از برنامهریزی برای رونمایی از آثار این مرکز در پایان جلسه خبر داد.
مرکز پژوهش محمدیه یزد، تحققبخش وحدت حوزه و دانشگاه و پاسخگویی به نیازهای روز جامعه است
آیتالله سید محمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد نیز در این مراسم در تقدیر از فعالیتهای مرکز پژوهش و آموزش کاربردی محمدیه یزد، این مرکز را جلودار امر پژوهش در حوزههای علمیه استان دانست.
آیتالله مدرسی با اشاره به گزارش ارائه شده توسط حجتالاسلام منتظری، مدیر این مرکز، گفت: ایشان در اندازه توان خود زحمت کشیدهاند و مسائلی که بیان فرمودند، حاصل تلاش خودشان است.
وی با تأکید بر مسئلهمحور بودن پژوهشهای این مرکز، افزود: این مرکز با در نظر گرفتن نیازهای فرهنگی بومی استان، در زمینههایی مانند آب، محیط زیست، بافت تاریخی، وقف، صنعت، کارگر، سبک زندگی و… به پژوهش پرداخته است.
امام جمعه یزد بر اهمیت پیوند پژوهشها با منبر، حوزه علمیه و تبلیغ تأکید کرد و گفت: انتظار داریم پژوهشگران این مرکز، نتایج تحقیقات خود را در قالب منبر و کلاسهای آموزشی در اختیار واعظان و جامعه تبلیغی قرار دهند.
آیتالله مدرسی از تسلط پژوهشگران مرکز محمدیه بر فقه الحدیث، رجال، درایه، کلام، تفسیر، روانشناسی و جامعهشناسی بومی قدردانی کرد و افزود: این مرکز با حفظ اصالت، به پاسخگویی به شبهات نسل جوان میپردازد و از ارائه مطالب تکراری پرهیز میکند.
وی بر اهمیت رعایت اخلاق پژوهشی، امانتداری، دقت علمی و نقد منصفانه تأکید کرد و گفت: پژوهشگران این مرکز، انگیزههای مادی ندارند و به تولید فکر و تحلیلهای عمیق میپردازند.
آیتالله مدرسی از تلاش پژوهشگران مرکز محمدیه برای پرهیز از شتابزدگی و سطحینویسی قدردانی کرد و گفت: حوزه نیازمند پژوهشگر مولد است که بتواند اندیشههای جدید ارائه دهد.
وی با اشاره به کتابخانه حوزوی در مرکز علمی محمدیه و مرکز مدینه الهام کاظمیه گفت: این کتابخانه بیش از ۴۵ هزار عنوان را دارا است که در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است.
فقه، علم رکین حوزه و الگوی پژوهش برای همه علوم است
حجتالاسلام عباسی، معاون پژوهشی حوزههای علمیه کشور، در ادامه سخنان خود با تأکید بر جایگاه بیبدیل فقه در نظام پژوهشی حوزه، اظهار داشت: فقه، علم رکین و اصلی حوزه است، چرا که روش فقاهت و پژوهش باید نخست در این دانش تمرین شود و سپس از آن به سایر علوم وام گرفته شده و گسترش یابد.
وی با اشاره به توسعه درسهای خارج در رشتههای مختلف حوزوی، خاطرنشان کرد: امروز در حوزههای علمیه، درس خارج نهتنها در فقه، بلکه در دانشهایی مانند کلام، مهدویت، فلسفه و حتی مسائل معاصر و جدید نیز ارائه میشود. هدف از این گسترش، آن است که روش جاری در دانش فقه، به این علوم تسری پیدا کند و این، نشاندهنده پیوند عمیق بین حوزه، فقاهت و پژوهش است.
معاون پژوهشی حوزههای علمیه با بیان اینکه این سخنان از روی تعصب نیست، بلکه حاصل جستوجو و تحقیق است، تصریح کرد: پژوهش در حوزههای علمیه هم نقش مقدماتی و هم نقش قاعدگی دارد. به این معنا که از یک سو برای تعمیق یادگیری و آموزش نقشی برجسته ایفا میکند و بدون آن، آموزش ثمره مطلوبی نخواهد داشت. از سوی دیگر، در سطوح عالی، تمام نقش علمی یک طلبه، اعم از استاد و شاگرد، در پژوهش خلاصه میشود.
وی افزود: حوزه امروز تنها بر اساس تحلیل یک متن یا کتاب نیست، بلکه استادی که به مرحله تولید علم و نظریهپردازی رسیده، روزانه دیدگاههای علمی خود را با دلیل و مدرک ارائه میدهد و طلاب نیز بر اساس همان روش فقاهتی و مبانی پژوهشی، با استاد به گفتوگو و تعامل میپردازند. حقیقت درس خارج، همین است.
عباسی در ادامه با اشاره به ضرورت مهارت پژوهشی برای فارغالتحصیلان حوزوی، تأکید کرد: هر طلبهای پس از فراغت از تحصیل، چه در مقام مبلغ، مدرس یا محقق، باید از مهارتهای پژوهشی به عنوان پشتیبان اصلی فعالیتهای خود بهره بگیرد. ما مبلغ غیرمحقق و مدرس غیرمحقق نداریم؛ پژوهش، ذات فعالیتهای حوزوی را شکل میدهد.
وی این جایگاه را دلیل اصلی اهتمام جدی حوزه به پژوهش و تربیت پژوهشگر دانست و گفت: طلاب و پژوهشگران، سرمایههای انسانی ارزشمند حوزه هستند و همه مسئولان و خدمتگزاران باید در حمایت از آنان بکوشند.
معاون پژوهشی حوزههای علمیه در پایان، با تقدیر از افق فکری بلند و سابقه درخشان علمی استان یزد، بیان کرد: این هوشمندی و کیاست در مسیر اهداف بلند حوزههای علمیه و آرمانهای تأسیس آن، شایسته احترام است.
نظر شما