شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۳
اولویت انتشارات شورا تولید کتاب‌های «پژوهش دانش‌آموزی» است

انتشارات شورا در سال تحصیلی 91 ـ 90 در حوزه پژوهش دانش‌آموزی گام برداشته و کتاب‌های زیادی را در این حوزه برای دانش‌آموزان مقطع راهنمایی منتشر کرده است. اين انتشارات با توجه به افزوده شدن پایه ششم به پایه‌های تحصیلی ابتدایی از سال تحصیلی آینده، توليد كتاب «پژوهش دانش‌آموزي» را براي دانش‌آموزان پايه ششم ابتدايي نیز در دستور كار خود دارد.-

مدیر مسوول انتشارات شورا در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار کرد: فعالیت‌های یک موسسه انتشاراتی را مانند فعالیت‌های هر نهاد یا موسسه‌ای می‌توان از مناظر مختلف ارزیابی کرد. نخست این‌که یک ناشر در چه حوزه‌ای کار می‌کند و شرایط او با دیگر موسسه‌های مشابه از نظر آمار و ارقام چگونه است و در چه رتبه‌ای قرار دارد. به طور مثال چه تعداد کتاب‌ چاپ نخست منتشر کرده است و یا تعداد کتاب‌های تجدید چاپ او به چند عنوان رسیده‌اند؟ اين‌ها همه مقايسه‌هاي كمي‌ به‌شمار می‌آیند اما نگاه ديگر اين است كه يك ارزشيابي درباره كيفيت فني كارهاي يك ناشر داشته باشيم و كارهاي توليدي ناشر را از نظر كيفيت فني با ساير ناشران مقایسه کنیم و از اين نظر به او رتبه دهيم. 

فتح‌الله فروغي ادامه داد: بايد توجه داشته باشيم كه ارزيابي نوع دوم با ارزيابي مورد نخست كاملاً متفاوت است. به طور مثال توليد يك كتاب نفيس و ادبي نمي‌تواند از نظر كمي قابل قياس با يك كتاب معمولي باشد اما يك نگاه مهم و قابل توجه كه متاسفانه خيلي به آن توجه نمي‌شود و در مقايسه‌ بين ديگر مقايسه‌ها به دست فراموشي می‌رود و يا كمتر به آن توجه مي‌شود، نگاه ارزيابي از منظر توليد محتوا است.

مدیر مسوول انتشارات شورا عنوان کرد: كمتر ناشري در معرفي خود به اين جنبه از ارزیابی(تولید محتوا) مي‌پردازد و ترجيح مي‌دهد بيشتر به آمار و ارقام بپردازد. به عنوان نمونه از اغلب ناشران می‌شنویم که تعداد فلان جلد كتاب يا تعداد فلان عنوان كتاب در سال توليد كرده‌اند اما بحث اين‌كه اين تعداد كتاب چه ويژگي‌هايي را داشته‌اند، به چشم نمي‌آيند يا كمتر به آن پرداخته مي‌شود.

فروغی بیان کرد: به اعتقاد من مهم‌ترین موضوع در حوزه ارزیابی‌ها این است كه يك ناشر بگويد در فلان حوزه كسي كار نكرده است و من در اين حوزه يك عنوان كتاب دارم يا بگويد در اين حوزه نيازسنجي كردم و متوجه شدم بايد در اين‌باره كتاب توليد كنم. به نظرم اين‌جاست كه تفاوت اصلي ناشري با ناشر ديگر مشخص مي‌شود.

وی ادامه داد: انتشارات شورا از نظر كمي و عددي کتاب‌هایی را منتشر کرده كه مي‌تواند براي مخاطبان قابل توجه باشد اما این مساله زمانی مهم می‌شود که یک انتشارات بگوید در چه حوزه‌هايي كار كرده و در چه حوزه‌هايي توانسته است به نياز واقعي و آينده مخاطبان خودش پاسخ دهد.

مدیر مسوول انتشارات شورا افزود: پژوهش با وجود اهميت زیادی که دارد و به عنوان نیاز واقعی جامعه آموزشی محسوب می‌‌شود، در مدارس خيلي جدي گرفته نشده است و ساز و كارهاي انجام آن در مدارس فراهم نیست. انتشارات شورا توانسته در سال تحصیلی 91 ـ 90 در حوزه پژوهش دانش‌آموزی كتاب «پژوهش دانش‌آموزي» ويژه دانش‌آموزان مقاطع راهنمايي را منتشر کند. این اثر به تشريح مراحل انجام يك پژوهش مي‌پردازد و راهكارهاي لازم برای ارایه یک پژوهش مناسب را ارايه مي‌کند. این انتشارات، تولید کتاب‌های حوزه پژوهش را برای دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی در دستور کار خود قرار داده است.

فروغی ادامه داد: هرچند در ابتدا توليد اين گونه آثار مي‌تواند بازدهي اقتصادي مناسبي را به همراه نداشته باشد اما تولید این آثار ضروری به نظر می‌رسد و يك ناشر پويا بايد به اين موضوعات واكنش نشان دهد. انتشارات شورا براي اين حوزه يك فاز تخصصی تدارك ديده است و علاوه بر توليد اين آثار، آمادگی خود را با هدف راهنمايي و كمك برای توليد پروژه‌هاي دانش‌آموزي اعلام کرده است. همچنین این انتشارات ضمن انجام فعالیت‌هایی براي راهنمایی مربيان پژوهشي مدارس (برگزاری کلاس‌های آموزشی) از فعاليت‌هاي پژوهشي دانش‌آموزي نيز حمايت مي‌كند و به بهترين آن‌ها جايزه مي‌دهد.

وی اظهار کرد: از ديگر فعاليت‌هاي اين انتشارات در سال تحصیلی 91 ـ90 مي‌توان به حمايت از جشنواره‌های پژوهشي موسسه فرهنگی تبيان اشاره كرد كه به‌ عنوان حامي اين جشنواره‌ها، مساعدت‌هايي را ارایه کرده است. همچنين برگزاري دوره آموزش عملي تدوين پروژه‌هاي دانش‌آموزي كه در تابستان سال گذشته انجام گرفت از ديگر فعاليت‌هاي اين انتشارات محسوب مي‌شود كه اميدوار بر استمرار اين حركت فرهنگي هستيم.

مدیر مسوول انتشارات شورا با بیان این‌که «از دیگر موضوعات مهم در نظام آموزش و پرورش، توجه جدي و لازم به بحث درس نگارش و انشا است» افزود: دانش‌آموزان در اين حوزه دچار مشكل‌اند و معلمان نیز راهكارهاي مناسب را براي برون‌رفت دانش‌آموزان از اين بن‌بست نمي‌دانند چرا كه برای اين درس، ساعت ویژه‌ای در نظر گرفته نشده است و اغلب هم، معلمان غيرمتخصص به آموزش اين درس مي‌پردازند. همچنين اين درس داراي كتاب ويژه خود نيست که اين مشكلات موجود در این حوزه را چند برابر مي‌كند.

فروغی توضیح داد: انتشارات شورا در حوزه انشا نیز در سال تحصیلی 91 ـ 90 وارد عمل شده و براي دانش‌آموزان مقطع راهنمایی در حوزه آموزش درس انشا كتاب «دفتر انشاي من» را توليد و منتشر كرده است. همچنین توليد اين كتاب براي دانش‌آموزان پايه ششم ابتدايي در سال تحصیلی 92 ـ 91 در دستور كار اين انتشارات قرار گرفته است. 

وی در پایان سخنانش گفت: این انتشارات می‌کوشد تا برای سال تحصیلی آینده براي معلمان انشا نيز کتابی را با هدف آموزش شيوه‌هاي تدريس درس انشا توليد كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط