به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبري يازدهمين دوره مسابقات تخصصي جشنواره چاپ ايران، سوري در اینباره اظهار كرد: دبيرخانه مسابقات صنعت چاپ به عنوان متولي برگزاري مسابقات تخصصي صنعت چاپ بايد آموزش را نيز در كنار ديگر فعاليتهاي خود قرار دهند.
وي ادامه داد: برگزاري كلاس و سمينارهاي آموزشي ميتواند به عنوان راهنمايي و آموزش اصول اوليه و اساسي در اين صنعت به كمك فعالان صنعت چاپ بيايد، زيرا تجربه نشان داده است تمرين و ممارست در مسير آموزش نتيجه خوبي به همراه دارد.
سوري با بيان اينكه برگزاري برنامهاي كه صرفا فقط يك مسابقه باشد، فايدهاي براي صنف ندارد، عنوان کرد: برپايي يك مسابقه به تنهايي موجب ميشود كه فعالان و دستاندركاران از مسير اصلي دور شوند.
وي گفت: فاكتورهاي تعيین كننده كيفيت آثار ارسالي بايد در نظر گرفته شود، وقتي به مخاطب راهنمايي داده نشود و اپراتورها درباره بسياري از مسايل حرفهاي و تخصصي آگاهي نداشته باشند، چگونه ميتوانيم انتظار داشته باشيم كه چاپخانهدار کار درجه يك توليد كند.
این مدرس چاپ افزود: نتيجه مسابقه به تنهايي كافي نيست، بلكه در هر دوره بايد نكته و مسالهاي به شركتكنندگان و چاپخانهداران آموزش داده شود تا سطح مسابقات در دورههاي آتي افزايش پيدا كند.
وي با اشاره به مشكل ديگري كه چاپخانهداران با آن روبهرو هستند، گفت: در عين حال سفارش دهنده نيز بايد توجيه شود كه علاوه بر قيمت به كيفيت كار نيز بينديشد، زيرا زماني كه سفارشدهنده از چاپخانهدار كار خوب و با كيفيت بخواهد، مجري نيز ملزم به رعايت استانداردها خواهد شد.
سوري همچنين درباره هدف اصلي برگزاري مسابقات آثار چاپي، گفت: ايجاد انگيزه رقابت در ميان چاپخانهداران، مطرح شدن مجموعه چاپي و نيز كسب اعتبار از جمله دلايلي است كه چاپخانهدار را ملزم به رعايت حداقل استانداردها ميكند.
اين کارشناس چاپ ادامه داد: زماني كه استانداردهاي كار حرفهاي براي چاپخانهدار مشخص شود، انتظار چاپخانهدار نيز از اپراتور بالا ميرود و به دنبال آن مزيت و قابليتهاي مناسبي در ميان چاپخانهداران به وجود ميآيد.
وي عنوان کرد: وقتي چاپخانهها يكديگر را در چنين شرايطي ميبينند نوعي حالت رقابتي در ميان آنها ايجاد ميشود و رقابت يكي از عوامل مهم در پيشرفت است كه منجر به افزايش كيفيت ميشود.
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸
نظر شما