جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۷
خدا، انسان و محيط، سه وجه ارتباط از نظر قرآن‌اند

يكي از نويسندگان كتاب «شاخصه‌هاي ارتباط سازماني با رويكرد قرآني» گفت: اين كتاب بر سه وجه از ارتباط توجه مي‌كند و در اين ميان به سه نوع ارتباط «انسان با خود»، «انسان با خدا» و « انسان با محيط» توجه ويژه دارد.-

سحر كوثري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين‌كه «در شاخصه‌هاي ارتباط سازماني با رويكرد قرآني» كه با همكاري  لطف‌الله فروزنده منتشر شده، ارتباطات سازماني از ديدگاه قرآن كريم را در انطباق با مدل ساده ارتباطات (فرستنده ـ پیام ـ کانال ـ گیرنده) مورد بررسي قرار داده، درباره اين‌كه «چرا در مطالعات خود ديگر مدل‌هاي ارتباطي را مورد توجه قرار نداده است» اظهار كرد: اين نوشتار حاصل يك سال‌ونيم كار تحقيقي است و به نظر من مدل ساده ارتباطاتي، جامعيت بيشتري دارد. اين مدل، علاوه بر ساده بودن بسيار كاربردي است. در اين تحقيق كوشيديم دو مدل ارتباطي فردي و سازماني را با يكديگر تلفيق كنيم و با ارتباطات از ديدگاه قرآني مورد مقايسه قرار دهيم اما پژوهشگران ديگر مي‌توانند ساير مدل‌ها را نيز در اين زمينه بررسي كنند.

كوثري درباره نتايج به‌دست‌آمده در تحقيقاتي كه براي در اين كتاب به انجام رسانده است، گفت: ما در اين تحقيق توانسته‌ايم نشان دهيم كه بسياري از مدل‌هايي كه امروزه در سطح بين‌المللي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، سال‌ها پيش در قرآن كريم مطرح شده است؛ براي مثال اگر در مدل ساده ارتباطي «noise» باعث اختلال در ارتباط مي‌شود، دروغ و تهمت نيز از نگاه قرآني در ارتباط «اختلال» ايجاد مي‌كنند و قرآن‌ كريم مسلمانان را از اين امر باز مي‌دارد. در اين كتاب كوشيديم با قرار دادن اين انطباق در هر بخش، مخاطب را با شيوه‌هاي ارتباطي قرآني كه برخي از آن‌ها هنوز براي غرب دست نيافتني‌اند آشنا كنيم.

وي درباره آنچه «شيوه‌هاي ارتباطي قرآني دست نيافتني غربي‌ها» مي‌خواند، توضيح داد: قرآن به سه وجه ارتباطي انسان با خود، خدا و محيط اشاره دارد و غربي‌ها با‌ آ‌ن‌كه تواسته‌اند در ارتباطات ميان فردي و محيطي به رشد قابل‌توجهي دست يابند، نتوانسته‌اند در ارتباط با خدا از متافيزيك فراتر روند. در حالي كه ارتباط درست بايد جامع باشد و هر سه وجه آن را در بر بگيرد.

اين نويسنده حوزه دين درباره اين‌كه چرا در كتابش با آن‌كه از عدم درك صحيح از «ارتباطات» از سوي بيشتر مردم سخن گفته اما تعريفي از ارتباطات ارايه نكرده است، گفت: ما در اين پژوهش، جهاد دانشگاهي دانشگاه صنعتي شريف را  هدف قرار داديم و متوجه شديم ميان اين افراد كه در يك نهاد عمومي با گرايش اسلامي مشغول به فعاليتند، اين درك وجود ندارد. منظور ما از ارتباطات در اين كتاب، ارتباطات به صورت جامع است؛ ارتباطي كه بدون اختلال در هر سه لايه ارتباطي خود، خدا و محيط به طور پيوسته برقرار باشد.

وي در پاسخ به اين‌ سوال كه «چرا با آن‌كه در تاليف اين كتاب از نهج‌البلاغه نيز بهره گرفته است، نام كتاب را «شاخصه‌هاي ارتباط سازماني با رويكرد قرآني» انتخاب كرده و نامي از نهج‌البلاغه نياورده است؟» گفت: ما بيش از 90 درصد از پژوهش‌هاي اين كتاب را با رويكرد قرآني به انجام رسانده‌ايم و تنها در بخش ارايه راهكارها از نهج‌البلاغه بهره گرفته‌ايم بنابراين، بهتر دانستيم كه اين كتاب را بر اساس رويكرد قرآني نامگذاري كنيم.

كوثري افزود: دليل ديگر اين نامگذاري نيز اين است كه به ‌هر حال نهج‌البلاغه را برادر قرآن مي‌دانند، پس انتخاب «شاخصه‌هاي ارتباط سازماني با رويكرد قرآني»، نام جامع‌تري براي اين كتاب است.

وي  مخاطبان اين نوشتار را دانشجويان و طلاب دانست و درباره «دليل نياوردن سوالاتي در پايان هر فصل براي بهره‌گيري بهتر دانشجويان و طلاب از اين نوشتار» گفت: رويكرد كلي اين كتاب، آموزشي است اما اين نوشتار با هدف تدريس در دانشگاه تاليف نشده است. بنابراين، ضرورتي نديديم كه سوالاتي را در پايان هر فصل بياوريم اما اين احتمال وجود دارد كه در ويرايش بعدي، سوالاتي را هم در پايان هر فصل به اين كتاب بيفزاييم.

اين نويسنده حوزه دين درباره مشكلاتش در پژوهش براي اين كتاب گفت: تحقيقات ما براي اين نوشتار و انتشار آن در قالب كتاب با هزينه شخصي به انجام رسيده است. علاوه بر اين‌كه حمايت از محققاني كه در زمينه قرآن پژوهش مي‌كنند، ضروري است؛ به نظر مي‌رسد نشريات اندكي در حوزه دين منتشر مي‌شود كه براي گسترش نيازمند حمايتند و اين حمايت‌ها مي‌تواند سبب رونق پژوهش‌هاي ديني و قرآني در كشور شود.

«شاخصه‌هاي ارتباط سازماني با رويكرد قرآني» را انتشارات بوستان كتاب در 260 صفحه، با شمارگان هزار  نسخه و بهاي چهار هزار 400 تومان روانه بازار نشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها