پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۳
اكثر سينمايي‌هاي ايراني كتاب‌خوان نيستند

سيداحمد دانش منتقد فيلم و مدير خبرگزاري سينما در نشست كتابخواني از منظر سينما گفت: متاسفانه اكثر سينمايي‌هاي ايراني اهل مطالعه نيستند و اين مساله را از بي‌محتوايي عموم فيلم‌هايي كه اكران مي‌شوند، مي‌توان دريافت./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری سرای اهل قلم بیست و پنجمین نمایشگاه بين المللي کتاب تهران، نشست كتاب‌خواني از منظر سينما ظهر، امروز پنج‌شنبه (21 ارديبهشت ماه) از ساعت 12 تا 13 با حضور حميد رضا پگاه، عباس كريمي و سيد احمد دانش در سراي اصلي اهل قلم نمايشگاه برگزار شد.

عباس كريمي مجري اين نشست در ابتدا گفت: حميد رضا پگاه از معدود سينمايي‌هاي كتاب‌خوان در ايران است كه در همه حوزه‌ها كتاب مي‌خواند و من مي‌خواهم از او علت علاقه بيش از حدش به كتاب را بپرسم.

حميدرضا پگاه گفت: سينمايي‌ها همه كتابخواند. من كتاب را مثل سينما ابتدا براي سرگرمي مي‌خوانم و البته از كنار آن بسياري از چيزهايي ديگر را هم آموزش مي‌بينم. اگر كتاب را با سليقه انتخاب كنيم لذت بسياري از زندگي خواهيم برد.

وي افزود: مرگ قسطي اثر لويي فردينان سلين، آخرين رماني است كه من خوانده‌ام، اما هيچ توصيه‌اي به كسي مبني بر اين‌كه چه بخواند و چه نخواند، ندارم چرا كه هر كسي دنياي خاص خود را دارد. نكته ديگري كه لازم است بيان كنم، اين است كه هر كتابي در هر دوراني حرف خاصي دارد و از هر كتابي مي‌توان در دوره‌هاي گوناگون برداشت‌هاي مختلفي كرد.

كريمي در ادامه از دانش پرسيد كه چرا فيلم اقتباسي در سينماي پس از انقلاب كم ساخته شده است؟ دانش گفت: به نظرمن هنر از ادبيات زاده شده و ادبيات از جهاتي به سينما متصل است. سينما رسانه است و رسانه بدون نوشتن معنا ندارد و اگر سينما را به عنوان يك رسانه در نظر نگيريم، كتاب هم نخواهيم خواند. بنابراين اگر سينما را يك رسانه و در ادامه هنر ببينيم، سينما به ادبيات متصل خواهد شد.

وي افزود: اگر زندگي اكثر سينماگران موفق تاريخ را بررسي كنيم متوجه خواهيم شد كه آنان كتابخوان و رمان‌خوان بودند. همچنين بهترين و پرفروشترين فيلم‌ها نيز فيلم‌هاي اقتباسي بودند و هستند. اهالي سينما اگر واقعا به دنبال هنر باشند بايد با ادبيات رابطه تنگاتنگي را برقرار كنند و يك بازيگر اگر خودش را با ادبيات پيوند دهد به بازيگر مولف تبديل خواهد شد.

دانش در ادامه با انتقاد از سينماگران ايراني گفت: من فكر مي‌كنم درصد كمي از سينماگران ايراني كتابخوانند و امثال داريوش مهرجويي در سينماي ايران بسيار اندكند. اين مساله در فيلم‌ها مشخص است چرا كه درصد بسيار بالايي از فيلم‌هاي ايراني آثاري سطحي و مبتذلند كه صرفا براي فروش بيشتر ساخته شده‌اند. همچنين بازيگري كه اهل كتاب و خواندن شعر و داستان باشد كم داريم. به نظر من بايد در كلاس‌هاي بازيگري ادبيات هم تدريس شود.

پگاه در ادامه گفت: من با خواندن كتاب دنياهاي بيشتر و شخصيت‌ پردازي را ياد مي‌گيرم. به نظر من سينما ابتدا بايد سرگرم كند و بعد در قالب سرگرمي حرف‌هاي اساسي را بزند. سينما يك فضاسازي محدودي ازمنظر كارگردان فيلم دارد اما ادبيات به هيچ عنوان اين‌گونه نيست و يك رمان به تعداد خوانندگانش فضاهاي متفاوتي را مي‌تواند خلق كند.

سيد احمد دانش گفت: اين كلام پگاه حرف مهمي است و من در ادامه آن بايد بگويم كه از يك رمان و يك داستان مي‌توان 5 فيلم ساخت.

در ادامه جلسه كارشناسان بنا به دعوت مجري به معرفي كتاب‌هاي مورد علاقه خود پرداختند.

حاشيه‌هاي اين نشست

در ابتدا نام‌هاي مرتضي احمدي، فرزاد حسني، احمد آقايي و عباس كريمي به عنوان كارشناس از پروجكشن پخش مي‌شد، اما سپس نام‌هاي مرتضي احمدي و فرزاد حسني حذف شدند.

جلسه با حميد رضا پگاه و سيد احمد دانش برگزار شد و مجري گفت كه آقايي فيلمبرداري داشت و اكنون در متروست تا در اين جلسه حضور پيدا كند، اما نشست بدون آقايي به پايان رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها