پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۲
شجاعت علمي «منذر» قابل تقدير است

همايش بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمين علي ابوالحسني (منذر) صبح امروز (14 ارديبهشت‌ماه) در سالن اصلي سراي اهل قلم بيست‌و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد. در اين همايش، حجت‌الاسلام والمسلمين علي ذوعلم بر نوآور بودن منذر تاكيد كرد و گفت: او افتخار حوزه علميه بود و علم را به عنوان امانت الهي مي‌ديد و نه به عنوان ابزار سياسي يا جناحي و اين شجاعت علمي او قابل تقدير است./


به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از ستاد خبري سراي اهل قلم بيست‌و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، در اين مراسم حجت‌الاسلام ذو‌علم، مدير دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش، در سخناني با بيان‌ اين‌كه حجت‌الاسلام منذر، دانش‌آموخته حوزه علميه  و در طرح مباحث تاريخي بسيار خلاق و نو‌آور بود، گفت: جريان مشروطه مدت‌ها حكومتي بود. به اين معنا كه شاهد نوعي گونه‌بندي كليشه‌اي در تحقيقات اين دوره‌ بوديم. ابو‌الحسني در اين زمينه پيش‌كسوت و خط شكن بود. او از 40 سال پيش تحقيقات خود ر ا آغاز و 40 اثر را تا زمان حياتش منتشر كرد.

وي افزود: بايد دانست كه رويكرد تاريخ، علمي است كه روايت‌گر چند نگاه است. پژوهش منصفانه و علمي تاريخ‌نگاران است كه مي‌تواند به تاريخ جهت دهد. ابو‌الحسني به تاريخ علم پايبند بود و نمي‌توان نقش او را در مظلوميت‌زدايي از تاريخ ومشروطه ناديده گرفت. او در مطالعات تاريخي خود همه جانبه مي‌نگريست و در اين راستا هم اسناد مكتوب تاريخي و هم خاطرات تاريخي را مورد توجه قرار مي‌داد.

ذو‌علم با بيان‌اين‌كه ابو‌الحسني گفتمان تازه‌اي را بر پايه تاريخ معاصر كشورمان افزود، گفت: او از چهره‌هاي تاريخي غبارزدايي كرد و من اميدوارم روش او در تبيين تاريخ استمرار يابد.

وي در بخش ديگر سخنانش گفت: تاريخ يك علم است و اين دانش جزيي از علوم انساني است. بخشي از تلاش در زمينه آنچه امروزه درباره ارتقاي علوم انساني مطرح است را ابوالحسني در حوزه تاريخ به انجام رساند. اين تلاش خود‌آگاهانه براي ارتقاي علوم انساني ارزشمند است و محققان بايد دوباره جهت نشر علم را به كشور‌هاي اسلامي بازگرداند و كشور‌هاي اسلامي مانند هزار سال گذشته مروج علوم در دنيا باشند.

ذو‌علم در پايان سخنانش مشهود بودن رگه‌هاي علم تاريخ اسلامي در آثار منذر را ويژگي مهم ديگر آثار او عنوان كرد و گفت: علم تاريخ اسلام با تاريخ اسلام متفاوت است. در تاريخ اسلام فقط به سرنوشت مسلمانان پرداخته مي‌شود، در حالي كه علم تاريخ اسلام كليت تاريخ را از منظر اسلام مي‌نگرد و اين رويكرد در آثار منذر مشهود است.

دكتر علي تقوي هم در اين نشست با بيان اين‌كه ويژگي تاريخ‌نگاري معاصر ايران اين است كه قلم تاريخ‌نگاري از دست سلاطين و حكام خارج شد، گفت: در اين عرصه شاهد نگاه مدرنيستي به تاريخيم كه تاريخ مشروطه را نيز اسير همين مساله كرد. در اين رويكرد، جامعه به دور از فرهنگ و هويت خود نگريسته مي‌شود و ابوالحسني در آثار خود با رويكردي ديگر به تاريخ مشروطه نگريسته است. مشروطه ريشه در ساخت جامعه و فرهنگ ما داشت و منذر با اين نگاه به تاريخ مشروطه پرداخته است.
وي در بخش ديگر سخنانش با اشاره به نگاه قابل تقدير ابوالحسني به زندگي شيخ فضل‌الله نوري، گفت: پرداختن به موضوع اعدام شيخ فضل‌الله كه نشان‌‌دهنده سيطره غرب در كشور بود، از چشم بسياري از تاريخ‌نگاران دور مانده بود.

تقوي با بيان اين‌كه تاريخ‌نگاري الزاماتي دارد كه پرداختن منذر به آن الزامات كاستي‌هاي تاريخ‌نگاري در كشورمان را نشان مي‌دهد، گفت: سلامت نفس و پرداختن به همه جنبه‌هاي تاريخي، توجه به قدرت‌هاي بين‌المللي رويداد تاريخي، توجه به الفاظي كه در زمان رويداد تاريخي مورد استفاده بوده‌اند، دقت نظر در متون علمي افراد صاحب قلم آن برهه تاريخي و شناخت عوامل اصلي و فرعي يك رويداد تاريخي از جمله اين الزاماتند.

دكتر موسي حقاني ديگر سخنران اين نشست در سخنانش به سوگيري فكري افراد در نگاه به تاريخ اشاره كرد و گفت: اين سو‌گيري طبيعي است چون افراد ديدگاه‌هاي گوناگوني دارند  اما اين ديد نبايد فرد را از نگاه منصفانه به تاريخ باز دارد و ابوالحسني در تاريخ‌نگاري خود اين نگاه را فراموش نكرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها