جمعه ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۶
دانش‌آموزان با دانشمندان بزرگ ايرانی آشنا می‌شوند

اسفنديار معتمدي، كارشناس آموزش و پرورش از تاليف مجموعه چهار جلدي «تاريخ علم در ايران» خبر داد و گفت: اقشار مختلف جامعه به ويژه دانش‌آموزان با مطالعه اين كتاب، با دانشمندان و فعاليت‌هاي علمي آن‌ها كه در طول تاريخ در كشور انجام داده‌اند، آشنا مي‌شوند.-

معتمدي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار كرد: «تاريخ علم پيش از اسلام»، «تاريخ علم از اسلام تا صفويه»، «تاريخ علم از صفويه تا قاجاريه» و «تاريخ علم از قاجاريه تا معاصر» عناوين جلدهاي چهارگانه اين مجموعه را تشكيل مي‌دهند.

وي ادامه داد: سه جلد نخست اين مجموعه پيش از اين، از سوي انتشارات مهاجر منتشر شده‌ و به تازگي در نمايشگاه كتاب استان قم مورد تقدير قرار گرفته‌اند. جلد چهارم اين مجموعه نيز به زودي از سوي همين انتشارات راهي بازار نشر خواهد شد.

اين كارشناس آموزش و پرورش افزود: در كتاب‌هاي مذكور فعاليت‌هاي علمي دانشمندان بزرگ ايران كه مربوط به حوزه‌هاي پزشكي، رياضيات، نجوم، فيزيك و شيمي‌ مي‌شوند، ارايه و بررسي شده‌اند.

معتمدي با بيان اين‌كه دانش‌آموزان در اين آثار علاوه بر اين كه با اسامي دانشمندان بزرگ ايراني آشنا مي‌شوند، با فهرست كتاب‌هاي آن‌ها نيز آشنا خواهند شد، عنوان كرد: در تاليف اين آثار كوشيده‌ام تا محتواي آن‌ها مستند به كتاب‌ها و نوشته‌هايي باشند كه از خود دانشمندان باقي مانده‌اند. به طور مثال اگر صحبت از ابوريحان بيروني، ابن سينا و قياس‌الدين جمشيد كاشاني به ميان آمده است، به ترتيب از كتاب‌هاي «التفهيم»، «قانون» و «مفتاح‌الحساب» استفاده كرده‌ام.

وي اظهار كرد: در حاشيه صفحات هر يك از جلدهاي چهارگانه «تاريخ علم در ايران» بخشي را به ارايه تصاوير دانشمندان بزرگ ايراني، فعاليت‌هاي علمي آن‌ها و ساختمان‌هاي تاريخي اختصاص داده‌ام. 

معتمدي افزود: اغلب كتاب‌هاي تاريخي موجود به تاريخ سياسي كشور مربوط مي‌شوند اما اين مجموعه چهار جلدي به تشريح فعاليت‌هاي علمي دانشمندان بزرگ ايران، آن هم دانشمنداني كه فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي ايران مديون تلاش‌هاي علمي و فني‌ آن‌ها است، مي‌پردازد. 

وي در پايان گفت: دانش‌آموزان از مجموعه چهار جلدي «تاريخ علم در ايران» مي‌توانند به عنوان يك مرجع بسيار دقيق در حوزه تاريخ علم استفاده كنند.

كتاب‌هاي «تاريخ فيزيك در ايران، از دارالفنون تا معاصر» ويژه دانش‌آموزان مقطع تحصيلي متوسطه، «پرسش‌هاي ابوريحان، پاسخ‌هاي ابن سينا» ويژه دانش‌آموزان پايه دوم متوسطه، «شبي با ابن سينا» و «ابوريحان و ريحانه» ويژه دانش‌آموزان مقاطع تحصيلي راهنمايي و متوسطه از جمله آثاري‌اند كه به قلم اسفنديار معتمدي به رشته تحرير درآمده‌اند. وي سال‌ها در نظام آموزش و پرورش به عنوان مولف كتاب‌هاي درسي علوم دوره تحصيلي ابتدايي فعاليت داشته‌ است.

همچنين كتاب‌هاي «گفت‌و‌گو با خواجوي طوس» و «خيام» آثاري‌اند كه توسط اين كارشناس آموزش و پرورش تاليف شده‌اند و به زودي از سوي انتشارات مدرسه راهي بازار نشر خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها