به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) «سوامي ساتيا سايبابا» در سال 1926 در هند متولد شد و در سن چهارده سالگی اعلام كرد كه روح خداوند در جسم او حضور دارد. وي ادعا كرد كه برای هدایت انسانها بر روی زمین ظهور کرده است و خود را تجسم بعدی «شیردی سایبابا» ناميد که درويشي مسلمان و مشهور در هند بود.
از جمله ديدگاههايي كه در كتاب «سايبابا، ديدگاهها و تحليلها» نقد ميشود، ديدگاه او درباره خداست. او تعابير خاصي در اين باره دارد و از مجموع گفتههایش برميآيد که تصویری روشن از خدا ندارد. سايبابا گاهی قايل به حلول و گاهی قايل به همهخدایی یا «پانتيیسم» است و گاه خدا را از سنخ روح کیهانی و انرژی میداند که البته هیچکدام از اين باورها مطابق با خدایی که قرآن و اسلام با دلایل قطعی معرفی میکنند نیست.
از سوی دیگر، سایبابا معتقد است که «عشق به خدا» اصالت دارد، نه خدا. او عشق را امري انسانی ميداند و مدعي ميشود كه عشق، در تهاجم انواع مشکلات روحی و روانی به كمك بشر ميآيد نه متعلق عشق، كه خداوند است. به اين ترتيب، خدا در آموزههاي سايبابا جایگاهي ندارد و بهانهای برای عشق قلمداد ميشود از همين رو، باطل بودن این آموزه روشن است.
همچنين سایبابا از اندیشهها و تعالیم بودا الهام میگیرد و نکته قابل توجه این است که بودا در میان مکاتب بدون خدا جای دارد بنابراين، سایبابا نمیتواند هم از بودا الهام گیرد و هم از خدا بگوید، وي یا خدایی را قبول ندارد یا به نوعی دچار تناقض جدی است.
بر اساس مطالب كتاب «سايبابا، ديدگاهها و تحليلها» سايبابا به خاطر سادگي تعاليمش نزد پيروانش محبوب است. بخش عظيمي از معجزاتي كه به وي نسبت ميدهند به لحظه تولد و دوران كودكي وي مربوط ميشود.
برخي ديگر از ويژگيهاي خارقالعادهاي كه به او نسبت ميدهند نيز از ويژگيهاي نفس بشري است. اگر نفس را محدود كرده و روش خاصي را براي تربيت آن به كار گيريم و تمرينهاي خاصي به آن بدهيم، قدرتهاي نهفته آن آشكار ميشود بنابراين، نميتوان اينگونه امور را معجزه دانست. قدرتهاي معنوي و حركات خارقالعاده، نه عرفانند و نه نشانه آن، بلكه عرفان حقيقي، تقرب و معرفت به خداوند است.
«سايبابا، ديدگاهها و تحليلها» نوشته حميد فلاحتي، با شمارگان 1100 نسخه، 68 صفحه و به بهاي 17000 ريال توسط انتشارات جمهوري وارد بازار نشر كشور شده است.
یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۶
نظر شما