شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰
نگاهي به «خاورميانه نو» در ساختار نظام بين‌الملل

«خاورميانه نو (نظريه و عمل)» نام اثر مشترك چند نويسنده خارجي از جمله فرد هاليدي، بري بوزان و هينه بوش، به تازگي با ترجمه عسگر قهرمان‌پور از سوي انتشارات اميرکبير منتشر شده است. اين اثر مي‌كوشد دانشجويان را با موقعيت خاورميانه در نظام بين‌الملل آشنا سازد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نوشتار حاوي مجموعه مقالاتي است که در دو بخش نظري و عملي، تحولات و موضوعات مهم خاورميانه را پس از جنگ سرد تاكنون بررسي مي­کنند. 

بخش نظري کتاب در پي آن است كه براي تحليل جريانات خاورميانه، طرح‌واره‌اي نظري ارايه دهد و بخش عملي با ياري گرفتن از چنين طرح‌واره­اي، موضوعات مهم خاورميانه را تحليل مي­کند و سرانجام نگاهي کوتاه به چالش­ها و تحولات آينده منطقه دارد.

متن کتاب «خاورميانه نو» بيشتر ظرفيت آثار دانشگاهي را دارد و مي‌كوشد دانشجويان را با موقعيت خاورميانه در نظام بين‌الملل آشنا سازد. 

مترجم كتاب نيز که از علاقه‌مندان تحقيق در حوزه مسايل بين‌المللي است، اغلب در حوزه مطالعات روابط بين‌الملل، مطالعات امنيتي و راهبردي آثاري را ترجمه مي­کند و تاکنون بيست و پنج کتاب در اين عرصه به فارسي برگردانده است.

همچنان كه در بخشي از مقدمه مترجم اثر عنوان شده است؛ «اين كتاب مي‌تواند در شناخت ماهيت تحولات كنوني خاورميانه و سياست‌هاي آتي آمريكا در اين منطقه كمك كند. اين كتاب كمك مي‌كند نگاهي عميق‌تر به آينده منطقه داشته باشيم. مقالات اين اثر از سه كتاب مختلف اما نظام‌مند درباره خاوزميانه گردآوري شده‌اند و هدف مشتركي را دنبال مي‌كنند.»

از جمله موضوعاتي كه «خاورميانه نو (نظريه و عمل)» به آن‌ها توجه دارد، مي‌توان مباحثي مانند «ساختار نظم خاورميانه، عربيسم و اسلام، جامعه‌شناسي تاريخي و بين‌المللي، سرچشمه‌هاي اصلي جنگ سرد، ظهور خاوميانه در نظام دولت مدرن، خاورميانه از زمان جنگ سرد تاكنون، نفت در خاورميانه، نفت: نعمت يا نقمت؟، جهاني‌شدن، شكاف عميق منابع و كشمكش‌هاي تهديد‌هاي جديد» را نام برد. 

نخستين چاپ كتاب «خاورميانه نو (نظريه و عمل)» را انتشارات اميرکبير با شمارگان 1000 نسخه، 215 صفحه رقعي و به بهاي 33000 ريال منتشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط