دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱
شناسايي «محبوس ام‌القصر» در تقويم تاريخ دفاع‌مقدس «نداجا»

هشتمين مجلد از كتاب‌هاي «تقويم تاريخ دفاع‌مقدس نداجا» كه به حوادث جنگ‌تحميلي عراق عليه ايران در دي ماه سال 1359 و ماجراي زمين‌گير شدن نيروي دريايي عراق در منطقه ام‌القصر اختصاص دارد، در آينده‌اي نزديك با عنوان «محبوس ام‌القصر» چاپ خواهد شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) نيروي دريايي عراق پس از عمليات‌هاي دريايي موفقيت‌آميز «شهيد صفري» و «مرواريد» در آذر ماه سال 1359 توان حضور در سطح دريا را پيدا نكرد.

آن‌ها تا پايان جنگ‌ در بندر نطامي ـ اقتصادي «ام‌القصر» واقع در انتهاي خورعبدالله حبس شدند و به تلاش‌هايي پراكنده اكتفا كردند. آمريكا كه تا پيش از اين اتفاق، ظاهراً موضع بي‌طرفي گرفته و پشتيباني غير ملموس از عراق داشت، ابتدا به بهانه اسكورت كشتي‌هاي كويتي وارد آب‌هاي خليج‌فارس شد و سپس رسماً به جنگ با ايران پرداخت.

جلد هشتم از مجموعه كتاب‌هاي «تقويم تاريخ دفع‌مقدس نداجا» با عنوان «محسوب ام‌القصر» شامل حوادث و رويدادهاي دي ماه سال 1359 در جنگ‌تحميلي عراق عليه ايران، به اين موضوع پرداخته است.

پژوهشگران و مولفان كتاب «محبوس ام‌القصر» از حدود 4500 برگ سند براي تدوين آن استفاده كرده‌اند. مكاتبات، امريه‌ها و گزارش يگان‌هاي نيروي دريايي به قرارگاه اصلي يا بالعكس، محتواي بخشي از اين مدارك را تشكيل داده‌اند.

اين كتاب در آينده‌اي نزديك به همت انتشارات دفتر پژوهش‌هاي نظري و مطالعات راهبردي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به چاپ خواهد رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط