چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۴
70 هزار برگ سند تاريخي و نشانه‌هاي دخالت بريتانيا در امور ايران

درحالي 70 هزار برگ سند تاريخي مربوط به ايران در دهه نخست قرن بيستم از آرشيو ملي بريتانيا به كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران انتقال و به صورت ديجيتال در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته كه اكثر اين اسناد نشان از دخالت‌هاي بريتانيا در امور ايران دارد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از پايگاه خبري کتابخانه ديجيتال سازمان اسناد و کتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، مجموعه اسناد ارايه شده با عنوان «اسناد آرشيو بريتانيا» در سال‌هاي اخير از بين اسناد مرتبط با ايران در آرشيو ملي انگلستان، انتخاب و نسخه رقمي آن به سازمان اسناد و كتابخانه ملي منتقل شده است.

اين مجموعه نزديك به 70هزار برگ سند تاريخي مربوط به ايران در دهه نخست قرن بيستم ميلادي را شامل مي‌شود. اين دوره، كه مصادف با انقلاب مشروطه و سال‌هاي قبل و بعد از آن است، از حيث پژوهش‌هاي تاريخ معاصر ايران، دخالت‌هاي آشكار و پنهان استعمار بريتانيا، گزارش‌هاي ارسالي عوامل اين دولت از نقاط مختلف و اوضاع سياسي ـ اجتماعي شهرهاي سراسر ايران، بسيار حائز اهميت است.

مكاتبات مرتبط با مسايل آسياي ميانه، هند و عثماني، گزارش‌هاي محرمانه از مناطق مرزي، نظير سيستان، خليج فارس، محمره (خرمشهر)، فعاليت‌هاي دولت روسيه تزاري در ايران و شركت نفت ايران و انگليس برخي از موضوعات مهم اين مجموعه به‌شمار مي‌روند. 

ساخت راه آهن بغداد و كويت و اهميت احداث راه آهن در شمال ايران، جزاير خليج فارس، گزارش‌هاي سفارت‌خانه و كنسولگري‌هاي بريتانيا از وقايع مشروطه، تلگراف‌هاي اداره حكمراني هندوستان به سفارت انگلستان در ايران و نقشه‌هاي متعدد از ايران، خليج فارس و افغانستان برخي ديگر از موضوعات مهم اين مجموعه را شامل مي‌شوند.

بيشتر اين اسناد به زبان انگليسي بوده ولي برخي از مكاتبات به زبان فارسي نيز در اين مجموعه وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها