سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۰
«سنتائور» آپدايك به همت سهيل سمي به بازار كتاب ايران مي‌آيد

«سنتائور» نوشته جان آپدایك، با ترجمه سهیل سُمی، به زودی روانه بازار كتاب ایران می‌شود. در این رمان، روابط یك پدر و پسر، در بستر زندگی مردمی از طبقه متوسط آمریكا، با جزییات فراوان روایت می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، رمان «سنتائور» از یك سو بُعدی اساطیری به خود می‌گیرد و از جنبه‌ای دیگر، به توصیف و تحلیل زندگی طبقه متوسط آمریكا، در نیمه دوم قرن بیستم میلادی می‌پردازد. «سنتائور»، در اساطیر یونانی، نام هیولایی است كه بدن یك انسان و پاهای یك اسب را دارد. 

جان آپدایك در این رمان داستان زندگی دبیر مدرسه‌ای، به نام جورج، را روایت می‌كند كه بسیار افسرده شده است. مردی كه در دوره بعد از افتخار آفرینی‌اش در یك تیم فوتبال، و همچنین در نقش یك سرباز در جنگ جهانی اول، همه چیز را سیاه می‌بیند. 

در این کتاب عشق پسر به پدر، و تلاش وی برای سرپا نگه داشتن او و دور كردن وی از افكار سیاه به تصویر كشیده شده است. رمان «سنتائور» در سال 1963 نوشته شد و یك سال بعد توانست جایزه ادبی «نشنال بوك اوارد» را از آنِ خود كند.

از دید جورج، دانش‌آموزانش هیچ علاقه‌ای به آن‌چه وی در كلاس‌هایش می‌گوید ندارند. نویسنده در این اثر، روابط جورج با پسرش را در سراسر رمان، به تصویر می‌كشد. از سوی دیگر، پیتر در آرزوی تبدیل شدن به یك نقاش مطرح در شهری بزرگ است. 

آپدایك که با رمان «فرار کن خرگوش» شناخته شده است، در این رمان بر روی یك چیز تاكید می‌كند و آن شباهت این پدر و پسر در رسيدن به یك خواسته است؛ هر دوی آن‌ها می‌خواهند از جایی كه در آن قرار دارند، فرار کنند.

آپدایك در سال 2009 میلادی از دنیا رفت. وی نویسنده رمان و داستان كوتاه، شاعر و منتقد ادبی و هنری بود. بسیاری او را با رمان‌های چهارگانه‌ «خرگوش‌» می‌شناسند.

رمان «سنتائور» اثر جان آپدایك، با ترجمه سهیل سُمی، به زودی در 300 صفحه، از سوی انتشارات «مروارید» منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها