دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۵
ادبيات، روايتگر عروج انسان‌ها باشد نه غروب آن‌ها

رييس حوزه هنري در نشست مسوولان دفترهای مطالعات و ادبيات پايداري مراكز استان‌هاي حوزه هنري، گفت: توجه به اسوه‌ها از ويژگي‌هاي ادبيات انقلاب اسلامي است. بنابراين در ادبيات انقلاب اسلامي و دفاع‌مقدس با معرفي اسوه‌ها بايد روايتگر عروج انسان‌ها باشيم نه غروب آن‌ها.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) دومين روز از نخستين نشست مسوولان دفترهای مطالعات و ادبيات پايداري مراكز استان‌هاي حوزه هنري، دوشنبه (21 شهريور 1390) برگزار شد. محسن مومني، رييس حوزه هنري يكي از سخنرانان اين نشست بود.

مومني در ابتداي سخنراني‌اش با اشاره به تغييرات ايجاد شده پس از انقلاب اسلامي اظهار كرد: اين انقلاب تعريف تمام تاريخ را براي انسان‌ها تغيير داد و نگاهي ديگر به حاكم را به انسان‌هاي جهان سوم هديه داد. همچنين انقلاب اسلامي تغييراتي را در مفاهيمي مانند فرهنگ و هنر به وجود آورد.

رييس حوزه هنري با اشاره به ايجاد واژه‌هايي مانند ايثار، شهادت و استكبارستيزي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، گفت: تمام اين مفاهيم مي‌توانند دستمايه كار تاريخ‌نويسان شوند و نقطه مقابل خاطراتي كه توسط روشنفكران در غرب به چاپ مي‌رسند، قرار گيرند. به همين دليل بايد براي پيشگيري از خدشه به اين حادثه بزرگ، به جمع‌آوري اسناد همت كنيم.

محسن مومني در ادامه سخنراني‌اش، پرداختن به اسوه‌ها را يكي از ويژگي‌هاي ادبيات انقلاب اسلامي دانست و تصريح كرد: جبهه روشنفكري در سال‌هاي پيش از انقلاب زندگي مردود و نااميد مردم را مي‌نوشتند و رواج مي‌دادند. در حالي كه براي عبرت‌آموزي مردم هم كه شده، در ادبيات انقلاب اسلامي و دفاع‌مقدس با معرفي اسوه‌ها بايد روايتگر عروج انسان‌ها باشيم نه غروب آن‌ها.

رييس حوزه هنري با اشاره به پرداختن به دستاوردهاي ادبيات انقلاب اسلامي و با تاكيد بر دفاع از اين دستاورد، اظهار كرد: تاريخ، هميشه با ادبيات همبستگي داشته است و سال‌ها پيش، تاريخ را ادبا مي‌نوشتند، اما به نظر مي‌رسد نگاه علمي به تاريخ، آن را از مردم جدا كرده است.

وي اضافه كرد: اين در حالي است كه براي حفظ اعتماد و استناد برای مخاطبان، تمام آثار حوزه‌هاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس بايد پس از كارشناسي‌هاي علمي منتشر شوند.

مومني سپس با اشاره به اهميت حفظ لحن راوي در متن كتاب ها، در نشست مسوولان دفترهای مطالعات و ادبيات پايداري مراكز استان‌هاي حوزه هنري يادآور شد: مصاحبه‌گران و تدوين‌گران بايد از دخالت نگاه‌شان در خاطرات راوي خودداري كنند. از عوارض عدم رعايت اين موضوع انتشار آثار نويسندگاني است كه گرچه راويان آن كتاب‌ها متفاوت بودند، اما متن‌ آثارشان سبك و آهنگ يكساني داشته است.

دومين روز از نخستين نشست مسوولان دفترهای مطالعات و ادبيات پايداري مراكز استان‌هاي حوزه هنري، تا عصر امروز (21 شهريور) در حوزه هنري ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط