سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۶
يادگيري فارسي باستان از نرم افزار آوانگار 8

مدير کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري خوزستان از انتشار نرم‌افزار آوانگار 8 خبر داد. طراحي و ساخت اين نرم‌افزار براي تايپ خطوط باستاني، تايپ و ترجمه فارسي باستان است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، طراحي و ساخت اين نرم‌افزار براي تايپ خطوط باستاني، تايپ و ترجمه فارسي باستان با نظارت اداره‌کل ميراث‌فرهنگي خوزستان و از سوي بخش خصوصي انجام شده است. نرم‌افزار آوانگار 8 که نسخه مشابه‌اي ندارد در يادگيري فارسي باستان به علاقه‌مندان کمک خواهد کرد.

به گفته پرويز پور فرخي، اين نرم‌افزار توانايي تايپ يازده خط باستاني شامل آرامي بين‌النهرين، آرامي امپراطوري، اوستايي، پهلوي، فارسي ميانه، تدمري، سرياني، سطرنجيلي، سغدي، مانوي همچنين تايپ، ترجمه و تلفظ فارسي باستان (خط ميخي) و امکان ذخيره و بازيابي کارهاي انجام شده توسط کاربر با اين نرم‌افزار را به صورت جداگانه داراست.

زبان فارسي از خانواده زبان‌هاي هندي و اروپايي است. زبان‌هاي هندي و اروپايي از حدود هزاره اول پيش از ميلاد مسيح در بخش بزرگي از اروپا، جنوب و جنوب غربي آسيا رايج بوده است و از نيمه دوم سده پانزدهم ميلادي در آمريکا، آفريقا و اقيانوسيه رواج يافته است. يکي از گروه‌هاي اين خانواده زباني هندو ايراني است.

شاخه ايراني در هزاره اول پيش از ميلاد مسيح در ايران و افغانستان و در شمال در منطقه ميان مجارستان، ترکستان و چين بوده است. قديمي‌ترين گونه‌هاي شاخه ايراني، اوستايي و فارسي باستان است. زبان فارسي باستان، زبان قوم پارس بوده است که شواهدي از اين زبان در دوره هخامنشي به خط ميخي بازمانده است.

الفباي فارسي باستان 36 حرف و 2 واژه جدا کن و 8 انديشه‌نگار دارد. الفباي فارسي باستان نشانه‌هايي نيز براي نشان‌دادن اعداد داشته که تنها برخي از آنها به ما رسيده است.

اين الفبا از الفباي اکدي و الفباي اکدي از الفباي سومري گرفته شده است. الفباي فارسي باستان تا پايان دوره هخامنشي به کار مي‌رفته اما پس از آن از رواج افتاده و بعدها خواندن آن به فراموشي سپرده شده است. اوايل سده نوزدهم ميلادي دانشمندان غربي موفق به خواندن اين الفبا شدند.

در نرم افزار آوانگار 8 مجموعه تصاويري از جاذبه‌هاي گردشگري استان خوزستان نيز در قالب يک گالري به کاربران ارايه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها