اميرمحمد گلابي در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) عنوان كرد: مباحثي چون سنخشناسي كارآفرينان، پيشگامان و قرار گرفتن در زمان و مكان مناسب در حوزه كارآفريني از جمله نظريات بوميسازي شده كارآفريني در اين كتاب به شمار ميرود.
اين مولف و پژوهشگر حوزه كارآفريني با اشاره به جديد بودن مباحث كارآفريني در ايران گفت: بسياري از مباني موجود در اين حوزه از تفكرات و نظريات غربي اقتباس شده و متاسفانه منابع آموزشي دانشجويان و علاقهمندان به كارآفريني در كشور محدود است.
وي در ادامه افزود: كارآفريني تنها يك درس آكادميك نيست، عموم مردم ميتوانند با آن ارتباط برقرار كنند تا بتوانند در راستاي ايجاد ارزش و كسب ثروت اجتماعي گام بردارند. هدف از نگارش اين كتاب پاسخ به سه سوال «فرصتها در چه شرايطي ايجاد ميشوند»، «چگونه افراد به موفقيتهاي بزرگ در حوزه كارآفريني دست مييابند» و «به واسطه تاثير كدام عامل قادر به بهرهبرداري از شرايط كارآفريني هستيم» است.
اين دانشجوي دكتري مديريت كارآفريني، مبناي اصلي مباحث كارآفريني را استفاده از فرصتها و شرايط موجود براي شكلگيري كارآفريني دانست و اظهار كرد: اين نوشتار فرصتها و شرايط كارآفريني را به خوبي تشريح كرده است. اصل مبحث كارآفريني فرآيند ايجاد ايده و تشخيص فرصتهاي جديد و بهرهبرداري از آنهاست و بدون تشخيص فرصت، كارآفريني بي معناست.
وي درباره تفاوت وضعيت كارآفريني در كشورها گفت: در فضاي كسب و كار هميشه فرصتها از افراد نشات نميگيرند، به طور مثال سياستهاي دولتي و دولتها نقش موثري در ايجاد يك محيط مساعد و فضاهاي جديد كارآفريني دارند. در هر كشوري با توجه به سياستها و شرايط محيطي، وضعيت كارآفريني متفاوت ميشود و بنابراين نگارش كتاب در اين حوزه نيازمند توجه به شرايط محيطي هر كشور است.
گلابي با تاكيد بر كمبود كتاب در حوزه كارآفريني توضيح داد: براي تاليف و پيشرفت در حوزه كارآفريني بايد براساس فرهنگ و شرايط محيطي كشور، پژوهشهاي ميداني صورت گيرد. نگارش كتاب زمينه مناسبي براي ترويج فرهنگ كارآفريني و شناساندن آن به عموم مردم است.
وي با اشاره به اينكه اين كتاب نتيجه مصاحبه با 77 كارآفرين برتر كشور است كه ميتواند زمينه مناسبي براي ترويج فرهنگ كارآفريني در كشور شود، يادآور شد: در اين كتاب تاكيد شده كه هدف از تربيت كارآفرين در كشور، صرفا توليد ثروت نيست، تشكيل كارآفرينيهاي اجتماعي، NGOها، نهادهاي رسمي و مردمي در اين حوزه كمك موثري به روند فعاليتهاي دولت است.
نويسنده كتاب «فرصتها و ايدههاي كارآفريني»، كارآفريني را داراي دو بُعد روانشناختي و محيطي دانست و افزود: مباحث روانشناختي اين حوزه ممكن است در بيشتر كشورها مشترك باشد اما نقش فرصت در كارآفريني مبحثي است كه براساس شرايط كشورها شكل ميگيرد.
وي درباره بخش سنخشناسي كارآفرينان توضيح داد: در اين بخش به مخاطب آموزش داده ميشود كه هميشه به دنبال ايدههاي نو نباشد، بلكه استفاده از مقلدان و كارآفرينان نيز براي ايجاد فرصتهاي جديد بسيار موثر است.
گلابي برخي از ويژگيهاي مثبت اين اثر را تحليل ارزيابي محيطي و توجه به فرصتها و ايدهها در آثار حوزه كارآفريني دانست و گفت: بسياري از اساتيد معتقدند كه ابتدا بايد ايدهها و سپس فرصتها در كتاب مطرح ميشد، در حاليكه ما عقيده داريم، فرصتها عملياتيتر از ايدهها محسوب ميشوند و فرصتها پس از شناسايي شدن، ايدهها را به همراه ميآورند.
وي در ادامه افزود: براي ويرايشهاي بعدي كتاب تلاش داريم تا مباحث مطالعات موردي، ايدههاي كارآفرينانان برتر و نمونههاي داخلي به مبحث كتاب افزوده شود، متاسفانه كارآفرينانان به دلايل مختلفي از مصاحبه خودداري ميكنند و همين امر ارايه مباحث آنها را دچار مشكل ميكند.
اين كتاب داراي 13 فصل است كه برخي از عناوين آن شامل «نقش فرصت در كارآفريني»، «كارآفرين؛ منشا ايدهيابي و تشخيص فرصت»، «محيط، منشاء ايدهيابي و تشخيص فرصتها»، «تغييرات محيطي؛ ايدهها و پنجرههاي فرصت»، «فرصتها و ايدههاي ظهور فناوري، محصولات جديد و پيشگامان بازار»، «تكامل تدريجي بازار»، «روند تغييرات و ظهور فرصتها و ايدهها در گوشههاي بازار»، «فرصتها و ايدههاي نشات گرفته از پيوندها و ارتباطات صنعتي» هستند.
كتاب «فرصتها و ايدههاي كارآفريني؛ تحليل و ارزيابي محيطي» به قلم جهانگير يداللهي فارسي، اميرمحمد گلابي و رزا مهرابي در 340 صفحه، 1000 نسخه با بهاي 65000 ريال از سوي سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي منتشر شده است.
جمعه ۳۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۰
نظر شما