پنجشنبه ۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
80 سال با ‌آيت‌الله حسيني نجومي

چاپ نخست كتاب «كيمياي هستي» نوشته ‌آيت‌الله سيدمرتضي حسيني نجومي و به اهتمام ناصرالدين انصاري قمي از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد. نجومي در اين كتاب، به شرح زندگي نياكان، استادان و تجربه‌هاي گران‌سنگ عمر 80 ساله‌اش پرداخته است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه «زندگي‌نامه خودنوشت» مرحوم نجومي است، از خاندان و سيادتش گرفته تا مشق عشق وي را ترسيم مي‌كند.

بجاست پيش از پرداختن به اين كتاب، قدري درباره نويسنده اين اثر نگاشته شود. آيت‌الله سيدمرتضي نجومي كرمانشاهي ـ‌علاوه بر علوم منقول و معقول‌ـ نامي آشنا در پهنه علم و هنر بود، شخصيتي كم‌نظير كه در فنون خط و نقاشي و تذهيب و تشعير و صحافي و وراقي، تبحر ويژه‌اي داشت. او دانش آموخته حوزه علميه نجف اشرف بود كه ساليان بسيار در محضر فقهاي بزرگ نجف زانوي ادب به زمين زده، از خرمن فيض آنان بهره‌ها گرفت. وي يادگار خاندان 400 ساله نجومي و آل‌آقا ـ‌خاندان وحيد بهبهاني‌ـ است. 

آيت‌الله سيدمرتضي نجومي (1307ـ ‌1388 شمسي ـ كرمانشاه) يكي از استادان بزرگ هنر اسلامي (خط، نقاشي، تذهيب و تجليد) و سرآمد ثلث‌نويسان معاصر و از فقيهان و مفسران معروف بود.

وي علوم اسلامي را در نجف اشرف از محضر آيات عظام؛ سيدمحسن حكيم، سيد عبدالاعلي سبزواري و بيش از همه، ميرزا باقر زنجاني فرا گرفت و به درجه اجتهاد نائل آمد. وي پس از پايان تحصيل، به زادگاهش بازگشت و به تدريس، تاليف و خدمات فراوان ديني و علمي پرداخت و در سال 1380 شمسي به عنوان يكي از چهره‌هاي ماندگار برگزيده شد.

آيت‌الله نجومي درباره خاندان و سيادت خود مي‌نويسد: «بنده سيدمرتضي نجومي هستم؛ فرزند آيت‌الله آقاسيد محمدجواد نجومي و او نيز فرزند آيت‌الله آقا سيدميرزا اسماعيل نجومي است. طبق شجره‌نامه‌اي كه به خط جد سوم بنده در پشت نسخه بسيار نفيس نهج‌البلاغه خطي (نوشته شده)، سلسله سيادت (ما) بدين قرار است: "بنده سيدمرتضي فرزند سيد محمدجواد فرزند سيداسماعيل فرزند سيدحسن فرزند اسماعيل فرزند محمدرضا فرزند عبدالرزاق فرزند محمداسماعيل فرزند محمدصالح فرزند موسي فرزند عيسي فرزند احمد فرزند محمد فرزند علي فرزند محمد فرزند يحيي فرزند حسين ذي‌الدّمعة فرزند والا و گرانقدر زيد شهيد فرزند امام همام سيدالساجدين و زين‌العابدين حضرت علي بن الحسين(ع)".
در اين شجره نامه ظاهرا چند نفري ثبت نشده و از قلم افتاده است. آثار و علائمي كه ما در خاندان خود ديده و از ذكر آنها معذوريم، شك و شبهه‌اي در سيادت اين شجره طيبه نيست، از زمان صفويه در كتب وقفي خاندان بدين سيادت اشاره شده است.»

آيت‌الله نجومي در بخشي از زندگي‌نامه خود، فرزندان خود و ذريه پيامبر(ص) را مورد خطاب قرار داده، مي‌نويسد:‌ «به مناسبت سيادت و انتساب به حضرت صديقه كبرا، فاطمه زهرا ـ‌صلوات‌الله و سلامه عليها و علي ابيها و بعلها و بنيها‌ـ‌ نكته‌اي را به فرزندان عزيزم و همه ذريه طيبه و مباركه آن حضرت عرض مي‌نمايم: عزيزانم، قدر اين انتساب را بدانيد كه حضرت متعال به موهبت خودش بدون اكتسابي به شما ارزاني داشته است...
ما سادات از غير حضرت زهرا هم داريم... ولي به خصوص اولاد و ذريه زهراي اطهر بودن، شرف و كرامتي ديگر است و چه كرامت و نعمتي بالاتر از آنكه اينان، محرم آن حضرتند و چه شرف و فضيلتي برتر و بالاتر از اين‌كه روز محشر نه اين كه به اينان مي‌گويند چشمتان را پايين بيندازيد، زيرا فاطمه، دختر رسول ‌خدا(ص) مي‌گذرد؛ بلكه مي‌گويند: سر برداريد و مادر كريمه و مظلومه خود را بنگريد. حتي اولادهاي دختري آن بانو گرچه سيد نيستند(!!!)، اما تا روز قيامت نوه دختري و محرم آن مخدره‌اند.» 

مؤسسه بوستان کتاب، مجموعه آثار وي شامل «الرسائل‌الفقهية، الاجازة‌الکبيرة، الاستصحاب، فيض قلم، کيمياي هستي(كتاب حاضر)، سحر مبين، مونس جان (تفسير سوره يونس)، شميم کنعان (تفسير سوره يوسف)، منزل مقصود (تفسير سوره هود)، آيات سبحاني (تفسير سوره رعد) و المومن (تفسير سوره مومن، به زبان عربي)» را منتشر كرده است.

زندگي، خاندان و سيادت، دوران طلبگي، ازدواج، يادگارهايي از مشق عشق و بخش هنري، عناوين مطالب كتاب «كيمياي هستي» را تشكيل مي‌دهند.

در انتهاي اين اثر، نمايه‌اي از آيات، روايات، اشخاص، كتاب‌ها و مكان‌ها، به همراه نمونه كارهاي هنري و تصاوير رنگي اين عالم فرزانه نيز درج شده است.

چاپ نخست كتاب « كيمياي هستي» در شمارگان 1000 نسخه، 360 صفحه و بهاي 74000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها