شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۱

هیات داوران 30 نفره تعيين برترین رمان‌های ماه آلمان، فهرست آثار برگزیده ماه می را منتشر کرد. در صدر این لیست نام رمان «دروغ هایی در مورد پدرم» نوشته «جان برنساید» انگليسي به چشم می‌خورد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، رمان «دروغ هایی در مورد پدرم» ماه گذشته به عنوان دومین رمان ماه برگزیده شده بود. این کتاب که با ترجمه «برنهارد روبن» در انتشارات «کناوس» در 384 صفحه به قيمت 99/19 يورو منتشر شده، داستان پدری را روایت می‌کند که به عنوان یک بچه سرراهی به شدت معتاد به الکل است و اراده خود را به خانواده‌اش تحمیل می‌کند. او یک هیچکس از هیچ کجا است که با دروغ‌هایش برای خودش اصل و نصب اختراع کرده است.این کتاب در مورد پسری است که به دشواری مسیر خود را در زندگی پیدا کند.
«جان برنساید» نویسنده انگلیسی متولد سال 1955 از برجسته‌ترین شعرای انگلیسی معاصر به شمار می‌رود که برای آثار شعری‌اش با جوایز متعددی مورد تقدیر قرار گرفته است. او در کنار سرودن شعر به نگارش کتاب نیز می‌پردازد رمان «دروغ هایی در مورد پدرم» یک کتاب خاطرات تحسین شده پرفروش است. رمان «رد پای شیطان» نخستین اثر این نویسنده بود که به زبان آلمانی منتشر شد.لیست دیگر رمان های منتخب این ماه به شرح زیر است. 

نقشه و قلمرو / میشل هولبک
رمان «نقشه و قلمرو» را «میشل هولبک» نویسنده مشهور فرانسوی به رشته تحریر درآورده و با آن جایزه معتبر گنکور 2010 را از آن خود كرده است. این رمان که «اولی ویتمان» آن را به آلمانی برگردانده در 416 صفحه در انتشارات «دومونت»، به قيمت 90/22 يورو منتشر شده است. كتاب جديد هولبك داستان هنرمندی به نام «جد مارتین» است که در نخستین کارهایش به مقایسه نقشه‌های خیابانی و تصاویر ماهواره ای می‌پردازد و پرتره‌ها نیز در مسیر پیشرفت شغلی به وی کمک می‌کند.اما در میان این پرتره ها یکی به «میشل هولبک» نویسنده تعلق دارد. در این میان این هنرمند با یک جنایت وحشیانه مواجه می‌شود و داستان در مسیری تازه ادامه می یابد.
«میشل هولبک» که متولد سال 1958 است، در ایرلند زندگی می‌کند. او از جمله نویسندگان مطرح معاصر فرانسوی است و دو رمان او با عنوان‌های «ذرات ابتدایی» و «خط مشی» برایش شهرتی جهانی به ارمغان آوردند. او در عین حال ترانه‌سرا و مقاله نویس است و تاکنون برنده چندین جایزه معتبر نیز شده‌است. 

عشق زمان وعده‌های غذایی کودکان / کلمنس جی زتس
این رمان که امسال موفق به دریافت جایزه نمایشگاه کتاب لایپزیک شد، در 350 صفحه به قيمت 90/19 يورو در انتشارات «سورکمپ» منتشر شده است. نویسنده اتریشی اين اثر پس از رمان‌های «پسران و سیاره‌ها» و «فرکانس‌ها» که از سوی منتقدان با جوایز متعددی تقدیر شد، با کتاب «عشق زمان وعده‌های غذایی کودکان» مجموعه داستانی را با ایده‌هایی مضحک و غریب و وحشتناک ارائه کرده است.
«کلمنس جی زتس» در سال 1982 در شهر «گراتس» اتریش دیده به جهان گشود. او از سال 2001 در همین شهر در رشته های ریاضی و زبانشناسی تحصیل کرد. وی به عنوان مترجم نیز کار می‌کند و بسیاری از اشعار و داستان های او در نشریات و گلچین های ادبی به چاپ رسیده است. 

مورد بزرگ / پيتر هانتکه
این اثر داستانی که در 280 صفحه و به قيمت 90/24 يورو در انتشارات سورکمپ به زیر چاپ رفته، داستان یک روز ویژه از زندگی یک بازیگر بیکار از صبح تا نیمه شب است. این داستان از میان یک پایتخت تابستانی و از حاشیه‌های آن تا مرکزش عبور می‌کند. این روز ویژه با هوای توفانی صبح آغاز می‌شود و با یک اتفاق بسیار بزرگ خاتمه پیدا می‌کند. او تصمیم می گیرد تا به مرکز یک شهر بزرگ برود و تا شب یک جایزه به دست آورد.
پيتر هانتکه نویسنده مطرح آلمانی زبان متولد سال 1942 در گریفن / کرنتن است. او پس از گذراندن دوران کودکی خود در برلین و گریفن در شهر گراتس در رشته حقوق به تحصیل پرداخت. او در سال 1965 پس از انتشار نخستین رمانش دست از تحصیل کشید و از آن زمان به عنوان نویسنده فعالیت می‌کند. او در شهر های گراتس، دوسلدورف، برلین، پاریس، کرونبرگ در تانوس و در آمریکا زندگی کرده و از سال 1979 زمان طولانی را در شهر سالزبورگ سپری کرده است. او در حال حاضر در «چاویله» در فرانسه زندگی می‌کند. هانتکه در سال 1973 با جایزه گئورگ بوشنر مورد تقدیر قرار گرفت و در سال 2007 جایزه هاینریش هاینه برلین را به خود اختصاص داد. 

سروکن / پتر اشتام
«پتر اشتام» نویسنده سوییسی متولد 1963 است که در رشته‌های شناخت زبان و ادبیات انگلیسی ، روانشناسی و آسیب شناسی روانی تحصیل کرده است. او اقامت هایی طولانی در پاریس، نیویورک و کشورهای حوزه اسکاندیناوی داشته و از سال 1990 به عنوان نویسنده آزاد و روزنامه نگار فعالیت دارد. او اکنون در زوریخ زندگی می‌کند.
تنهایی در تعطیلات مشترک، یک هتل از دست رفته در برگن، یک دختر بچه در جنگل، کشیشی که به پرنده‌ها غذا می‌دهد، اولین عشق با اهمیت... «اشتام » با انتشار این کتاب، بار دیگر هنر خود را به عنوان یک استاد نگارنده داستان‌های کوتاه به رخ کشیده است. اين كتاب در 192 صفحه به قيمت 95/18 يورو در انتشارات فيشر به زير چاپ رفته است.

چراغ‌های بالت پارک / جان چیور
«جان چیور» نویسنده آمریکایی در 27 می 1912 در ماساچوست متولد شد و 18 ژوئن 1982 در نیویورک درگذشت. او در دوران زندگی ادبی خود به نگارش رمان و مجموعه داستان ها پرداخت و در سال 1958 برای کتاب «واپ شوتز» موفق به دریافت جایزه كتاب ملي آمريكا و در سال 1979 برای مجموعه داستان‌های کوتاهش موفق به دریافت جایزه پولیتزر شد. رمان «شناگر» این نویسنده از جمله آثاری است که در سال 1968 از آن اقتباس سینمایی شد.
«چراغ های بالت پارک» از بزرگترین رمان های قرن بیستم است. این رمان که با ترجمه «توماس گونکل» در 255 صفحه به قيمت 99/19 يورو در انتشارات دومونت به زیر چاپ رفته یک اثر کلاسیک و یک شاهکار متعلق به سال 1969 است. داستان این رمان در مورد منطقه ای موسوم به بالت پارک در نیویورک است که در آن هیچ چیز آن گونه ای نیست که به نظر می‌رسد. هیچ کس طاقت دیگری را ندارد و هیچ کس حتی تحمل خودش را نیز ندارد. «پل همر» با «الیوت نیلس» همسایه نازنین و متفکرش که قرص ها را قورت می دهد و همسرش و پسرش را بسیار دوست دارد، برخورد می‌کند که این مرد خود را گاه و بیگاه با خطر فراموشی تهدید می‌کند..... 

ماکس فریش / جولیان شوت
با فرارسیدن صدمین سال تولد «ماکس فریش» نویسنده کلاسیک سوییسی ، اکنون نخستین بخش از یک زندگینامه مفصل در مورد این نویسنده در قالب کتاب «ماکس فریش – زندگینامه یک پیشرفت 1911- 1945 » در 592 صفحه به قيمت 90/24 يورو در انتشارات سورکمپ به زیر چاپ رفته است. این کتاب پرتره ای از این نویسنده به عنوان مردی جوان میان شهروند – بازیگر و هنرمند – تکرو است.
«جولیان شوت» متولد سال 1964 است. او پیشتر سردبیر «ولت وخه» و روزنامه فرهنگی «دو» بود و در سال 1998 نمایشگاه بزرگ ماکس فریش را برنامه‌ریزی کرد. گردآورنده کتاب «ماکس فریش – اکنون زمان دیدن است» است به عنوان نویسنده و روزنامه نگار آزاد در زوریخ فعالیت می‌کند. او در سال 2001 نیز کتاب «اکنون : مکس فریش» را در انتشارات سورکمپ منتشر کرد. 

تنها تو ، و تنها من / کریستین اوئتز
«کریستین اوئتز» نویسنده و شاعر فیلسوف سوییسی متولد سال 1963 در «اگناخ» است. او در رشته‌های فلسفه و چند رشته دیگر در دانشگاه زوریخ تحصیل کرد و در سال 2002 کتاب «دون سان خوآن» را در انتشارات سورکمپ منتشر کرد و در سال 2010 موفق به کسب جایزه ادبی «بودنزه» شد.
کتاب «تنها تو ، و تنها من» متنی ادبی است که نویسنده نام «یک رمان در هفت گام» را بر آن نهاده و انتشارات «سک سیون» آن را در 104 صفحه به قيمت 95/17 يورو منتشر کرده است. این اثر یک کتاب عاشقانه با محتوای زبانی است. 

راحل / باربارا هان
«راحل لوین وارنهاگن» در سال 1771 به عنوان بزرگترین فرزند یک تاجر و بانکدار یهودی متولد شد و در سال 1883 درگذشت. او صاحب یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های هنری آلمان و نویسنده ای بدون اثر بود که به نگارش نامه‌ها می‌پرداخت و اندیشه‌هایش را در دفترچه یادداشت به ثبت می‌رساند. او در طول حیات خود با بسیاری از دوستانش ، مشاهیر هم عصرش و میهمانان نمایشگاهش مکاتبه داشت که در این نامه‌ها می‌توان با تجربیات جهانی و موقعیت های متفاوت انسانی مواجه شد.
مجموعه کتاب «راحل» مجموعه نامه های این بانوی عصر رمانتیک است که از بزرگترین بانوان تاریخ معنوی آلمان است و پس از درگذشتش از سوی همسرش به لحاظ ادبی مورد تحسین قرار گرفت. این مجموعه در شش جلد در 3310 صفحه به قيمت 69 يورو در انتشارات «والشتاین» منتشر شده و کار گردآوری آن را «باربارا هان» پروفسور رشته زبانشناسی دانشگاه واندربیلت آمریکا بر عهده داشته است. 

پرتقال‌های رییس جمهور / عباس خیدر
داستان این رمان که در 160 صفحه و به قيمت 16 يورو در انتشارات «ناتیلوس» منتشر شده، در سال 1989 در کشور عراق رخ می‌دهد و در مورد مردی به نام مهدی است که در روز آخر فارغ‌التحصیلی به یک گردش دعوت می‌شود و دوست همکلاسی او علی یک ماشین امانت می‌گیرد و این دو می خواهند با یکدیگر روز پایان تحصیلات خود راجشن بگیرند. اما از آن جایی که این ماشین مساله‌دار است، این دو بدون هیچ شکایت و جرمی دستگیر می‌شوند و مهدی دو سال تمام را با گرسنگی و شکنجه وظلم در زندان سپری می‌کند تا آن که در روز تولد صدام حسین به زندانیان قول عفو داده می شود و در پی آن به هر کدام یک پرتقال هدیه می دهند.
«عباس خیدر» متولد 1973 در بغداد است.او در سال 1996 پس از دو سال حبس از عراق گریخت.از سال 1996 تا 1999 به عنوان پناهنده غیرقانونی در کشورهای مختلف به سر برد و در سال 2000 به آلمان رفت و همانجا ماند. وی در شهرهای مونیخ و پوتسدام در رشته های فلسفه و ادبیات تحصیل کرد و اکنون در برلین زندگی می‌کند و از سال 2010 عضو انجمن قلم این کشور شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها