جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۲
به سوي نسل پژوهشگر آينده

نشست «ايجاد و ارزيابي وب‌سايت‌هاي كودكان و نوجوانان» با محور بررسي موردي سايت كتابخانه ملي كودكان و نوجوانان ايران، بعدازظهر پنجشنبه 15 ارديبهشت ماه،در سالن كارنامه نشر سراي اهل قلم نمايشگاه كتاب برگزار شد. سودابه نوذري،از دست‌اندكاران پايگاه كتابخانه ملي كودكان و نوجوانان، يكي از اهداف اين كتابخانه ديجيتال را پرورش نسلي پژوهشگر از نوجوانان امروز عنوان كرد./

خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)- به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، مصطفي رحماندوست، مسوول كتابخانه ديجيتال ملي كودك و نوجوان در ابتداي اين نشست گفت: «در سال‌ 1378 بود كه سعي كردم نخستين سايت كودكانه مبتني بر كتاب را راه اندازي كنم كه اين تصميم به ايجاد سايت «دوستانه» انجاميد. بعد از آن وبلاگ «تا فردا» را با همكاري برخي دوستان راه انداختيم كه با آسيب ديدن پرشين بلاگ، فعاليت‌هاي اين وبلاگ هم منتفي شد و برآورده شدن آرزوي من به عنوان نويسنده‌ كودكان براي دسترسي بچه‌ها به نسخه‌هاي ديجيتالي كتاب‌ها به ايجاد پايگاه كتابخانه ملي كودكان و نوجوانان ايران موكول شد.»

وي با بيان اين‌كه اكنون هزار و سي عنوان كتاب در اين كتابخانه وجود دارند، گفت: «در وب‌ سايت كتابخانه ملي كودكان و نوجوانان، سعي ما بر اين بوده تا همه‌ كتاب‌ها را براي بهره گيري دو گروه "كودكان و نوجوانان" و "پژوهشگران، استادان و دانشجويان" در پايگاه قرار دهيم. به اين ترتيب اين سايت تنها كتابخانه‌اي است كه در آن، هم كودكان و نوجوانان عضوند و هم پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه ادبيات كودك و نوجوان.»

رحماندوست با اشاره به اين موضوع كه سعي مسوولان كتابخانه كودكان و نوجوانان بر اين است كه آثار را با اجازه مولفان يا ناشران روي پايگاه قرار دهند، گفت: «ما براي ارائه كتاب‌هايي كه قبل از 30 سال گذشته منتشر شده اند مشكلي نداشتيم اما اصرار داشتيم كه براي ارائه كتاب‌هاي جديد حتماً از مولفان يا ناشران اجازه بگيريم. به همين دليل اجازه مكتوب آن‌ها را در سايت قرار داديم كه همين موضوع، پايگاه ما را از سايت‌هاي مشابه، متمايز مي‌كند.»

سودابه نوذري، از دست اندركاران وب‌سايت كتابخانه ملي كودكان و نوجوانان ايران نيز نكته‌هايي را درباره اين پايگاه يادآور شد و گفت: «علاوه بر اجازه گرفتن از مولفان و ناشران، از ديگر ويژگي‌هاي پايگاه كتابخانه ملي كودكان و نوجوانان، تعامل دو سويه با مخاطبان است. اكنون اين پايگاه نزديك به دوهزار نفر عضو دارد كه همه آن‌ها با ارائه اطلاعاتشان به ما، كارت عضويت مي‌گيرند و فضاي شخصي مخصوص خودشان را ايجاد مي كنند. هم چنين با ارائه نظراتشان درباره كتاب‌ها و پايگاه، تعامل خوبي بين خودشان و ما ايجاد كرده‌اند كه البته ما در پي گسترش اين فضا هستيم.»

وي يكي از اهداف مهم كتابخانه ملي كودكان و نوجوانان را پرورش نسلي از پژوهشگران دانست و گفت: «از جمله اهداف مهم ما در پايگاه كتابخانه ملي كودكان و نوجوانان، پرورش نسل پژوهشگر آينده است كه اين مهم همگام با معلمان و مربيان مدارس امكان‌پذير است. ما اميدواريم روزي برسد كه بتوانيم پژوهش را با كمك همين پايگاه در مدارسمان ترويج دهيم.»

نوذري درباره جذابيت‌هاي اين پايگاه اينترنتي براي مخاطبان نيز گفت: «سعي ما بر اين بوده كه جذابيت‌هاي بصري و گرافيكي را متناسب با سن مخاطبان اصلي مان كه كودكان و نوجوانانند، ايجاد كنيم. علاوه بر اين، جذابيت‌هاي محتوايي هم موضوعي اند كه بسيار مد نظر ما بوده. به طوري كه اكنون در «بچه خواني» كتابخانه كتاب‌هايي را قرار داده‌ايم كه شايد در كمتر كتابخانه‌اي پيدا شوند. چرا كه يكي از رسالت‌هاي اصلي ما گردآوري و حفاظت ميراث مكتوب‌مان در حوزه كودك و نوجوان است.»

نوذري در ادامه به گسترش فعاليت‌هاي اين كتابخانه ديجيتال اشاره كرد و گفت: «گرچه هنوز راه زيادي براي گسترش و معرفي كتابخانه ديجيتال داريم اما در تلاشيم تا با برگزاري نشست‌هاي گوناگون با اعضاي كتابخانه و پديدآورندگان آثار كودكان و نوجوانان، كتابخانه را بيش از پيش معرفي كنيم. چنانچه شش ماه بعد از راه اندازي كتابخانه در ارديبهشت سال گذشته، جلسه‌اي صميمي با اعضاي كتابخانه و نويسندگان برگزار كرديم. همچنين سعي داريم تا كيفيت محتواي سايت را ارتقا دهيم و نه تنها كتاب، بلكه حتي مجله‌هاي مربوط به كودكان و نوجوانان را نيز در كتابخانه و در دسترس مخاطبان قرار دهيم.»

در ادامه نشست، دكتر علي جلالي ديزجي به نكاتي درباره طراحي وب سايت‌ها اشاره كرد و گفت: «آنچه در طراحي سايت‌ها براي كودكان و نوجوانان، به عنوان كاربران اصلي مهم است، توجه به ويژگي‌هاي شخصيتي، روحي و جسمي آن‌هاست. ضمن اينكه نيازهاي اين دوره سني هم بايد مورد توجه قرار گيرند. يكي از راه‌هاي دست‌يابي به اين مهم، نيازسنجي از كاربران سايت است كه مسوولان كتابخانه ديجيتال كودكان و نوجوانان بايد به آن توجه كنند.»

وي در ادامه گفت: «دسترسي راحت مخاطبان به قسمت‌هاي گوناگون سايت، سادگي و جذابيت، امكان چاپ و انتقال صفحات يكي ديگر از امكاناتي است كه بايد در اين پايگاه اينترنتي به آن توجه كرد. امكان تعامل دو سويه كاربران هم به منظور حفظ پويايي سايت از نكات ضروري است. ايجاد اتاق‌هاي گفت‌وگو و پرسش و پاسخ در اين باره راهگشا هستند.»

دكتر ليلا مكتبي فرد نيز به برخي ويژگي‌هاي پايگاه كتابخانه ملي كودكان و نوجوانان اشاره كرده و گفت: «رعايت حق مولف، حركت پسنديده‌اي در جهت فرهنگ سازي اين موضوع است و خود نوعي آموزش به كودكان و نوجوانان است كه حق مولف را فراموش نكنند. ارائه اجازه‌نامه نويسندگان با دست خط و امضاي خودشان هم قطعا براي مخاطبان جذاب است و همين موضوع، بستر مناسبي براي ارتباط مستقيم كودكان و نوجوانان با پديدآورندگان محسوي مي‌شود.»

وي افزود: «يكي ديگر از ويژگي‌هاي مثبت اين پايگاه، امكان ايجاد كتابخانه شخصي است. با توجه به حس استقلالي كه در دوره نوجواني وجود دارد، امكان ايجاد يك فضاي كاملا شخصي و مستقل در فضاي مجازي تجربه لذت‌بخشي براي نوجوانان است.»

بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، تا 24 ارديبهشت در مصلاي امام خميني (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها