چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
تاریخ انقلاب و نيازسنجي

مهدي رمضاني، معاون انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي: سال 1377 اولين ديدار مدير، معاونان و کارشناسان اين مركز با مقام معظم رهبري صورت گرفت كه در آن ديدار ایشان رهنمودهایی را درباره چگونگی فعاليت‌هاي مركز اسناد انقلاب اسلامي و ضرورت‌های تاریخ‌نگاری انقلاب بیان داشتند._

خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) مهدي رمضاني، معاون انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي: سال 1377 اولين ديدار مدير، معاونان و کارشناسان اين مركز با مقام معظم رهبري صورت گرفت كه در آن ديدار ایشان رهنمودهایی را درباره چگونگی فعاليت‌هاي مركز اسناد انقلاب اسلامي و ضرورت‌های تاریخ‌نگاری انقلاب بیان داشتند. نتیجه اصلی آن دیدار احصاء هزار موضوع پژوهشی و مبنای عمل قرار گرفتن 800 موضوع برای اين مركز بود. ایشان طرح ارايه شده را بهترین برنامه ممکن برای تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی دانسته بودند.

بر همين اساس در 13 سال گذشته، 754 عنوان کتاب به چاپ رسيده ‌است و 113 عنوان در نوبت چاپ قرار دارد. همچنين بيش از 150 عنوان كتاب نيز تجديد چاپ شده‌اند. بنابراين از سال 1376 تاكنون در مجموع 324 هزار و 619 صفحه کتاب توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است.

همچنين مقام معظم رهبري در ديدار سال 1377 بر جدي گرفتن مخاطبان جوان تأكيد كردند كه بر اين اساس تاكنون 99 عنوان كتاب در قالب مجموعه "دانستني‌هاي انقلاب براي جوانان" به چاپ رسيده‌ است.

در سال‌هاي اخير که بحث فتنه 1388 يكي از محوري‌ترين مباحث مطرح در کشور بوده است، تاكنون 10 عنوان كتاب در قالب 65 نوبت چاپ و با تيراژ 135500 نسخه منتشر شده ‌است.

بنابراين در مجموع كتاب‌هاي چاپ اول و تجديد چاپي تاكنون به 900 عنوان می‌رسد. بر همين اساس ارايه گزارشي از فعاليت‌هاي مركز اسناد انقلاب اسلامي به مقام معظم رهبري فرصت ديدار مجدد مدير، معاونان و كارمندان اين مركز را با ايشان (در تاريخ 31 فروردين 90) فراهم كرد.

در واقع فرصت ديدار با مقام معظم رهبري براي مجموعه مركز اسناد انقلاب اسلامي حكم تجديد قوا داشت. تجدید قوایی که با ارايه راهکارهای دقیق و ظریف ایشان درباره تاریخ‌نگاری، ضرورت‌های جدید و آسیب‌شناسی عملکرد قبلی توأم بود. رهبر انقلاب همانند کارشناسی خبره تمامی ابعاد مورد نظر خویش را تشریح و تبیین نمودند و چشم‌انداز آینده را ترسیم کردند. در اين ديدار علاوه بر تأكيد بر كيفيت نگارش به کیفیت استحصال مطالب و نحوه ارايه و گزینش اولویت‌ها اشاره کردند و اين که مركز اسناد انقلاب اسلامی در اين ايام بي‌سر و صدا كارهاي بسياري انجام داده است و مجموعه مرکز را بابرکت دانستند.

اشاره‌هاي مقام معظم رهبري در سخنانشان به حوزه نشر و کتاب، نقشه راه ما برای آینده است. ضرورت ترجمه آثار به زبان‌هاي انگليسي و عربي از جمله این نکات است. همچنين ايشان 2 تکلیف جدید را به مرکز محول كردند: ارتباط با نویسندگان، خالقان رمان، آثار ادبی و سینماگران انقلابی و در اختیار قرار دادن سوژه و اطلاعات مناسب و دست اول جهت خلق آثار هنری و ادبی. مقام معظم رهبری با ظرافت 2 آسیب در حوزه تاریخ شفاهی را تبیین نمودند و چراغی دیگر در این مسیر افروختند. از نظر ايشان از آفت‌هاي این گونه تاریخ‌نگاری‌ها، برخی اظهارنظرهای غیرواقعی و ارايه دیدگاه‌های تغییریافته و امروزی به جای دیدگاه‌های واقعی آن دوره تاریخی است. 

به عنوان كسي که با مسوولیت انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامي در جلسه حاضر بودم چند نکته برایم بسیار امیدبخش بود وعمق نگاه و نظر مقام معظم رهبری را برایم روشن نمود.
1.خشنودی ایشان از جوان بودن مجموعه همکاران ما در مرکز و یاد کردن از این موضوع به عنوان یک نقطه قوت.
2.تأکید بر توجه به کودکان به عنوان یکی از مخاطبان تاریخ انقلاب و تولید آثار جهت این نسل.
3.استفاده از فضای وسیع و گسترده اینترنت جهت عرضه موضوعات تاریخ انقلاب و اسناد.
4. زمان‌بندی برای برنامه های آتی و اعلام آن. 

مرکز اسناد انقلاب اسلامی بعد از این دیدار روحی دوباره یافت و همه تلاش‌ها معطوف به اجرای فرمایشات مقام معظم رهبري است.

بنابراين و بر اساس اين ديدار فرصت بيست‌وچهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران را مغتنم می‌شماریم و از مخاطبان كتاب‌هاي اين مركز نيازسنجي می کنیم تا بتوانيم پاسخگوي حساسيت ايجاد شده در بين علاقه‌مندان به كتاب‌هاي تاريخ انقلاب باشيم و با برنامه‌ريزي تازه‌ آثار جدیدی را توليد و در اختيار مخاطبان قرار دهيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط