چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۰
«كارتن‌خوابي» هم به نمايشگاه 24 مي‌رسد

مولف حوزه جامعه‌شناسي به تازگي كتابي را با عنوان «كارتن‌خوابي» به نگارش درآورده است كه با ارايه راهكار‌هاي علمي سعي در كاهش اين پديده اجتماعي دارد. اين اثر تا بيست‌ و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران منتشر مي‌شود.

اكبرعلي وردي‌نيا در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره معناي كارتن‌خوابي اظهار داشت: كارتن‌خوابي را مي‌توان به معناي نداشتن اقامتگاه اوليه در نظر گرفت. كارتن‌خواب‌ها نيز افرادي‌اند كه در اقامتگاه‌هاي عمومي و خصوصي زندگي مي‌كنند و سازمان‌هايي به صورت موقت براي آنها اسكان فراهم مي‌كنند. اغلب اين افراد از محيط زندگي‌يشان فرار مي‌كنند و به همين دليل خوابيدن در خيابان برايشان آرامش‌بخش است.

وي افزود: تعداد كارتن‌خواب‌ها در شهر تهران زياد است. اين افراد بيشتر با مشكلاتي نظير اعتياد، مصرف الكل، بيماري ذهني، گسيختگي خانوادگي، بيماري جسمي و سوءتغذيه مواجه‌اند و تعدادي از آنان نيز به علت سرما، تغذيه ناكافي و بيماري جان خود را از دست مي‌دهد.

وردي‌نيا تصريح كرد: با توجه به اهميت آسيب‌هاي اجتماعي در اين حوزه و روند رو به رشد كارتن‌خوابي به ويژه در كلان‌شهر‌ها، بررسي جوانب مختلف اين حوزه و تلاش براي جلوگيري از اين آسيب‌ها ضروروي است. 

وي ادامه داد: درباره كارتن‌خواب‌ها نخستين مساله مهم، فراهم كردن امكانات لازم و انديشيدن درباره راهكا‌رهايي است كه بتوان كارتن‌خواب را به عنوان قشري آسيب ديده به زندگي عادي برگرداند. اگرچه حركت شهرداري تهران در ايجاد گرم‌خانه‌ها بسيار مفيد بوده، اما اين تنها يكي از راهكار‌هاي موجود است. 

وي افزود: اين كتاب به بررسي وضعيت كارتن‌خوابي در تهران مي‌پردازد و در آن دو پيشينه نظري و تجربي را مي‌كاود. در پيشينه تجربي به مطالعات و پژوهش‌هاي انجام شده در خارج از كشور و ارزيابي تحقيقات پيشين درباره بي‌خانماني اكتفا شده و در بخش پيشينه نظري از ديدگاه‌هاي نظري در تبين كارتن‌خوابي مانند «كاركرد ساختي»، «نظريه آسيب رواني»، «توسعه خطر»، «الگوي چند علتي رواني اجتماعي»، «فقر و رشد كودكان»، «نظريه بي‌خانمان بين نسلي»، «نظريه بوم‌شناسي» و «ستيز» استفاده شده است. 

وي ادامه داد: كتاب «كارتن‌خوابي» ابعاد مختلف اين آسيب‌ را بررسي مي‌كند و بر اساس نتايج ارايه شده، راه‌كار‌هايي براي كاهش اين پديده و ايجاد جامعه‌اي سالم فراهم مي‌كند. اين اثر براي پژوهشگران مسايل اجتماعي، مديران و برنامه ريزان شهري مفيد و كاربردي است.

وردي‌نيا خاطرنشان كرد: اين كتاب در شش فصل گردآوري شده كه شامل «كارتن‌خوابي»، «پيشينه»، «چهارچوب نظري»، «نظريات هيرشي، گاتفردسون، اگينو»، «شبكه اجتماعي و حمايت اجتماعي» و «روش يافته‌‌ها، نتايج و راه‌كار‌ها» مي‌شود.

وي در پايان گفت‌: كتاب «كارتن‌خوابي» براي انتشار به انتشارات جامعه‌شناسان سپرده شده است و تا بيست‌ و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران منتشر و روانه بازار نشر مي‌شود.

بيست و چهارمين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران 14 تا 24 ارديبهشت‌ماه در مصلاي امام خميني(ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط