سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۰
نگاهي متفاوت به آسيب‌شناسي بيماري‌هاي اجتماعي متداول

كتاب «آسيب‌شناسي بيماري‌هاي اجتماعي» اثر جديد «محمد كاوه» است كه از نگاهي تحقيقي و پژوهشي به بررسي آسيب‌هاي اجتماعي ايران مي‌پردازد. اين اثر در بيست‌و چهارمين نمايشگاه كتاب تهران عرضه مي‌شود._

سعيد اسلامي، مدير انتشارات جامعه‌شناسان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان داشت: مولف در اين اثر آسيب اجتماعي را نوعي بي‌سازماني اجتماعي قلمداد مي‌كند كه به شكل مستمر و فزاينده‌اي ارزش‌هاي محوري جامعه را مورد چالش قرار مي‌دهد كه در بستر اجتماعي متاثر از اختلال كاركردي در نظم اجتماعي و نابرابري در ابعاد فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي‌اند.

مدير انتشارات جامعه‌شناسان افزود: بر اساس يافته‌هاي اين اثر مي‌توان هر آسيب اجتماعي را به عنوان يك مساله اجتماعي تلقي كرد كه حكايت از نوعي بي‌سازماني اجتماعي در عرضه ارزشي و هنجاري جامعه دارد.

اسلامي گفت: مولف در اين كتاب به آسيب‌هاي اجتماعي كه به طور مداوم در كشور اتفاق مي‌افتند، اشاره مي‌كند و پژوهش درباره آن‌ها و تلاش براي رفع‌شان را ضروري مي‌شمارد.

مدير انتشارات جامعه‌شناسان ادامه داد: جلد نخست كتاب «آسيب‌شناسي بيماري‌هاي اجتماعي» از سه فصل تشكيل شده است. در فصل نخست خوانندگان با مفاهيم اساسي در حوزه جامعه‌شناسي انحرافات، علوم مرتبط و نظريه‌هاي زيست‌شناختي، روان‌شناختي، جامعه‌شناختي در ارتباط با موضوع آشنا خواهند شد. در فصل دوم جايگاه عواملي نظير؛ آموزش و پرورش، روان، اوقات فراغت، خانواده، گروه هم‌سالان، زندان و وسايل ارتباط جمعي را در پيشگيري از بيماري‌هاي اجتماعي يا بروز آنها نشان مي‌دهد. در فصل سوم نيز نقش پيش‌گيرانه پليس، دين، اقدامات پيشگيري از جرم و آموزش مهارت‌هاي زندگي تشريح شده‌اند.

وي افزود: در جلد دوم و فصول بعدي اين كتاب 30 مورد از بيماري‌هاي اجتماعي آسيب‌شناسي شده‌اند كه از آن ميان مي‌توان به اعتياد، انحرافات جنسي، ايدز، جنگ، تكدي‌گري، خودكشي، خشونت عليه زنان، بي سوادي، دختران فراري و ... اشاره كرد.

اسلامي درباره جامعه مخاطب اين اثر گفت: اين كتاب اثري كاربردي براي علاقه‌مندان و دانشجويان و دانش‌پژوهان رشته‌هاي جرم‌شناسي، مددكاري اجتماعي، علوم تربيتي و مسوولان سازمان‌هاي بهزيستي، زندان‌ها، آموزش و پرورش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط