چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۰
بيان گيرا، نبايد تنها معيار اثربخشي كتاب‌هاي موفقيت باشد

يك نويسنده و پژوهشگر حوزه دين از نگارش كتابي در زمينه موفقيت بر اساس آموزه‌هاي قرآن و حديث خبر داد. وي معتقد است كه تنها استفاده از بيان گيرا در نگارش كتاب‌هاي اين حوزه، معيار موفقيت اثر نيست، بلكه بايد راه درست را به مخاطب نشان داد._

حجت‌الاسلام محمدتقي فعالي، نويسنده ، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: در فضاي كنوني جامعه ما مباحث زيادي درباره موفقيت و راه‌هاي رسيدن به آن عنوان مي‌شوند و اين موضوع به‌ويژه در بازار نشر به واسطه كتاب‌هاي متعددي كه در اين باره منتشر مي‌شوند، قابل مشاهده است.

وي افزود: برايان تريسي، اسپنسر جانوسن، وين دير و آنتوني رابينز نويسندگان اين كتاب‌ها هستند كه آثارشان در ايران نيز با استقبال خوبي مواجه شده‌‌اند. اين در حالي است كه برخي از انديشه‌هاي آنان با مباني اسلامي هماهنگ نيست.

اين نويسنده به كتاب‌هايي كه توسط نويسندگان ايراني درباره موفقيت نوشته مي‌شوند، اشاره كرد و گفت: اين آثار در سه دسته جاي مي‌گيرند؛ دسته نخست آثاري‌اند كه به طور كامل محتواي كتاب‌هاي غربي را بازنويسي مي‌كنند.

وي افزود: نويسندگان دسته دوم اين گونه آثار، همان مطالب غربي را با چند آيه و حديث همراه مي‌كنند تا به اين طريق رنگي بومي و اسلامي به آن بدهند. به اعتقاد من اين دو دسته كتاب‌ها، نوعي اشاعه فرهنگ غربي در جامعه به شمار مي‌آيند.

فعالي تاكيد كرد: دلايل متعددي در ذهن دارم كه نشان مي‌دهند روان‌شناسي و راهكارهاي موفقيت غربيان، خاستگاه مسيحي دارند، بنابراين با اعتقادات ما مطابق نيستند.

وي كتابش را در شمار دسته سوم اين آثار به شمار آورد و گفت: نويسندگان اين گونه آثار با راهكارهاي غربي موفقيت به خوبي آشنا هستند، اما با كنار گذاشتن آنها تنها به سراغ آيات و احاديث مي‌روند و با تتبع در آنها الگويي را براي انسان موفق استخراج مي‌كنند.

فعالي با بيان اين كه «موازين موفقيت از ديدگاه اسلام در برخي موارد با نمونه غربي آن در تضاد است» گفت: اين تضادها مي‌توانند محل انتقاد ما به آنان باشند.

وي افزود: نگارش سه مجلد از مجموعه «موفقيت از ديدگاه اسلام» به پايان خود نزديك مي‌شود. اين مجلدات به آرامش، اعتماد به‌نفس و راهكارهاي مقابله با خشم اختصاص دارند. اين مجموعه ممكن است به بيش از 10 جلد برسد.

اين نويسنده و پژوهشگر با تاكيد بر لزوم جذابيت و كشش متني اين گونه آثار گفت: عامل جذب مخاطب، تنها مولف بررسي توانايي اين كتاب‌ها نيست، بلكه نويسندگان بايد هشيار باشند كه بيان جذاب را در معرفي راه‌هاي شبهه‌ناك موفقيت به كار نگيرند.

فعالي ادامه داد: برخي از كتاب‌هاي موفقيت مخاطبان زيادي را جذب مي‌كنند، در صورتي كه ممكن است راه درست را به مخاطبان‌ نشان ندهند و آنان را تا سال‌ها در افكار واهي و بي‌فايده غوطه‌ور سازند، اين در حالي است كه انسان تنها يك بار به دنيا مي‌آيد و فرصت چنداني براي آزمون و خطاهاي مستمر ندارد.

وي نامي از انتشاراتي كه چاپ كتابش را عهده‌دار است، ذكر نكرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط