جمعه ۱۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
تحليل نسلي، روشي جديد براي تحقيقات جمعيت‌شناسي

مدير انتشارات جامعه‌شناسان كتاب «تحليل نسلي» اثر«نور والدي گلن» را معرف يكي از روش‌هاي جديد تحقيق براي جمعيت‌شناسان دانست و گفت: اين كتاب زمينه شناخت تاثيرات سن انسان و ماهيت تغييرات اجتماعي، فرهنگي و سياسي را در ميان نسل‌ها بررسي مي‌كند._

سعيد اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بيان داشت: تحليل نسلي اثري است كه با ترجمه افسانه كمالي تا پايان فروردين ماه به بازار نشر مي‌آيد.

مدير انتشارات جامعه‌شناسان افزود: تحليل نسلي يكي از انواع روش‌هاي تحقيق است كه از سوي جمعيت‌شناسان گسترش يافت و به عنوان روشي براي مطالعه باروري كاربرد فراوان داشت، اما در سال‌هاي اخير، اين روش براي مطالعه برخي پديده‌هاي سياسي نظير ميزان مشاركت راي‌دهندگان و شناسايي تعلقات حزبي به‌كار مي‌رود.

اسلامي درباره ويژگي‌هاي اين روش گفت: اين شيوه باعث فراهم آوردن شناخت تاثيرات سن انسان و ماهيت تغييرات اجتماعي، فرهنگي و سياسي مي‌شود. 

وي افزود: به اعتقاد مولف، تحليل نسلي شيوه آماري خاص با راهبردي عمومي براي بررسي داده‌هاست. اساس تحليل نسلي بر اساس دستيابي به دو هدف مجزاست كه شامل ارزيابي اثرات سن در كل انسان‌ها و شناخت منابع و ماهيت تغييرات فرهنگي و سياسي مي‌شود.

اسلامي تصريح كرد: مولف در اين اثر خواننده را با چيستي تحليل نسلي، اهداف، تعاريف، شيوه‌هاي مختلف آن و نيز روش‌هاي محاسبه و ارزيابي و...آشنا مي‌كند. مفاهيم نخست و پايه و همچنين تحليل منطق و شيوه‌ تحليل نسلي را شرح مي‌دهد و بر اين عقيده است كه به دليل ويژگي‌هاي خاص اين روش، هيچ كتاب كاملي براي راهنمايي گام به گام محققان تا تحليل و تفسير داده‌ها تا كنون در اين حوزه تاليف نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط