یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۵
ضرورت توسعه پايدار شهري، هماهنگ با فرهنگ بومي ايران

مولف حوزه جامعه‌شناسي از چاپ دوم كتاب «مباني توسعه پايدار شهري» خبر داد و گفت: در زمينه زيرساخت‌هاي توسعه شهري، ما يك قرن از ديگر كشور‌ها عقب‌تريم و به همين دليل در تلاشيم با كار بر روي عوامل توسعه پايدار شهري و تاليف كتاب‌هاي مختلف در اين حوزه، توسعه پايدار بومي را در ايران ايجاد كنيم كه اثري كپي شده از ديگر كشور‌ها نباشد و با فرهنگ ملي و ديني ما هماهنگ باشد.

اسحاق ارجمند سياهپوش در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: کتاب توسعه پايدار شهري به دنبال ساختن يك شهر به‌نسبت آرماني است كه در آن هم شهروندان معاصر از يك زندگي خوب برخوردار مي‌شوند و هم توانايي‌ نسل آينده را براي برآورده كردن نيازهايشان به مخاطره نمي‌اندازند. اين كتاب كه به عنوان منبعي كاربردي در برنامه‌ريزي‌هاي مديريت شهري قابل استفاده است، با كمترين تغييرات به چاپ دوم رسيد.

وي تصريح كرد: نسل حاضر بايد شرايط اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي زندگي‌اي را به‌ گونه‌اي اداره كنند تا علاوه بر تامين نيازهاي زيستي و معنوي كل افراد جامعه در حد مطلوب، آنچنان عاقلانه و منطقي از ثروت‌هاي مادي و معنوي جامعه براي افزايش سطح كمي و كيفي زندگي بهره‌برداري كنند تا نسل‌هاي آينده نيز  توانايي زندگي كردن داشته باشند. در اين ميان افراد بايد خود را موظف بدانند كه به توانايي‌هاي نسل‌هاي آينده براي برآورده شدن نيازهايشان آسيبي نرسد.

سياهپوش درباره ويژگي‌هاي اثرش گفت: كتاب توسعه پايدار شهري به اهرم‌هاي مهمي براي رسيدن به اين تعالي اشاره دارد و بهره‌گيري از جمعيت  49 درصدي زنان جامعه را يكي از عوامل حتمي توسعه پايدار شهري عنوان مي‌كند كه بي‌توجهي آن تاثيرات بسياري بر رشد‌ ناموزون جمعيتي، آسيب‌ها و مسائل اجتماعي مختلف مي‌شود.

سياهپوش ادامه داد: توسعه پايدار شهري، موضوعاتي نظير جلوگيري از آلودگي‌ محيط شهري و ناحيه‌ا‌ي، كاهش ظرفيت‌هاي توليد محيط محلي، ناحيه‌اي و ملي، حمايت از بازيافت‌ها، حمايت نكردن از توسعه زيان‌آور و از بين بردن شكاف ميان فقر و غني را مطرح مي كند. 

وي افزود: در واقع، توسعه پايدار شهري به مثابه ديدگاهي راهبردي، به نقش دولت در اين‌گونه برنامه‌ريزي‌ها اهميت بسياري مي‌دهد و معتقد است دولت‌ها بايد از محيط زيست شهري حمايت همه جانبه‌اي كنند. به عنوان نمونه، اين كتاب در موضوع محيط زيست با اشاره به استفاده از تمامي حداقل‌ها در جوامع روستايي و شهري، عوامل كاربردي را در پي‌اهداف زمينه‌ساز توسعه شهري برمي‌شمرد. 

مولف حوزه جامعه‌شناسي ادامه داد: توسعه پايدار مفاهيمي مانند پيشرفت را در خود داراست كه عوامل اقتصادي و سياسي و اجتماعي را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد.

سياهپوش درباره منابع گردآوري اين اثر گفت: براي تدوين آن از مباني تئوري نظري و تجارب مولفان خارجي و داخلي بهره‌گرفته شده است و در برخي موارد، چند شهر كوچك مانند انديمشك كه نامي از آن در كتاب نيامده است، مورد بررسي قرار گرفته است.

وي افزود: در زمينه زيرساخت‌هاي توسعه شهري، ما يك قرن از ديگر كشور‌ها عقب‌تريم و به همين دليل در تلاشيم با كار بر روي عوامل توسعه پايدار شهري و تاليف كتاب‌هاي مختلف در اين حوزه، توسعه پايدار بومي را در ايران ايجاد كنيم كه اثري كپي شده از ديگر كشور‌ها نباشد و با فرهنگ ملي و ديني ما هماهنگ باشد.

مولف حوزه جامعه‌‌شناسي ادامه داد: اين اثر مي‌تواند علاوه بر منبع درسي دانشجويان مقطع دكتري، راه‌كار‌هاي عملي را به برنامه‌ريزان شهري بر اساس بومي‌سازي پيشهاد دهد.

سياهپوش در پايان گفت: اين كتاب مشتمل بر شش فصل است. در فصل نخست به تاريخچه‌ توسعه پايدار و در فصل‌هاي بعدي به ترتيب به مولفه‌هاي توسعه پايدار، عاملان توسعه پايدار، توسعه پايدار شهري، ديدگاه جامعه شناسان كلاسيك و نظريه هاي توسعه پايدار شهري پرداخته شده است. 

چاپ دوم كتاب «مباني توسعه پايدار شهري» اثر اسحاق ارجمند سياهپوش در شمارگان 1000 نسخه و قيمت 49000 ريال از سوي نشر جامعه‌شناسان منتشر و روانه بازار نشر شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط