سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۵
«دين، توسعه و فرهنگ» در راه است

چاپ نخست كتاب «دين، توسعه و فرهنگ» اثر «ميثم موسايي» كه به بررسي رابطه سه‌گانه دين، توسعه و فرهنگ مي‌پردازد، تا هفته اول دي‌ماه از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و روانه بازار نشر مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب«دين، توسعه و فرهنگ» اثري است كه به بررسي رابطه سه‌گانه دين با فرهنگ و توسعه مي‌پردازد. مولف در اين اثر مي‌كوشد به پاسخ اين سوال دست يابد كه آيا دين بستر ساز توسعه است يا مانعي براي توسعه؟

ميثم موسايي براي تبيين بيشتر اثر، وجوه مختلف به دين اسلام و جنبه‌هاي مختلف آن را در ارتباط با توسعه مي‌پردازد و در ادامه به اين موضوع اشاره مي‌كند كه فرهنگ  چه تاثيري در گسترش توسعه يك كشور دارد. 

نويسنده اثر معتقد است كه «توسعه در خلاء اتفاق نمي‌افتد آن زمان كه به رابطه دين، توسعه و فرهنگ اشاره مي‌شود و بايد آن را بسيار مهم تلقي كرد، زيرا تبادل فرهنگ بستر توسعه است. در اين ميان، دين نيز عامل مهمي است، زيرا دين با فرهنگ رابطه نزديكي دارد و هرگز مانع توسعه نمي‌شوند، بلكه هر دو عنصر عامل پيشرفت به‌ شمار مي‌آيند، اما اين كه چگونه مي‌توان اين مصاديق را در جامعه به عينيت تبديل كرد تا به فراخور آن فرهنگ متحول شود و از گزاره‌هاي ديني بهره‌مند شد، امري است كه مولف با بررسي رابطه‌هاي دين توسعه و فرهنگ به آن دست پيدا مي‌كند.» 

كتاب « دين، توسعه و فرهنگ» در هشت فصل گردآوري شده كه فصل نخست آن به طرح مسئاه و رابطه بين دين، توسعه و فرهنگ اشاره دارد. فصل دوم مفاهيم را تعريف مي‌كند و نويسنده در فصل سوم به بحث تاثير فرهنگ در اقتصاد مي‌پردازد. نكته قابل توجه در اين فصل، نگاه مولف به اقتصاد است كه اقتصاد صرف را عامل توسعه نمي‌داند بلكه به فرهنگ به عنوان عنصر پويايي آن اشاره دارد.

فصل چهارم عوامل فرهنگي موثر بر توسعه را مي‌كاود. فصل پنجم جايگاه دين را در دنيا مطالعه مي‌كند و فصل ششم به بررسي رابطه عقل، علم و دين اشاره دارد. فصل هفتم به بحث ساير عوامل فرهنگي موثر بر توسعه مي‌پردازد و آخرين فصل به نتيجه‌گيري و پشنهاد اختصاص دارد.

چاپ نخست كتاب «دين، توسعه و فرهنگ» اثر ميثم موسايي در شمارگان 1000 نسخه، 240 صفحه و قيمت 50000 ريال تا هفته اول دي ماه از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و روانه بازار نشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط