یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۳
قاتلان اصلی مالکوم ایکس مجازات نشده‌اند

یک تاریخ نویس آمریکایی که مدت زیادی از زندگی خود را صرف تحقیق درباره مالکوم ایکس کرده، در کتابی جدید فرضیات تازه‌ای درباره ترور او مطرح و تاکید کرده کسانی که مسئول ترور او هستند هرگز تحت پیگرد قرار نگرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از واشنگتن پست، «مانینگ مارابل» تاریخ نویس آمریکایی که جمعه هفته پیش بعد از مدت مدیدی بیماری درگذشت، در کتابی با عنوان «مالکوم ایکس: حیاتی پر از خلاقیت» که روز دوشنبه به بازار آمد، ضمن شرح زندگی این فعال مسلمان آمریکایی- آفریقایی سعی کرد است ابعاد جدیدی از ترور مالکوم ایکس را بیان کند، ابعادی که «وایکینگ پرس» ناشر کتاب از آنها با تعبیر «واقعیت‌های هرگز ناگفته» یاد کرده است.

به گفته مارابل، بعد از ترور مالکوم ایکس در سالن آدوبون در منهتن در سال 1965، سه نفر از افرادی که او را دشمن آمریکا می‌پنداشتند به سرعت دستگیر و مجازات شدند و پرونده او نیز بسته شد ولی خیلی‌ها شک داشتند کسانی که پلیس دستگیرشان کرده، قاتلان واقعی مالکوم ایکس باشند.

نویسنده این کتاب 562 صفحه ای گفته است یکی از افرادی که کاری‌ترین شلیک را به سوی مالکوم ایکس انجام داد هنوز هم زنده است ولی کسی که با این مرد در قتل شراکت داشته، اکنون دیگر در قید حیات نیست.به گفته مارابل، «مصطفی شباز» 72 ساله که در حال حاضر ساکن نیویورک است و در آن زمان با نام «ویلیام برادلی» شناخته می‌شد، یکی از قاتلان مالکوم ایکس است.

نویسنده کتاب «مالکوم ایکس: حیاتی پر از خلاقیت» افراد دیگری را هم در ترور مالکوم ایکس دخیل و شریک دانسته و جزییات جدید از قتل و رسیدگی به پرونده قتل او بیان کرده ولی نکته مهمی که او بیان کرده این است که پلیس آمریکا قبل از ترور مالکوم ایکس، اطلاعاتی در باره تهدید او دریافت کرده بود ولی خود را از حادثه عقب کشید.

نویسنده علاوه بر بررسی ترور مالکوم ایکس، ابعاد دیگری از زندگی، از جمله زمینه سیاسی- اجتماعی ترور او در آمریکا، زندگی سیاسی‌اش و جدایی و اختلافش با «سازمان ملت اسلام» را شرح داده است.
 
مالکوم ایکس متولد ۱۹۲۵ نبراسکا، مدافع حقوق سیاهپوستان آمریکایی بود. او در سال ۱۹۵۲ به عنوان رهبر جامعه مسلمان آمریکا شناخته شد. او در سال ۱۹۶۴ بخاطر تنش با ريیس سازمان مسلمانان آمریکایی از این سازمان اخراج شد و پس از ترک جامعه اسلام به حج و کشورهای خاورمیانه و آفریقایی سفر کرد. او کمتر از یک سال بعد از ترک اين انجمن در یک سخنرانی در نیویورک کشته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها