شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
خرید کتاب‌های تاریخی قائم مقام رئیس صداو سیما از غرفه موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی

وحید جلیلی، قائم‌مقام رئیس صداو سیما از غرفه موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی چندین کتاب تاریخی خریداری کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، وحید جلیلی، قائم‌مقام رئیس صداو سیما از غرفه موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی نمایشگاه کتاب 1402 چند کتاب تاریخی را در فهرست خرید خود جای داد.

در میان فهرست خرید جلیلی از این غرفه کتاب‌های «پهلوی‌ستایی در ترازوی تاریخ» به قلم مصطفی تقوی‌مقدم، «رضانام تا رضاخان» اثر هدایت‌الله بهبودی، «پل پیروزی، سرزمین قحطی» تالیف رضاقلی مجد مشاهده می‌شد.
 
«پهلوی‌ستایی در ترازوی تاریخ»؛‌ نوشته حاضر در دو بخش به اختصار به نقد رویکرد یاد شده می‌پردازد. در بخش نخست، ابتدا با مروری جریان‌شناسانه بر تحولات قبل و بعد از انقلاب اسلامی و با تحلیل چگونگی شکل‌گیری آرایش جریان‌های سیاسی در مرحله پس از پیروزی انقلاب از منظر جامعه‌شناختی سیاسی، به بررسی خاستگاه و انگیزه و ماهیت جریان پهلوی‌ستایی و تضادها و تناقض‌های دیدگاه آن و بحران‌ها و چالش‌هایی که این جریان از نظر علمی برای توجیه مشروعیت و کارآمدی و سقوط رژیم پهلوی با آن روبه‌رو بود، پرداخته شده است.

کتاب «پل پیروزی، سرزمین قحطی» ایران در جنگ جهانی دوم، تالیف محمدقلی مجد از جمله آثاری جدید موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی است. در این کتاب عموما مشاهدات مستقیم و مکاتبات لوئیس دریفوس، وزیر وقت آمریکا در ایران با وزارت امور خارجه کشور متبوع خود گردآوری و در معرض دید و نظر خوانندگان قرار گرفته و نویسنده به خوبی توانسته تاثیرات «کم‌کاری عامدانه دولت‌های خارجی» و «بی‌ثباتی داخلی» بر یکدیگر را تشریح کرده و نتیجه آن را در بروز بلایای قحطی و بیماری در شهرهای ایران به تصویر بکشد.

«رضانام تا رضاخان: زندگی‌نامه رضا شاه پهلوی از 1256تا 1299» عنوان کتابی به قلم هدایت‌الله بهبودی است که به حیات سیاسی و اجتماعی رضا پهلوی از بدو تولد تا کودتای سوم حوت می‌پردازد. در کتاب حاضر، علاوه بر زندگی رضانام -رضاخان بعدی- تا حدی زمانه او هم مورد بحث و نظر قرار می‌گیرد: آثار انقلاب اکتبر روسیه بر ایران، پایان جنگ جهانی اول، قرارداد 1919، ارتقای بریگاد قزاق به دیویزیون، سرازیری مستشاران نظامی و مالی بریتانیا به ایران، استحاله قزاقخانه روسی به انگلیسی و سیاست انگلستان در ایران.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها