چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۱
آدم‌ها با دیالوگ شناخته می‌شوند

مصطفی مستور درباره نشست نقد و بررسی نمایشنامه «فرضیه زمین مسطح» جدید‌ترین اثرش عنوان کرد: آدم‌ها از طریق دیالوگ شناخته می‌شوند. راضی‌ام این اثر، فقط خوانده شود و در ساحت ادبیات باقی بماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، آیین رونمایی از نمایشنامه «فرضیه زمین مسطح» با حضور مصطفی مستور، نویسنده و احمد اکبرپور نویسنده ادبیات طنز و کودک و نوجوان شامگاه چهارشنبه(23 شهریور‌ماه) در کتابفروشی شیرازه برگزار شد.

مستور با بیان اینکه سرعت نمایشنامه‌نویسی بیش از داستان است، افزود: تمایل به نوشتن نمایشنامه از علاقه من به دیالوگ‌نویسی نشات می‌گیرد.

وی با یادآوری اینکه آدم‌ها از طریق دیالوگ شناخته می‌شوند، ادامه داد: ایده این نمایشنامه یکی‌دو سال با من بود و ابتدا در قالب رمان خیال داشتم بنویسم اما دیدم در قامت رمان مقاومت می‌کند؛ بنابراین به نوشتن نمایشنامه بسنده کردم.

مستور با عنوان کرد اینکه روی صحنه رفتن این نمایشنامه در اختیار او نیست، ادامه داد: راضی‌ام این اثر، فقط خوانده شود و در ساحت ادبیات باقی بماند.

اکبرپور نیز در این مراسم با انتقاد از رواج انتشار نمایشنامه‌های خارجی به‌ویژه روسی در تئاتر ایران، گفت: چرا کمتر از آثار داخلی استفاده می‌شود و تا کی ادامه خواهد یافت، مشخص نیست.

نویسنده برگزیده جایزه کتاب کلاغ سفید، آلمان با این حال تلاش برای تشویق ناشران در دوره‌ای برای پرداختن به ادبیات نمایشی ایرانی را تجربه‌ای ناموفق ارزیابی کرد و افزود: خودباختگی ما در مقابل متون دیگر موید این مساله است.

وی سپس به نمایشنامه جدید مصطفی مستور اشاره کرد و گفت:  «روی ماه خداوند را ببوس» دومین رمان مستور  به چاپ 96 می‌رسد، نشانه علاقه مخاطب به آثار این نویسنده است.

اکبرپور «فرضیه زمین مسطح» را در ادامه روال و دنیای نویسنده دانست اما با این توصیف، تصریح کرد: نمی‌شود به‌طور قاطع این اثر را نمایشنامه‌ای  طنز دانست. 

نویسنده کتاب طنز «کشکول تحت ویندوز» با بیان اینکه طنز در این کار خوب نشسته است، ادامه داد: شخصیت‌ها در این نمایشنامه مایه طنز دارند.

در ادامه یوسف آفرینی استاد ادبیات نمایشی هم گفت: به نمایشنامه بیش از گذشته نیاز داریم زیرا جامعه به شدت تشنه دیالوگ است.

به گفته این هنرمند تئاتر، به‌شدت نیاز به دیالوگ کردن و فهم دموکراسی احساس می‌شود زیرا سنت دیالوگ‌نویسی نداریم و این در مسائل اجتماعی‌مان هم نمود پیدا می‌کند. عنوان اثر جدید مستور، به دل می‌نشیند. شخصیت‌پردازی در این نمایشنامه بسیار باورپذیر و ملموس است.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «فرضیه زمین مسطح» از سوی نشر چشمه در قطع پالتویی با 118 صفحه به بهای 48 هزار تومان منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها