سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
علی‌پور: «درختان در منظر شهری» در دریف کتاب‌‌های ترویج علمی است/ آشنا شدن مخاطب با انواع روش‌های کاشت نهال

معصومه علی‌پور، مدرس دانشگاه ضمن معرفی کتاب «درختان در منظر شهری» اظهار کرد: «درختان در منظر شهری» یک اثر در ردیف منابع ترویج علمی است.

مهندس معصومه علی‌پور، مدرس دانشگاه و مترجم کتاب‌های معماری مناظر شهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره میزان توجه ارگان‌های مدیریت شهری در تولید محتوای علمی در زمینه منظر شهری اظهار کرد: به‌نظرمی‌رسد که در مناطق مختلف شهری مانند تهران که شهرداری به‌طور مستقیم در جریان درختکاری به‌عنوان متولی عمل کرده شاهد وضعیت بهتری هستیم؛ درحالی که در فضای جلوی در منازل و حاشیه خیابان‌های فرعی با بی‌تجربه‌گی شهروندان نمای مناسبی شکل نگرفته است.     
 
وی با اشاره به کتاب «درختان در منظر شهری» افزود: در کتاب «درختان در منظر شهری» نوشته مشترک «پیتر‌تروبریج» و «نینا باسوک» که ترجمه آن‌را برعهده داشتم، نمونه‌های متعددی از شرایط مشابه درختکاری شهر خودمان منعکس شده است. با توجه به نگارش این کتاب به قلم دو متخصص حوزه معماری مناظر شهری و انتشار آن از سوی انتشارات «جان‌وایلی» علاقه‌مند بودم که کتاب «درختان در منظر شهری» از سوی شهرداری تهران منتشر شود.     
 
علی‌پور با اشاره به محتوای کتاب «درختان در منظر شهری» گفت: سه واژه ارزیابی، طراحی و کاشت محور اصلی کتاب «درختان در منظر شهری» را تشکیل می‌دهد. کتاب شرحی از جنسیت و بهبود خاک، شناسایی خاک مناسب برای کاشت انواع درخت و نحوه کاشت است. به‌عنوان مثال، مخاطب با انواع روش‌های انتقال نهال و کاشت آشنا می‌شود. شیوه‌های نگهداری از درخت نیز به‌عنوان مرحله نهایی از سوی نویسندگان مورد تاکید قرار گرفته است.       
 
این مدرس دانشگاه با معرفی کتاب «درختان در منظر شهری» به‌عنوان یک منبع در حوزه ترویج علم اظهار کرد: یکی از مشکلات در ترجمه آثاری مانند «درختان در منظر شهری» معادل‌‌یابی اصطلاحات علمی است. مخاطبان اصلی این کتاب دانشجویان معماری مناظر و طراحی شهری،‌ به‌ویژه شهرداری‌ها هستند از سوی دیگر به دلیل استفاده از واژه‌های تخصصی دانشگاهیان و پژوهشگران نیز به‌عنوان مخاطبان این کتاب تعریف می‌شوند.

 کتاب «درختان در منظر شهری» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 310 صفحه به بهای 17 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید‌رجایی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها