سه‌شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
تورق «جشن‌نامه دکتر محمدعلی موحد» پیشنهاد نوروزی اکبر ایرانی

اکبر ایرانی برای مطالعه در تعطیلات نوروز «جشن‌نامه دکتر محمدعلی موحد» را توصیه می‌کند. این کتاب پربرگ و بار از آثار بزرگان ادب و تاریخ است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب به دلیل علاقه‌مندی به جشن‌نامه‌ها و گردآوری تعدادی از آنها، «جشن‌نامه دکتر محمدعلی موحد»، نویسنده مجموعه چهارجلدی «خواب آشفته نفت» را برای مطالعه در تعطیلات نوروز توصیه می‌کند.

جشن‌نامه دکتر محمد‌علی موحد، با پانزده مطلب و مقاله درباره فعالیت‌های علمی و پژوهشی وی از سوی اهل فکر و قلم به چاپ رسیده که برخی عناوین این جشن‌نامه شامل مطالب زیر است: «روزشمار زندگی و آثار او» محمد طاهری خسروشاهی، «با دکتر موحد از روزگار کودکی» سیروس علی‌نژاد، «خاطره‌ای از افتتاح دبیرستان موحد» سکینه نوروزی، «مردی که دین خود را به وطن ادا کرده است» پرویز مینا، «راه رفتن بر لبه‌ پرتگاه» سیروس علی‌نژاد، «دکتر موحد: ادیب، عارف، حقوق‌دان» صفدر تقی‌زاده، «دکتر موحد، فرزانه‌ای از تبار فرزانگان آذربایجان» باقر صدری‌نیا.

سایر مطالب این کتاب عبارتند از: «زکات معرفت استاد» سیروس علی‌نژاد، «گزارش آیین نکوداشت دکتر محمدعلی موحد در تبریز» شهاب دهباشی، «با قافله شوق (متن سخنرانی در دانشگاه تبریز)» محمدعلی موحد، «گزارش کار تصحیح جدید مثنوی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی»، «محمدعلی موحد، جوینده‌ا‌ی فرسوده‌پای (شعر)» محمدعلی موحد، «گزیده مکتوبات مولانا (یادداشتی بر کتاب «احوال دل گداخته»)»، «محمدعلی موحد، سایه‌ای به پهنای فلک» ایرج زبردست، «پیشکش به حضرت استاد، دکتر محمدعلی موحد»، مهدی سالاری‌نسب، «شب خاندان مولانا، زبان فارسی در قلمرو خاندان مولانا (گزارش شب خاندان مولانا)» ترانه مسکوب، «انگار چیزی از این دنیا کم بود» محمود دولت‌آبادی، «چنین گشت و چنان شد» محمدعلی موحد، «ما نواده جناب مولانا جلال‌الدین هستیم» اسین چلبی، «اولین زیارت تربت مولانا» فروزنده اربابی و خاندان مولانا/ سولماز امین‌زاده.

                                

در مقدمه این جشن‌نامه به قلم زنده‌یاد حسن حبیبی می‌خوانیم: «فرهنگستان زبان و ادب فارسی خرسند است که دومین جشن‌نامه‌اش با نام استاد دکتر محمد علی موحد، عضو پیوسته‌ فرهنگستان زبان و ادب فارسی مزین است. نخستین جشن‌نامه نام استاد دکتر محمد خوانساری را بر پیشانی داشت و در مقدمه‌ آن چگونگی پایه‌گذاری و شکل گرفتن جشن‌نامه‌های فرهنگستان‌ها بیان شده بود که در این جشن‌نامه نیازی به تکرار آن نیست. آن‌چه در این جشن‌نامه مجال بایسته است، ادای احترام مجدد به محضر استاد فرهیخته و گرانقدرمان، مرد فروتن، کم سخن، پرکار، اهل معنی و صاحب‌دل، نکته‌دان و نکته‌بین و ذوالفنون، جناب آقای دکتر محمد علی موحد است.

استاد از جهتی بلند آوازه و شناخته شده و از جهت دیگر ناشناخته است. آثار ایشان، او را دانشمندی پر مایه و فرزانه معرفی می‌کند اما بعید است که عمق کار‌ها و مطالعاتشان برای همگان شناخته شده باشد، اگر در جلسه‌هایی که چند تن حضور دارند، موقعیتی پیش آید و استاد را حال و حوصله‌ای باشد و لب به سخن گفتن بگشایند، داد سخن می‌دهند و شنوندگان را از وسعت اطلاعات و حافظه‌ی سرشار خود شگفت‌زده می‌سازند. اما در بسیاری از محافل تنها به شنیدن بسنده می‌کنند و همین امر، نا‌شناس ماندن ایشان را سبب می‌شود.»
 
«جشن نامه استاد دكتر محمد علي موحد» به کوشش حسن حبيبي، در 450 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و به بهای 18هزار تومان از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسي روانه بازار کتاب شده است.

* در این باره بخوانید:
 
اسدالله امرایی
امرایی: خلوتی تهران در نوروز جان می‌دهد برای مطالعه!/ کتاب‌هایی که مترجم پیشکسوت برای مطالعه پیشنهاد می‌دهد
اسدالله امرایی گفت: تعطیلات عید نوروز در تهران هستم چون فکر می‌کنم بهترین زمان برای خلوت شدن تهران همین تعطیلات است. برنامه مطالعاتی‌ام را مثل قبل ادامه می‌دهم و به مخاطبان نیز پیشنهاد می‌کنم که چند کتاب ...
محمدعلی سپانلو
شاعر تهران تعطیلات را در تهران به سر می‌برد/پیشنهاد خواندن «پیش روی» دکترو از سوی سپانلو
محمدعلی سپانلو، شاعر تهران در تعطیلات عید نوروز در تهران می‌ماند و در خانه خود در خیابان جمالزاده به مطالعه می‌پردازد. او برای تعطیلات عید کتاب «پیش روی» اثر ا.ال.دکتروف را به مخاطبان پیشنهاد کرد.
 <span class=
کتاب«ایران در زمان ساسانیان» پیشنهاد نوروزی شیرین بیانی
شیرین بیانی کتاب «ایران در زمان ساسانیان» نوشته آرتور کریستین سن با ترجمه رشید یاسمى را به دلیل قرار گرفتن در فهرست منابع اصلی حوزه تاریخ به اهل کتاب برای مطالعه تعطیلات نوروزی پیشنهاد می‌کند.
<span class=
احمد اقتداری کتاب «خلیج فارس از دیرباز تا کنون» را برای نوروز پیشنهاد داد
احمد اقتداری، تاریخ‌پژوه حوزه مطالعات خلیج‌فارس کتاب «خلیج‌فارس از دیرباز تا کنون» را برای مطالعه در تعطیلات نورزو پشنهاد داد.
جواد مجابی
مجابی: تعطیلات کتاب‌های دندان‌گیری را که برایم می‌فرستند می‌خوانم/کتاب «آونگ فوکو» اومبرتو اکو را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم
جواد مجابی گفت: تعطیلات عید نوروز در تهران می‌مانم. چند کتاب دارم که باید آنها را پس از اصلاح نهایی به ناشرانم برگردانم اما در همین تعطیلات کتاب‌های دندان‌گیری را که برایم می‌فرستند می‌خوانم. این اواخر ...
<span class=
کلیات عبید زاکانی؛ پیشنهاد نوروزی مدیرعامل شهر کتاب
پیشنهاد نوروزانه مهدی فیروزان، مدیرعامل موسسه شهر کتاب برای مطالعه در تعطیلات نوروز کتاب «کلیات عبید زاکانی» است.
<span class=
عبدالله انوار پیشنهاد می‌دهد کتاب‌های فلسفی بخوانید
سید عبدالله انوار، کتابشناس و از پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران، مطالعه کتاب‌های فلسفی با نگارش و بیان ساده را در ایام نوروز برای مطالعه به خوانندگان پیشنهاد می‌دهد.
جمال میرصادقی
میرصادقی: جوان که بودم عید به مسافرت می‌رفتم/مطالعه هزار و یک شب پیشنهاد اوقات فراغت نوروز است
جمال میرصادقی گفت: در سال‌های جوانی تعطیلات نوروز به مسافرت می‌رفتم اما در دوران سالمندی و پیری دیگر سفر کردن برایم سخت است. به همین دلیل مثل هر سال در تهران می‌مانم و به مطالعه می‌پردازم. پیشنهادم به ...
کاوه میرعباسی
میرعباسی: تهران خلوت را بیشتر دوست دارم/ توصیه به خواندن رمانی با ترجمه فرزانه طاهری
کاوه میرعباسی گفت: دوست ندارم وقتی به مسافرت می‌روم با ازدحام روبه‌رو باشم و برای گرفتن هتل به مشکل بربخورم به همین دلیل مسافرتم را به اردیبهشت ماه موکول می‌کنم و در تعطیلات نوروز در تهران خواهم ماند....
<span class=
زیباکلام مطالعه «دکتر محمد ملکی؛ استادی برای همه فصول» را پیشنهاد می‌دهد
صادق زیباکلام، نویسنده، پژوهشگر و تحلیل‌گر سیاسی کتاب«دکتر محمد ملکی؛ استادی برای همه فصول» را به اهالی مطالعه در ایام نوروز پیشنهاد می‌دهد.
<span class=
خلعتبری برای نوروز کتابی را که ۱۳ بار بازچاپ شده است را پیشنهاد داد
اللهیار خلعتبری برای مطالعه در نوروز کتاب «مقاومت شکننده، تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا وقوع انقلاب اسلامی» اثر جان فوران با ترجمه احمد تدین را پشنهاد داد.
<span class=
پیشنهاد شاعر جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم، برای مطالعه نوروزی
پاسخ ابوالقاسم حسینجانی به دو پرسش «بهترین کتابی که در سال 1393 خوانده‌اید» و «پیشنهاد شما برای مطالعه در ایام نوروز چیست؟»، تنها یک کلمه است ...
میرجلال‌الدین کزازی
کزازی: تعطیلات نوروز در تهران می‌مانم و «نفحات الانس» جامی را ورق می‌زنم
میرجلال‌الدین کزازی گفت: من در تعطیلات نوروز در تهران می‌مانم و کتاب «نفحات الانس» اندیشمند، سخنور و نهان‌گرای نامبردار ایرانی نوالدین عبدالرحمان جامی را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم تا در این روزها آن را ...
حسن میرعابدینی
میرعابدینی: با خواندن دو کتاب کاری می‌کنم کارستان/«داستان پسامدرنیستی» و «جمهوری جهانی ادبیات» را می‌خوانم
حسن میرعابدینی گفت: تعطیلات عید نوروز در تهران هستم و می خواهم مطالعه کنم. همین روزها شروع به خواندن دو کتاب «داستان پسامدرنیستی» و «جمهوری جهانی ادبیات» کرده‌ام که هر دو کتاب خوبی‌اند.
محمود معتقدی
معتقدی: دید و بازدید عید تهران را بدون آلودگی هوا تجربه کنیم/کتاب «پنج اقلیم حضور» را در نوروز می‌خوانم
محمود معتقدی گفت: با این‌که چند روز از تعطیلات نوروز را گذرانده‌ایم هنوز برای سفر عید برنامه‌ریزی خاصی نکرده‌ام. شاید قدری کوهنوردی در تهران حالم را جا بیاورد و در دید و بازدید عید تهران را بدون آلودگی ...
<span class=
مطالعه رمان‌های تاریخی، پیشنهاد مجتهدزاده در تعطیلات نوروز
پیروز مجتهدزاده، جغرافیدان، محقق و کارشناس مسائل سیاسی، مطالعه رمان‌های تاریخی، اجتماعی و ادبی را در ایام تعطیلات نوروز به اهل کتاب توصیه کرد.
<span class=
آل داوود «خواب آشفته نفت» را در تعطیلات نوروزی توصیه می‌کند
سید علی آل داوود، پژوهشگر متون قدیمی و نسخ خطی مجموعه چهارجلدی «خواب آشفته نفت» را برای مطالعه در تعطیلات نوروز پیشنهاد می‌دهد.
<span class=
پرویز شهدی: مجموعه داستان «آدم‌ها» نوشته احمد غلامی را بخوانید
پرویز شهدی گفت: در ایام نوروز من و همسرم چند روز به زادگاهم مشهد می‌رویم. البته بقیه تعطیلات در تهران می‌مانیم چون می‌خواهیم در 10 یا 12 روز تهران را بدون آلودگی صوتی و هوا تجربه کنیم. من به مخاطبانی ...
<span class=
حجت‌الاسلام خسرو پناه: «سکولاریسم نقاب‌دار» را ویرایش می‌کنم/ «معمای زمان و حدوث جهان» را بخوانید
حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، نویسنده و رئیش موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه درباره کتاب مورد مطالعه خود در ایام تعطیلات نوروز گفت: در ایام نوروز قصد دارم کتاب «سکولاریسم نقاب‌دار» را ویرایش کنم.
جعفر ابراهیمی (شاهد)
جعفر ابراهیمی: نوروز اردبیل هستم/ آثاری از استاد کدکنی را خوانده‌ام
جعفر ابراهیمی(شاهد) گفت: تعطیلات نوروز را در آستارا و اردبیل به سر بردم و کتاب «دفتر روشنایی»(از میراث عرفانی) نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی را خواندم که انصافاً کتاب درخشان و خوبی بود.
ابراهیم خدایار
خدایار: کرج اولین جایی بود که رفتم/ در نوروز نگاهی تطبیقی به منطق الطیر و لسان‌الطیر عطار نیشابوری داشته‌ام
ابراهیم خدایار گفت: تعطیلات نوروز از تهران به کرج رفتم تا پدر و مادرم را ببینم که این جابه‌جایی هم یک سفر کوچک به حساب می‌آید. من در این تعطیلات نگاهی تطبیقی به منطق الطیر و لسان‌الطیر عطار نیشابوری داشته‌ام....
<span class="hlstyle">حبیبی: «قانون» ابن‌سینا را تصحیح می‌کنم</span>/ آثار بزرگان فلسفه را بخوانید
حبیبی: «قانون» ابن‌سینا را تصحیح می‌کنم/ آثار بزرگان فلسفه را بخوانید
نجفقلی حبیبی‏، مؤلف و استاد فلسفه درباره کتاب‌های مورد مطالعه خود در ایام تعطیلات نوروز گفت: قصد دارم در تعطیلات بر روی ویرایش و تصحیح چند کتاب فلسفی کار کنم.
<span class="hlstyle">دیباج: در ایام نوروز «قرآن» می‌خوانم</span>/ «قرآن» مهم‌ترین کتاب فلسفه اسلامی است
دیباج: در ایام نوروز «قرآن» می‌خوانم/ «قرآن» مهم‌ترین کتاب فلسفه اسلامی است
دکتر موسی دیباج، مولف و استاد‌یار گروه فلسفه دانشگاه تهران درباره کتاب مورد مطالعه خود در ایام نوروز گفت: قصد دارم اگر توفیق رفیق راهم باشد کتاب و کلام خدا «قرآن» را مطالعه و تلاوت کنم.
احمد ابومحبوب
ابومحبوب: «زمستان» اشتاین بک را در آغاز بهار تجربه کردم/ نوبل خوانی در تهران
احمد ابومحبوب گفت: تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای در خانه ماندن و رسیدگی به کارهای نیمه تمام است اما در این تعطیلات علاوه بر رسیدن به کارهای نیمه تمام قصد دارم رمان «زمستان» اثر جان اشتاین بک را نیز بخوانم....
ابوتراب خسروی
خسروی: تعطیلات در شیراز می‌مانم و «قصص العلما» را می‌خوانم
ابوتراب خسروی گفت: تعطیلات عید در شیراز می‌مانم و کتابی درباره رویکرد و نگاه روحانیت در دوره قاجار خواهم خواند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها