سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
سانسور ماجرای جورج فلوید در کتاب‌های درسی فلوریدا

مسئولان آموزش و پرورش فلوریدا، در راستای اجرای برنامه دولت ران دسانتیس، فرماندار جمهوری‌خواه در زمینه نظارت بر متون درسی مدارس دولتی این ایالت، ده‌ها کتاب درسی مطالعات اجتماعی را کنار گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  اکرم امینی: به نقل از ان پی آر، وزارت آموزش فلوریدا اعلام کرد از 101 مورد ارسالی برای کتاب‌های درسی جدید مطالعات اجتماعی، 61 مورد را تایید کرده است.

بنا به اعلام این وزارتخانه، به دلیل مطالب نادرست، اشتباه و سایر اطلاعاتی که با قوانین فلوریدا مطابقت نداشت، در ابتدا بسیاری کتاب‌ها تایید نشده و فقط 19 کتاب تایید شدند. برخی از اصلاحات که در وب‎‌سایت این وزارتخانه فاش شده، مربوط به مسائل سیاسی و عدالت اجتماعی بود.
 
به عنوان مثال، اشاره به قتل جورج فلوید و جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» حذف شد. در موردی دیگر، سؤالی که «مسائل عدالت اجتماعی» را در کتاب مقدس مدنظر داشت، به «اصول کلیدی» در متن دینی تغییر یافت. توصیف سوسیالیسم و کمونیسم نیز تغییر کرد.
 
فهرست مطالب رد شده شامل کتاب‌هایی در مورد تاریخ آمریکا، هولوکاست، روانشناسی و... بود. مقامات گفتند که این کتاب‌ها با استانداردهای دولتی مطابقت ندارند، اما مشخص نیست که چرا تأیید نشده‌اند.

دبی واسرمن شولتز، نماینده دموکرات فلوریدا، از این اعلامیه انتقاد کرد. او در توییتی گفت: «دسانتیس و جمهوری‌خواهان افراطی قصد دارند سیستم آموزشی آمریکا را بی‌حس و صدای سیاه‌پوستان را خاموش کنند». این نخستین بار نیست که دولت دسانتیس برنامه درسی را مورد انتقاد قرار می‌دهد.  
 
سال گذشته مقامات آموزش و پرورش ایالتی 54 کتاب درسی ریاضیات را رد کردند و گفتند که برخی از آنها شامل موضوعاتی مانند نظریه انتقادی نژادی بوده یا استانداردهای دولتی را رعایت نکرده است.
 
در اوایل سال جاری، دسانتیس یک دوره جدید تحصیلی مطالعات آمریکایی آفریقایی آمریکایی را به بهانه اینکه «برنامه سیاسی دارد»، رد کرد. برنامه درسی نهایی این دوره نسبت به نسخه قبلی تغییر کرد، اما هیات مدیره کالج اعلام کرد که این کار به دلیل مخالفت‌های فلوریدا نبوده است.
 
وزارت آموزش فلوریدا در نهایت اعلام کرد: برای حفظ استانداردهای خود، ما باید اطمینان حاصل کنیم که دانش‌آموزان و معلمان ما دارای بالاترین کیفیت مواد در دسترس هستند- مطالبی که بر حقایق تاریخی تمرکز دارند و عاری از نادرستی یا شعارهای ایدئولوژیک هستند.

این وزارتخانه افزود: ناشران می‌توانند در مورد کتاب‌های رد شده، تقاضای تجدید نظر کنند و کتاب‌های درسی تأیید شده، اکنون می‌توانند توسط مناطق مدارس دولتی در سراسر ایالت خریداری شوند. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها