یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
کنجکاوی مردم به تصاویر شکنجه‌گران ساواک/ جانمایی مجسمه پرویز ثابتی در موزه عبرت

مهدی صمدی، کارشناس غرفه موزه عبرت گفت: برخی از مراجعان سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران نسبت به تصاویر شکنجه‌گران ساواک کنجکاوی نشان می‌دهند و سؤالاتی در این باره می‌پرسند. 

مهدی صمدی، کارشناس غرفه موزه عبرت در نمایشگاه کتاب 1402 به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: هر روز در این غرفه یکی از زندانیان سابق در رژیم شاه حاضر می‌شود و به پرسش‌های مراجعان پاسخ می‌دهد. 

او افزود: من خودم از افرادی هستم که در همین موزه عبرت که زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک است، زندانی و از سوی ماموران ساواک شکنجه شدم. 

این کارشناس موزه عبرت عنوان کرد: در میان شکنجه‌گران ساواک نام بهمن نادری‌پور ملقب به آرش بیش از همه معروف بود و زندانیان را با شکنجه‌های وحشتناکش آزار می‌داد. اینجا تصاویر برخی از شکنجه‌گران ساواک به چشم می‌خورد که در معرض دید عموم قرار دارد.

مهدی صمدی گفت: روی پیشخوان غرفه کتاب‌های بسته‌بندی شده موجود است که هر بسته شامل چند کتاب و قیمت هر بسته 60 هزار تومان است.

او درباره قیمت مجسمه پرویز ثابتی که در غرفه جانمایی شده است، اظهار کرد: اطلاع دقیقی از قیمت آن ندارم اما تصور می‌کنم 12 میلیون برای ساخت آن هزینه شده است. پرویز ثابتی، مدیر اداره سوم ساواک که یکی از چهره‌های مخوف و مرموز محمدرضاشاه است که پس از انقلاب از ایران خارج شد و اخیرا در بعضی تجمات خارج از ایران ظاهر شده است. 

این کارشناس موزه عبرت بیان کرد: بعضی از مراجعان سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران نسبت به این فرد کنجکاوی نشان می‌دهند و سوالاتی می‌پرسند برخی نیز از آن عکس می‌گیرند. 

مهدی صمدی، زندانی دوره محمدرضا شاه با گلایه از مساحت غرفه و لزوم کار فرهنگی در نمایشگاه کتاب 1402 تهران اظهار کرد: بهتر بود که مساحت بیشتری را به غرفه موزه عبرت اختصاص می‌دادند تا کتاب‌ها با چشم‌انداز بهتری چیده شود و فضای زندان موزه به درستی برای مخاطبان نشان داده شود اما متاسفانه علیرغم پیگیری‌های زیاد تغییری در فضای کم غرفه داده نشد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها