شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
رویکرد‌های جدید در برگزاری نمایشگاه کتاب نباید ناشران را نگران کند

مدیر کتابفروشی شفق، گلایه برخی ناشران درباره حضور کتاب‌فروشان در نمایشگاه کتاب را بی‌دلیل می‌داند و معتقد است، برخی نگرانی‌ها درباره فروش کتاب‌های قاچاق و شبکه زیرزمینی اصلا ارتباطی به کتاب‌فروشان ندارد.

محمدتقی حق‌بین، مدیر کتابفروشی «شفق» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به نخستین حضور کتابفروشان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: از سال گذشته مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصلاحات گران‌مایه‌ای درباره تقویت چرخه اقتصادی کتاب‌فروشی‌ها انجام داده‌اند. سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها اقدام مهمی بود که با هدف حمایت از کتاب‌فروشان به‌عنوان آخرین زنجیره صنعت نشر انجام شد.
 
وی افزود: طرح حضور کتاب‌فروشان در نمایشگاه کتاب در قالب سی‌‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نخستین تجربه است؛ طبق اطلاعاتی که دارم تعداد کتا‌ب‌فروشان مشارکت‌کننده در مقابل تعداد کتاب‌فروشان کل کشور، اندک است، اما راهکارهایی هم برای آن وجود دارد؛ باید مزایای حضور در سامانه خرید از کتاب‌فروشی را توضیح داد تا فعالان این حوزه به مشارکت ترغیب شوند.
 
حق‌بین با اشاره به اطلاعات مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از موجودی کتاب‌ها، عنوان کرد: با استناد به اطلاعات و موجودی کتاب‌ها، کتاب‌فروش می‌تواند با تبلیغات در فضای مجازی و البته فیزیکی مردم را به سمت خرید مجازی و فیزیکی از کتاب‌فروشی‌ها هدایت کند.
 
وی همچنین درباره تخصیص یارانه به خرید حضوری از کتاب‌فروشی‌‌ها در قالب سامانه خرید از کتاب‌‌فروشی‌ گفت: تخصیص یارانه به خرید‌های حضوری از کتاب‌‌فروشی‌ها قبلا به شکل دیگری در مقاطعی اجرا شده است، اما اینکه امسال، همزمان با نمایشگاه کتاب باشد، نخستین تجربه خواهد بود.
 
حق‌بین اجرای این طرح را ایجاد نوعی «عدالت اجتماعی» در میان زنجیره‌های مختلف صنعت نشر دانست و گفت: باید قبول کرد که هزینه بازدید از نمایشگاه برای کتاب‌دوستان از تهران و سایر استان‌ها طی سال‌های اخیر سخت شده است، سال گذشته دیدیم که به دنبال برگزاری نمایشگاه مجازی مردم به راحتی کتاب خریداری کردند و آمار خوبی هم دراین زمینه وجود دارد.
 
وی همچنین درباره گلایه برخی ناشران درباره حضور کتاب‌فروشان، گفت: نباید فراموش کرد که کتاب‌فروشان، کتاب‌ ناشران را در نمایشگاه عرضه می‌کنند و کتابی غیر از این در سامانه گردش و فروش آن‌ها وجود ندارد، برخی نگرانی‌ها درباره فروش کتاب‌های قاچاق و شبکه زیرزمینی اصلا ارتباطی به کتاب‌فروشان ندارد و از مکانیزم‌های دیگر باید این مسئله بررسی شود.

به‌گفته حق‌بین، اگر واقع‌گرا باشیم، خوب نیست که به جامعه کتاب‌فروشان اتهام بزنیم که کتاب قاچاق می‌فروشند، آنچه من در مراکز پخش و ناشران رصد می‌کنم، این است که چنین مسئله‌ای صحت ندارد و بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها مشتری مستقیم ناشران هستند.
 
عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در صنعت نشر، گفت: این رویداد به نوعی هیجان، اشتیاق و تبلیغات در حوزه کتاب ایجاد می‌کند که برای به گردش درآوردن اقتصاد حوزه نشر و کتاب، کتاب‌فروشان و همه زنجیره‌های وابسته است، نمایشگاه در طول ادوار مختلف توانسته است این زنجیره را تقویت کند.
 
وی فروش کتاب‌فروشان در قالب طرح سامانه خرید از کتابفروشی را یک ویترین دائمی برای این حوزه دانست و گفت: این کار موجب می‌شود به جای اینکه ناشران مدت کوتاهی در نمایشگاه کتاب بفروشند، بتوانند در یک سامانه جامع و کامل در طول سال، کتاب‌هایشان را در دراز مدت و البته مستمر بفروشند.
 
به گفته حق‌بین، حضور کتاب‌فروشان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم برخلاف برخی پیش‌داوری‌ها مفید و راهگشا است و اقتصاد حوزه کتاب را بزرگتر می‌کند؛ همچنین ظرفیت عرضه در فضای نشر را فراهم می‌کند و به‌زودی اثرات آن را در کتابفروشی‌ها و سایر حوزه‌های نشر شاهد خواهیم بود.
 
به گزارش ایبنا؛ سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 20 تا 30 اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها