سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
کتاب «عقیله» مبتنی بر پژوهش تاریخی و علمی است/ جایزه جلال به نویسندگان جوان انگیزه می‌دهد

الهام امین گفت: 56 سال از زندگی حضرت زینب (س) قبل از واقعه عاشورا گذشته بود که این 56 سال بسترساز حضور حضرت در عاشورا است. این کتاب یک مستند تاریخی و یک روایت داستانی مبتنی بر پژوهش تاریخی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «عقیله» اثر الهام امین از انتشارات به نشر در پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در بخش مستندنگاری شایسته تقدیر شد. این کتاب به صورت جامع به زندگی حضرت زینب (س) می‌پردازد. الهام امین دانش‌آموخته علوم سیاسی است و کتاب «شالی از شکوفه» را در کارنامه خود دارد. وی درباره کتاب «عقیله» گفت: موضوع کلی کتاب «عقیله» در مورد دوران حیات حضرت زینب (س) است.
 
وی بیان کرد: کتاب «عقیله» دو ویژگی جامع دارد که در پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد شایسته تقدیر شده است. این کتاب تمام بخش‌های زندگی حضرت زینب را دربردارد. 56 سال از زندگی حضرت زینب (س) پیش از واقعه عاشورا بوده که این 56 سال بسترساز حضور حضرت زینب در عاشورا است. این کتاب یک مستند تاریخی و یک روایت داستانی مبتنی بر پژوهش تاریخی است.
 
الهام امین در ادامه بیان کرد: من تخصصی درباره تاریخ اسلام نداشتم و  در خصوص روند شکل‌گیری مباحث تاریخی و منبع‌‌شناسی برای نوشتن کتاب «عقیله» از مشاوره دکتر محمدحسین رجبی دوانی استفاده کردم. تشخیص روایت صحیح از ناصحیح سخت بود که این‌گونه کار را پیش بردم بنابراین کتاب مبتنی بر یک پژوهش تاریخی و علمی است.
 
وی افزود: کتاب شامل 5 فصل است که فصل اول به دوران حیات حضرت زینب (س) با مادرشان و جد بزرگوارشان می‌پردازد. فصل دوم دوران زندگی حضرت زینب (س) در کنار پدر بزرگوارشان را روایت می‌کند. فصل سوم به دوران حیات حضرت در کنار امام حسن (ع) و امام حسین (ع) اختصاص دارد و فصل آخر بخش نهایی زندگی حضرت در کنار امام سجاد (ع) را روایت می‌کند.
 


نویسنده کتاب «عقیله» در ادامه گفت: در واقع حضرت زینب (س) چهره تابناکی است که تحت‌الشعاع بقیه شخصیت‌ها قرار گرفته است. آثار کمی در مورد زندگی حضرت نوشته شده است. منابع در مورد زندگی حضرت محدود و پراکنده است و صفحات تاریخ در مورد وی مبهم است. حتی در مورد مکان آرامگاه این حضرت نیز ابهام وجود دارد.
 
الهام امین در خصوص جایزه ادبی جلال گفت: آن زمانی که کتاب را می‌نوشتم، هیچ رویکردی از اینکه کتاب در یک جشنواره شرکت کند و برنده جایزه شود، نداشتم. نوشتن این کتاب یک کار جوششی و برنده شدن در جشنواره جایزه جلال خیلی غافلگیرکننده بود.
 
وی افزود: سال‌های گذشته همواره پیگیر بودم که چه کسانی برنده جایزه در جشنواره ادبی جلال می‌شوند. برای من یک آرزوی دور از دسترس بود. از اینکه یک نویسنده تازه‌کار در خارج از پایتخت کتابش دیده شد، برایم ارزشمند است. جایزه ادبی جلال در انگیزه‌بخشی به نویسندگان جوان بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها