سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
لزوم تبیین مستدل و مستند سیره و شخصیت شهید سلیمانی برای اقناع مخاطب بین‌الملل

فرهاد فلاح گفت: سوال اساسی مخاطبان در عرصه بین‌الملل، خصوصیات و ابعاد فردی سردار سلیمانی نیست، بلکه آن‌ها به خاطر هجمه شدید رسانه‌های غربی در تفکیک تروریست بودن یا نبودن ایشان نیز دچار تزلزل هستند. نویسندگان، ناشران، هنرمندان و حتی اساتید دانشگاه باید به تبیین مستدل و مستند موضوع مطابق با اسناد بپردازند تا مخاطب بین‌الملل را به اقناع برسانند و ما به‌صورت جدی در این بخش دچار مشکل هستیم.

فرهاد فلاح؛ ناشر برگزیده بخش بین‌الملل آئین تجلیل از ناشران مکتب سلیمانی (سرّ دلبران) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا)، برگزاری این جشنواره‌ها را گامی مهم و موثر در معرفی مکتب شهید سلیمانی به‌ویژه در عرصه بین‌الملل دانست و اظهار کرد: پرداختن به موضوع مکتب شهید سلیمانی در عرصه بین‌الملل یکی از نقاط و فرصت‌های استراتژیکی است که حساسیت دشمن نسبت به این مسأله اهمیت آن را نیز نمایان می‌کند.
 
این نویسنده و مترجم ادامه داد: داشتن یک نقشه راه برای معرفی مکتب حاج قاسم سلیمانی در داخل و خارج از کشور بسیار ضروری است و در این مسیر باید دقت داشت که هر محتوای داخلی حتی اگر با استقبال مخاطبان مواجه شود، معلوم نیست ترجمه و عرضه آن در عرصه بین‌الملل مناسب باشد و چه بسا آثار تخریبی هم داشته باشد که متخصصان و اهل فن باید به این مسأله توجه کنند.
 
وی توجه به نیازهای حوزه بین‌الملل برای تولید محتوا در زمینه مکتب شهید سلیمانی را از ضروریات فعالیت در این حوزه برشمرد و گفت: مخاطبان بین‌الملل نیازها و سوالاتی در این زمینه دارند که هر نوع ترجمه و یا تولید محتوایی باید ناظر و در چارچوب این نیازها باشد و عدم توجه به این مسأله، ضریب نفوذ و تأثیرگذاری محتوا را کاهش خواهد داد. امروز مخاطبان بین‌الملل دوست دارند بدانند که نقش و اقدامات حاج قاسم سلیمانی در منطقه خاورمیانه و شیوه حمایت وی ازمظلومان به چه شکلی بوده و آن‌ها برای دستیابی به پاسخ این سوالات تنها با محتوا و قرائتی روبه‌رو هستند که نظام سلطه تولید و منتشر می‌کند.

فلاح، تصریح کرد: سوال اساسی مخاطبان در عرصه بین‌الملل خصوصیات و ابعاد فردی سردار سلیمانی نیست، بلکه آن‌ها به خاطر هجمه شدید رسانه‌های غربی در تفکیک تروریست بودن یا نبودن ایشان نیز دچار خدشه و تزلزل هستند. از این‌رو نویسندگان، ناشران، هنرمندان و حتی اساتید دانشگاه باید به تبیین مستدل و مستند موضوع مطابق با اسناد بپردازند تا مخاطب بین‌الملل را به اقناع برسانند و ما به‌صورت جدی در این بخش دچار مشکل هستیم.
 

مدیر انتشارات اسپانیایی‌زبان «فانوس دریایی»، برگزاری مسابقات بین‌المللی، تولیدات هنری وحتی انتشار مقالات علمی قابل استناد را ازجمله گام‌های موثر درترویج مکتب شهید سلیمانی در عرصه بین‌الملل برشمرد و افزود: همزمان که در حال تولید و فعالیت در این عرصه مقدس هستیم، باید مراقب موازی‌کاری در این زمینه نیز باشیم و نهادهای حاکمیتی و دولتی باید نقش حمایتی و هدایتی خود را به‌خوبی ایفا کنند و در این میان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و طرح تاپ باید در زمینه ترویج مکتب حاج قاسم در عرصه بین‌الملل به‌صورت ویژه نقش‌آفرینی کنند.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان، ضمن تبیین و بررسی گروه‌های هدف در عرصه بین‎الملل، گفت: در حوزه مکتب حاج قاسم، قشر نخبگان جوامع و کودک و نوجوان از گروه های طلایی به‌شمار می‌روند و اظهار نگرانی اخیر نشریات آمریکایی در زمینه تولیدات کودک و نوجوان با موضوع حاج قاسم سلیمانی نشان از اهمیت موضوع دارد.
 
فلاح در پایان اظهار کرد: در مسیر معرفی مکتب حاج قاسم سلیمانی باید به‌صورت تخصصی برای بین‌الملل محتوا تولید کرد و آثار نباید فقط در قالب ترجمه باقی ماند. از سوی دیگر آسیب‌شناسی و ارزیابی هوشمند و هدفمند از آثار تولید شده، ضمن تقویت کارهای خوب، کارهای ضعیف را نیز شناسایی و فعالیت را هدفمندتر می‌کند.



دهم بهمن‌ماه آئین تجلیل از ناشران مکتب سلیمانی (سرّ دلبران) از سوی مجمع ناشران دفاع مقدس در تالار وحدت برگزار شد که در این مراسم، انتشارات اسپانیایی‌زبان فانوس دریایی، انتشارات «المجمع ثقافی» و «جمعیت المعارف اسلامی» لبنان به‌عنوان ناشران برتر عرصه بین‌الملل معرفی و تجلیل شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها