جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
ذهن کودکان اوتیسمی را با این کتاب بخوانید

به گفته یک کارشناس در زمینه درمان اختلال اوتیسم، کودکان نمی‌توانند دنیای ذهنی دیگران را درک کنند. به همین دلیل نیاز است با عینی‌سازی دنیای ذهنی، این کودکان را برای ذهن‌خوانی آماده کرد.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اوتیسم و اختلالات شناختی یکی از شناخته‌شده‌ترین اختلالاتی است که استرس و بار روانی زیادی را به والدین وارد می‌کند. ذهن اصلی ترین واژه‌ای است که درمانگران در تلاشند با تغییرات زیستی و شناختی چاره‌ای برای کاهش یا رفع آثار این اختلال بیاندیشند. کتاب «آموزش ذهن‌خوانی به کودکان اوتیسم» نوشته جولی هادوین، پاتریشا هاولین و سیمون بارون با ارائه تمرین‌هایی دنیای ذهنی کودکان ار عینی‌سازی می‌کند.
 
 
مهدی عبداله‌زاده رافی، کارشناس و مترجم کتاب «آموزش ذهن‌خوانی به کودکان اوتیسم» در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره اهمیت عینی‌سازی دنیای ذهنی برای کودکان اوتیسم گفت: کودکان اوتیسم در تعاملات اجتماعی دچار نقص هستند. این کودکان نمی‌توانند دنیای ذهنی دیگران را درک کنند. به همین دلیل نیاز است با عینی‌سازی دنیای ذهنی، این کودکان را برای ذهن‌خوانی آماده کرد. این کتاب درست با این هدف به نگارش در آمده است.
 
وی افزود: والدین، مربیان، معلمان و درمانگران می‌توانند از این کتاب برای آموزش به کودکان اوتیسم بهره بگیرند. چراکه در این اثر شیوه آموزش به‌سادگی بیان شده است و نیاز به تخصص های کاربردی برای آموزش نیست. در واقع افراد با حداقل سواد، می‌توانند از آن استفاده کنند.
 
عبداله‌زاده رافی افزود: تمرین‌هایی که در این کتاب ارائه شده است، نه ‌تنها برای کودکان مبتلا به اوتیسم بلکه برای کودکان دچار مشکلات رشدی مانند کودکانی که دچار کم‌توانی ذهنی، ناتوانی یادگیری و کودکان مبتلا به ADHD هستند نیز مناسب است. حتی می‌توان این تمرین‌ها را برای کودکان کوچک‌تر نیز استفاده کرد.
 
نقص تعاملات شناختی، دوست‌یابی را در کودکان به خطر می‌اندازد
این کارشناس تاکید کرد: نقص تعاملات اجتماعی هزینه‌های زیادی برای کودکان مبتلا به اوتیسم به همراه دارد. درواقع، بسیاری از یادگیری‌های ضمنی، در بافت تعاملات اجتماعی رخ می‌دهند. همچنین، در صورت نقص در تعاملات اجتماعی، دوست‌یابی به خطر می‌افتد. علاوه بر این، وقتی کودک به بزرگ‌سالی می‌رسد و قصد ورود به دنیای کار را دارد، در صورت نداشتن مهارت‌های اجتماعی لازم، در این حوزه نیز دچار مشکل می شود.

گفتنی است کتاب «آموزش ذهن‌خوانی به کودکان اوتیسم» از سوی انتشارات ارجمند راهی بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها