پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
نمایش «حفره مشترک»، «نیستان» و «حساسیت فصلی» در خانه کتاب / «آثار عجم» ماه آینده در خانه کتاب به نمایش درمی‌آید

آثاری که در جشنواره «کتاب و سینما» مقام‌های دوم، سوم و چهارم را کسب کرده بودند، در خانه کتاب نمایش داده شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آثار منتخبِ جشنواره «کتاب و سینما» که با اهدای جایزه نقدی، لوح سپاس و تندیس بیست و چهارمین دوره هفته کتاب در جشنواره «کتاب و سینما» تجلیل شده بودند، چهارشنبه شب (۲۵ مردادماه) با حضور جواد مجابی، فرزاد مؤتمن، فرید فرخنده‌کیش، رئیس انجمن سینمای جوان، مجید غلامی جلیسه و افشین داورپناه، مدیرعامل و معاون فرهنگی ـ پژوهشی خانه کتاب، و کارگردانان و نویسندگان کتاب‌هایی که این فیلم‌ها از روی آن‌ها اقتباس شده بودند، در خانه کتاب نمایش داده شدند.
 
نخستین نمایش مربوط به فیلم داستانی «حفره مشترک» به کارگردانی اسماء ابراهیم‌زادگان و با اقتباس داستان محمدرضا زمانی منتشر شده در همشهری داستان بود.
 
افشین داورپناه، عضو هیات‌ داوران جشنواره «کتاب و سینما» پس از نمایش این فیلم گفت: واژه‌ها و اطلاعات بخشی از جهان‌بینی ما را تشکیل می‌دهند. امیدوارم یکی از نتایج برگزاری این نشست‌ها، بالا بردن سطح مطالعه در میان هنرمندان و علاقه‌مندان سینما باشد و جهان‌بینی تک‌تک ما را تکمیل کند.
 
محمدرضا زمانی، نویسنده داستان «حفره مشترک» در بخشی از آیین نمایش آثار برگزیده در جشنواره «کتاب و سینما» اظهار کرد: امیدوارم اتفاقاتی همچون ساخت آثار سینمایی براساس آثار داستانی در کشور افزایش یابد و جشنواره‌هایی همچون جشنواره «کتاب و رسانه» فضایی را ایجاد کند که مردم خصوصا فعالان ادبیات و رسانه از دست زدن و باز کردن کتاب نترسند و متوجه شوند که کتاب‌ها را می‌توانند، بخوانند.

وی با اشاره به لزوم نقدپذیری و دیدن ایراداتی که در وجود همه هست، افزود: باید بگویم که برخلاف گفته‌ها ما بهترین تماشاگران دنیا نیستیم. امیدوارم به جایی برسیم که بتوانیم واقعا یک روزی خودمان را نقد کنیم و ایراداتمان را ببینیم.
 
زمانی گفت: در کل فیلم ساخته‌شده بر اساس داستانم را دوست دارم، اما اگر فیلم و داستان را به‌عنوان اعضای یک خانواده درنظر بگیریم، در هفته پنج روزش را کنار هم نیستند.
 
این نویسنده با تاکید بر علاقه شخصی‌اش در خونسرد روایت کردن ماجراهای تراژیک، بیان کرد: خوشبختانه خانم ابراهیم‌زادگان، نگاه و شیونه من در بیان اتفاقات ناگوار را فهمیده بودند و در فیلمشان با همین بیان خونسرد اتفاق تراژیک قصه را به تصویر کشیدند.
 
در ادامه اسماء ابراهیم‌زادگان کارگردان «حفره مشترک» نیز گفت: از دست دادن عزیز در این داستان برایم جذاب بود، بنابراین تصمیم گرفتم نمایشنامه‌ای به این اساس بنویسم، اما هرچقدر به مرحله اجرای نمایش نزدیک می‌شدیم بیشتر متوجه می‌شدم که شاید تئاتر مناسب‌ترین ظرف برای نمایش این داستان نباشد.
 
وی افزود: با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادم متوجه شدم که ساختن فیلمی براساس این داستان کارکرد موردنظر مرا خواهد داشت، بنابراین نوشتن فیلمنامه، پیش‌تولید و مرحله تولید فیلم به‌مرور انجام شد و محصولش چیزی است که در جشنواره کتاب و رسانه برگزیده شد.
 
کارگردان فیلم کوتاه «حفره مشترک» تصریح کرد: آقای زمانی از آن نویسنده‌هایی نبود که برای تبدیل شدن داستانش به فیلم کارگردان را مجبور به تبعیت خط به خط می‌کند. همین عامل هم باعث شد تا این فیلم در شروع، میانه و پایان‌بندی با داستان فرق داشته باشد. در این فیلم سعی شد با اتفاقات غیرعادی برخوردی عادی صورت بگیرد.


معمولا نویسندگان موفق کارهای ناموفق زیادی دارند

فیلم داستانی «نیستان» به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد که اقتباسی از یکی از داستان‌های مجموعه «سه دختر گل‌فروش» اثر مجید قیصری بود، بعد از «حفره مشترک» در این آیین به نمایش در آمد.
 
ایرج‌زاد بعد از نمایش فیلم با اشاره به تعلق قدیمی‌اش به هنر سینما گفت: از وقتی پنج‌ساله بودم با برادر بزرگ‌تر و عمویم به سینما می‌رفتم. چون خواهرانم در خانه منتظر بودند تا بعد از آمدن از سینما فیلم را برایشان تعریف کنم، در حین دیدن فیلم حتی پلک نمی‌زدم تا بتوانم تمام و کمال آنچه از تماشایش دریافت کرده‌ام، برای آن‌ها بازگو کنم.
 
وی افزود: بعدها تحصیلاتم را در هنرستان سینما ادامه دادم و در امتحان کنکور در دانشگاه سوره در رشته کارگردانی سینما قبول شدم. صدابرداری باعث شد بتوانم در دو پروژه در کنار استاد ناصر تقوایی درس‌های زیادی بیاموزم.
 
کارگردان فیلم کوتاه «نیستان» با اشاره ویژگی‌های کارگردانی‌اش، عنوان کرد: اصولا در کارهای اقتباسی، قصه را دچار تغییرات زیادی نمی‌کنم، اما آن را از صافی‌های ذهنم عبور می‌دهم و براساس دریافت خودم برای مخاطب روایت می‌کنم.
 
مجید قیصری نویسنده «سه دختر گل‌فروش» نیز در ادامه گفت: معمولا نویسندگان موفق کارهای ناموفق زیادی دارند. تا امروز چند بار قرار شده تا از روی کارهایم فیلم‌هایی ساخته شود، اما هر بار بنا به دلیلی جداگانه این اتفاق به سرانجام نرسیده است.

وی افزود: آقای ایرج‌زاد قبل از ساختن فیلم مرا در جریان قرار دادند و البته پس از اتمام فیلمنامه آن‌را برایم فرستادند تا مطالعه کنم. دیدم تفاوت چندانی بین داستان و متن فیلمنامه وجود ندارد، بنابراین از ساخت فیلم استقبال کردم.
 
قیصری با اشاره به پیشنهاداتی که برای ساخت فیلم به ایرج‌زاد داده بود، اظهار کرد: من برای وجود نشانه‌ای از اصحاب کهف پیشنهاد دادم تا در صورت امکان لااقل یک سگ در فیلم باشد اما شاید با وجود صحبت از شهدا استفاده از چنین حیوانی در فیلم ممکن نبوده باشد.
 
وی ادامه داد: به‌نظر من آنچه باید براساس داستان من، در مدیوم سینما ارائه می‌شد، به‌دست آمده و شاید اگر خود من هم این فیلمنامه را می‌نوشتم به همین صورت بود.
 

علاقه شخصی‌ام به فیلم‌های ذهنی است

فیلم داستانی «حساسیت فصلی» به کارگردانی سعید وکیلی و اقتباس‌شده از داستان هاروکی موراکامی آخرین فیلم نمایش داده شده در برنامه خانه کتاب بود.
 
وکیلی درباره داستان فیلمش و  اقتباسی که از قصه موراکامی انجام داده بود، گفت: قبل از خواندن داستان، دلم می‌خواست درباره آدمی که در یک هزارتو گیر افتاده است، فیلمی بسازم. در ذهنم آدمی محصورشده را تصور می‌کردم که به هر قسمت از این مکان می‌رود، شبیه قسمت قبلی است و البته نمی‌تواند از این جغرافیا خارج شود.
 
کارگردان فیلم حساسیت فصلی، ادامه داد: داستانی را خواندم که در آن کاراگاهی حضور داشت. مردم به او مراجعه می‌کردند تا اجناس گم‌شده‌شان را برایشان بیابد. هرچند به‌طور کلی این داستان شبیه به همان ایده‌ای بود که در ذهن داشتم، اما وجود یک کاراگاه برای یافتن اجناس گم‌شده در ایران متداول نبود، بنابراین این وجه را در فیلمم حذف کردم.
 
وی افزود: البته به دنبال ایرانیزه کردن ماجرا هم نبودم، چون علاقه شخصی‌ام به فیلم‌های ذهنی است و این داستان امکان بیان  آنچه در ذهن داشتم، برایم فراهم می‌کرد. استخر، پارکینگ و برخی دیگر از مکان‌هایی که در فیلم دیده می‌شود، در داستان اصلی نبود اما برای ارائه فضایی که در پیش بودم باید به فیلمنامه اضافه می‌شد.
 
طبق برنامه خانه کتاب، نشست بعدی «سینما و کتاب» به نمایش فیلم «آثار عجم» به کارگردانی حسن نقاشی اختصاص خواهد داشت که امسال در جشنواره «کتاب و سینما» رتبه نخست را به‌دست آورد و در آیین اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، جایزه خود را به مبلغ ۱۵ میلیون تومان به همراه لوح سپاس و تندیس هفته کتاب دریافت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها