پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۷
هم‌انديشي امام، نوآوري، رهيافت‌ها و رويكردها

اندیشمندان و محققان، عصر روز چهارشنبه 22 خردادماه در نشستي با عنوان «هم‌انديشي امام، نوآوري، رهيافت‌ها و رويكردها» در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بررسی نوآوری و شکوفایی در آراء امام خمینی(ره) پرداختند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين مراسم يحيي فوزي، سيدجلال‌الدين مدني، جلال‌الدين فارسي، عبدالحسين خسروپناه، مرتضي نبوي و جمعي ديگر از اساتيد و پژوهشگران حضور داشتند.

در ابتداي مراسم «هم‌اندیشی امام، نوآوری، رهیافت‌ها و رویکردها» يحیی فوزی تویسرکانی ضمن اشاره به نوگرایی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، گفت: اندیشه سیاسی فقط بخشی از مجموعه اندیشه‌های امام خمینی(ره) بود چون ایشان یک اندیشمند جامع‌الاطراف در همه زمینه‌ها از جمله؛ عرفان، فقه و اصول، کلام اسلامی به شمار می‌آید، چنان‌كه وي در سن 27 سالگي اولين كتاب عرفاني خود را نوشتند و در حوزه فقه و اصول تعداد زيادي كتاب و مقاله تأليف كردند.

وی افزود‌: مفهوم نوگرایی در اندیشه سیاسی امام(ره) به معنی انطباق با مدرنیته و نو کردن مفاهیم دینی یا رویکرد غربی و يا بدعت نيست، بلکه اندیشه امام(ره) در مود نوگرايي تلاش و اجتهاد برای باز‌سازی مفاهیم جدید بر پایه مبانی مستحکم سنت‌های اسلامی است؛ پس انديشه امام(ره) جزئي از انديشه كلان اسلام است.

حجت‌الاسلام عبدالحسين خسروپناه در ادامه اين نشست گفت: اصل ولايت فقيه و حكمي كه از سوي وي صادر مي‌شد، ضامن توسعه سياسي و فرهنگي جوامع اسلامي بوده‌است.
 
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در هم‌اندیشی امام، نوآوری، رهیافت‌ها و رویکردها به طرح مبانی دینی توسعه کوثری از دیدگاه امام(ره) پرداخت و گفت: برخی نوآوری‌ها در عرصه اندیشه است و پاره‌ای دیگر نوآوری کارکردی است. حضرت امام(ره) در بحث مبانی دینی توسعه کوثری هم نوآوری اندیشه‌ای دارد هم کارکردی، همچنین نوآوری در برخی مواقع جزیره‌ای و در برخي مواقع ديگر منظومه‌ای است كه البته به اعتقاد من نوآوری حضرت امام(ره) نوآوری منظومه‌ای است؛ يعني تمام اجزاي يك پارادايم را نو كردند. 

وی افزود: امام(ره) در سخنرانی‌های خود به تفصیل و به شکل تئوری‌پردازی به بحث توسعه نپرداخته ولي از مجموع فرمایشات ایشان می‌توان نظریه‌سازی در حوزه توسعه را استنباط کرد.
 
وی با طرح این پرسش که مبانی دینی توسعه کوثری از دیدگاه امام(ره) چیست، گفت: توسعه کوثری مختصاتي دارد و توسعه تكاثري مختصات ديگري و اين دو داراي تفاوت‌هاي بنیادین با هم هستند. امام(ره) توسعه تكاثري غربي را نمی‌پذیرد و مدل دیگری را چون توسعه کوثری که بر مبنای اسلام است، مطرح می‌کند. امام(ره) توسعه را منحصرا در عرصه اقتصاد مطرح نمی‌کند و در همه حوزه‌ها می‌بیند. 

وی تفاوت توسعه کوثری و تکاثری را بیشتر مربوط به مبنای این دو نوع توسعه دانست و گفت: مبنای خدامحوری در مقابل اومانیزم تفاوت توسعه کوثری و تکاثری است.
 
حجت‌الاسلام خسروپناه خاطرنشان کرد: توسعه تکاثری تنها به توسعه اقتصادی و این دنیا می‌پردازد، در صورتی که توسعه کوثری به مباحث هستی‌شناسی و تعالی انسان در این جهان پرداخته‌است. 

خسرو پناه در ادامه گفت: امام(ره) وقتی سخن از مصلحت را به میان می‌آورد مقصودش اصل ولایت فقیه و حکمی که ولایت فقیه طرح می‌کند، است. یکی از مهمترین مبانی که می‌تواند توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را به همراه بیاورد مبنای مصلحت است که جنبه کاربردی دارد.

جلا‌الدين مدني از ديگر سخنرانان اين مراسم اشاره‌ كوتاهي به نوگرايي انقلاب كرد و گفت: عموماً اين جلسات براي اين است كه حادثه انقلاب حادثه عظيمي است و زمامدار اين اتفاق امام خميني‌(ه) ‌است، دليلش هم اين است كه تصميمات ايشان عاقلانه و با تدبير بوده و به اين‌كه نتيجه چطور شود فكر نمي‌كردند.

مدني در ادامه گفت: گفته‌ها و رهنمودهاي امام(ره) به قدري مفيد و كاربردي است كه حتي الان هم كه از تلويزيون به صورت پراكنده پخش مي‌شود تازگي دارد و اين به دليل سنجيده حرف‌زدن و عمل كردن‌هاي وي و ديد همه‌جانبه‌اشان است.

جلال‌الدين فارسي آخرين سخنران اين نشست گفت: بنده معتقدم امام(ره) نوگرا نبودند، بلكه كهن‌گرايي بود كه توانست 1400 سال به عقب برگردد و تا حدي كه از عهده‌اش برمي‌آمد عقايد و سنت‌هاي پيشين را با زمانه‌ خودش تطبيق مي‌داد.

فارسي در ادامه گفت: امام(ره) در كتاب «حكومت اسلامي» مي‌فرمايد: دولت اسلامي دولت خدمتگزار است و حكومت اسلامي يعني حكومتي كه تمام شئون ائمه و پيامبران در آن اجرا شود؛ من فكر مي‌كنم ما از شعار آزادي، استقلال، جمهوري‌اسلامي تنها آزادي و استقلال را محقق كرده‌ايم.

وي تصريح كرد: امام(ره) در كتاب «فرهنگ واژه‌هاي انقلاب اسلامي» در جواب به يك خبرنگار گفته: ملت ايران با داشتن مكتبي مثل اسلام احتياجي به دولت‌هاي غربي ندارد و اين يعني اين‌كه ما بايد همه احتياجاتمان را خودمان محقق كنيم و احكاممان صرفا اسلامي باشد چرا كه اسلام قانون است و پيامبر‌(ص) هم خلاف اسلام عمل نمي‌كرده‌است.

فارسي در پايان گفت: ما نمي‌توانيم امام(ره) را بشناسيم همان‌طور كه نمي‌توانيم سلسله انبياء و پيامبران را بشناسيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها