یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷

علی‌اصغر فانی، در آیین قدردانی از پیشکسوتان و کتابداران برتر آموزش و پرورش گفت: فرهنگ استفاده از کتابخانه‌های کلاسی در مدارس باید از سوی معلمان تقویت شود. حمایت‌ معلمان در ایجاد و تقویت فرهنگ استفاده از کتابخانه‌های کلاسی، زمینه‌ساز تربیت نسلی کتابخوان خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عصر امروز (25آبان‌ماه) همزمان با دومین روز از بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، آیین تجلیل از دانش‌آموزان نویسنده، مترجم، کتابخوان و کتاب‌یاور و خادمان و فعالان کتابخوانی و حوزه نشر آموزش و پرورش با حضور دکتر علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، دکتر سیدعباس صالحی،‌ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ دکتر حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش و دکتر برزین ضرغامی و دبیر فرهنگی بیست و دومین دوره هفته کتاب در تالار فرهنگ برگزار شد. 

پیشگیری از تربیت دانش‌آموزان تک‌بُعدی
فانی در این آیین با اشاره به جایگاه علم و دانش و مطالعه در قرآن کریم گفت: در سند تحول نظام آموزشی کشور و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، با 6 ساحت در این حوزه مواجه هستیم. اصلی‌ترین دلیل تاکید بر این 6 ساحت، پیشگیری از تربیت دانش‌آموزان تک‌بُعدی است.

وی در معرفی ابعاد مختلف تربیتی در حوزه دانش‌آموزی ادامه داد: ساحت‌های اعتقادی، اقتصادی، اخلاقی،‌ علم، زیباشناسی،‌ سیاسی و اجتماعی در سند تحول مورد تاکید هستند. امروز مطالعه، تحقیق و دانش‌اندوزی باید به‌عنوان یک فرهنگ در وجود دانش‌آموزان نهادینه شود. 

لزوم توجه به کتابخانه و تقویت فرهنگ کتابخوانی در مدارس
فانی با اشاره به راهکار نخست سند تحول آموزش و پرورش اظهار کرد: این بند شامل توسعه و ایجاد واحد اطلاعات و منابع آموزش و پرورش در سطح مدارس از قبیل کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم توجه به کتابخانه در مدارس گفت: وجود کتابخانه در مدارس بااهمیت و مهم‌‌تر از آن، استفاده از کتابخانه است. فرهنگ استفاده از کتابخانه‌های کلاسی در مدارس به ویژه در مدارس ابتدایی باید از سوی معلمان تقویت شود. حمایت‌ معلمان در ایجاد و تقویت فرهنگ استفاده از کتابخانه‌های کلاسی، زمینه‌ساز تربیت نسلی کتابخوان خواهد شد. 

اجرایی شدن تاکید رهبری مبنی بر ایجاد زنگ مطالعه در مدارس
وی با اشاره به عقد تفاهم‌نامه‌ با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه افزود: مذاکراتی بین وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد کتابخانه‌‌های کلاسی صورت گرفته است. همچنین در همین رابطه با دانشگاه فرهنگیان نیز مذاکراتی انجام شده است. 

فانی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری درباره ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس عنوان کرد: بعد از تاکید مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری درباره لزوم توجه به زنگ مطالعه در مدارس، ستاد‌های وزارت آموزش‌ و پرورش، اجرایی شدن این موضوع را در دستور کار قرار دادند. 

رویدادهای خوب کتابی در سه دهه از گذشت انقلاب
سید‌عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین گفت: بعد از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی، در حوزه کتاب شاهد رویداد‌های خوبی بوده‌ایم؛ از جمله رشد کمی در تولید کتاب که در سال 92 به 65 هزار عنوان رسید و در بخش کیفی نیز  تنوع موضوعی از رشد مطلوبی برخوردار بوده است.

وی در ادامه با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه کتابخوانی افزود: بحث افزایش سرانه مطالعه و گسترش آمار کتاب، دغدغه قابل توجهی است، اما دغدغه‌ای که فقط در حوزه تعداد عنوان‌‌ها باشد، پیشرفت مناسبی نیست. 

معاون فرهنگی وزارت ارشاد عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد بخش مهمی از اهتمام وزارتخانه‌ها، نهاد‌ها و مجموعه‌های مدنی در دهه چهارم انقلاب، در حوزه کتاب معطوف به چند امر مهم است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ترویج کتابخوانی است که سه نهاد‌ خانواده،‌ رسانه ‌و مدرسه در آن نقش دارند. وزارت ارشاد به‌عنوان نهاد حاکمیتی در حوزه فرهنگ در دولت تدبیر و امید نگاه ویژه‌ای  به این امر داشته‌ است.

مدرسه اصلی‌ترین نهاد در تقویت بنیان‌های کتابخوانی است
صالحی در ادامه گفت:‌ آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد در تقویت جریان کتابخوانی در کشور است، چراکه بیش از 12 سال از عمر فرزندان این مرز و بوم در مدرسه‌ها می‌گذرد، بنابراین نهاد مدرسه اصلی‌ترین نهاد در تقویت بنیان‌های کتابخوانی است. این نهاد می‌تواند عادت و فرهنگ مطالعه را ریشه‌دار و لذت مطالعه را ایجاد کند. ما بیش از گرفتاری به موضوع فقر عادت مطالعه، به فقر لذت مطالعه دچار هستیم. نهاد آموزش و پرورش توانایی تبدیل عادت به لذت را داراست.

وی با اشاره به همکار‌ی‌های مشترک وزارتخانه‌های ارشاد و آموزش و پرورش افزود: مقدمات تدوین یک تفاهم‌نامه بین دو وزارتخانه در حال انجام است. امید‌واریم با کمک سرمایه‌های انسانی و اجتماعی یعنی معلمان و دانش‌آموزان، شاهد اتفاقات خوبی در عرضه کتاب و کتابخوانی باشیم. 
 
در پایان این آئین از مجموعه 14 جلدی «مصباح‌الهدی (آشنایی با زندگی‌ ائمه اطهار(ع))»، مجموعه «نور باران (درسنامه موضوعی حفظ قران)» و «قرآن حکیم دانش‌آموزی» رونمایی شد.

تجلیل از برترین چهره‌های حوزه نشر آموزش و پرورش از جمله علی‌اکبر اشعری، طراح و مبدع «یاد یار مهربان» از دیگر برنامه‌های این آئین بود.         

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها