سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
کتاب از تندباد گرانی‌ها سربلند بیرون آمد

کرمان، شهر دیار کریمان، از دیرباز مهد ادب و شعر بوده است. هنوز آثار خواجوی کرمانی، فواد کرمانی، شاه نعمت‌الله ولی، حسین کوهی کرمانی و بسیاری از علما و دانشمندان این دیار نقل زبان‌ مردم ایران زمین است. سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم کرمانی‌ است و وجود وی در بالاترین نهاد فرهنگی کشور امیدهای بسیاری را برای مردم این دیار رقم زده است.-

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_ شروع سال 91 با گرانی کاغذ و دیگر اقلام چاپ قرین شد و این گرانی هر چند مانند غولی مهیب بر سر اهالی فرهنگ سایه گستراند اما نتوانست غم و یاس را بر دل‌های فعالان چاپ و نشر استان مستولی کند.

قیمت بند کاغذ در اندازه 100 در 70 از 35 هزار تومان به 100 هزار تومان جهش کرد و موجی از دلواپسی را بین فعالان چاپ و نشر استان به وجود آورد. با وجود همه هراس‌ها و نگرانی‌ها اما افرادی هم بودند که به پیکار این غول فرهنگ‌ستیز رفتند و در برابر همه بادهای مخالف و سرخوردگی‌ها توانستند پیام کتاب و کتابخوانی را با دمیدن در شیپور بی‌باکی به گوش علاقه‌مندان به مطالعه برسانند و پاسدار امید و بهار کتاب، کتابخانه و کتابخوانی باشند. در این گزارش  برخی فعالیت‌های کتابی استان کرمان در سالی که گذشت، یادآوری شده است.

شروع فعالیت کتابی همراه با «رف‌خوانی»
فعالیت‌های کتابی استان کرمان در سال 91 با «رف‌خوانی» کتابخانه‌ها آغاز شد. کتابداران کتاب‌دوست کتابخانه‌های استان، پس از خانه‌تکانی و غبار روبی شب عید، با شروع بهار اقدام به «رف‌خوانی» کتابخانه‌های عمومی استان کردند. در جریان این فرایند، منابع موجود كتابخانه‌های عمومی استان با بانك‌های اطلاعاتی موجود در رایانه‌ها و دفاتر ثبت و مطابقت داده شدند.

کتابخانه‌هایی مروج کتاب و کتابخوانی
همزمان با بازگشایی ادارات دولتی، برنامه سال1391 اداره‌كل کتابخانه‌های استان کرمان مبتني بر سند چشم‌انداز سال 1404 نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با کتابداران كتابخانه هاي عمومي كشور، تنظيم شد.

طبق گزارش پایان سال اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان، اکنون 112 باب كتابخانه عمومی بازیربنای 62 هزارمترمربع و مساحت 177هزارمترمربع در استان فعالیت دارند که طبق این آمار به ازای هر 100 نفر افراد با سواد دو متر فضای کتابخانه‌ای در استان وجود دارد.

محمد جواد حسین‌زاده، مدیر کل کتابخانه‌های استان کرمان با اطلاع از بحران‌های فرهنگی ناشی از گرانی کاغذ و درک صحیح از رسالت مهم کتابخانه‌ها، بیشترین تلاش خود را بر جذب خیران کتابخانه‌ساز و مشارکت آن‌ها در امر توسعه کتابخانه‌ها متمرکز کرد.

ترغیب خیران به کتابخانه‌سازی و ارایه تسهیلات به خیران نتیجه داد و باعث شد تا 20 باب کتابخانه در استان کرمان احداث شوند و اداره‌کل کتابخانه‌های استان کرمان پیشرو در زمینه ساخت کتابخانه‌ از سوی خیران در نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور شناخته و معرفی شود. 

رشد 15 درصدی حضور مردم در کتابخانه‌ها
فعالیت‌های کتابی استان کرمان محدود به ساخت کتابخانه نبود، بلکه در سال1391 شرایط و امکانات برای حضور بیش از سه میلیون و 700 هزار نفر به کتابخانه‌های عمومی استان فراهم شد که در مقایسه با سال گذشته این میزان حضور 15 درصد رشد داشت.

اکنون بیش از 110 هزار نفر در استان کرمان عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند و بيش از یک میلیون و 230 هزار نسخه كتاب درکتابخانه های عمومی استان كرمان موجود است، به‌طوری که در سال 1391 بیش از دو میلیون و 100 هزارجلد کتاب به امانت سپرده شده است.

از نمونه برنامه‌های جنبی که در کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد، می‌توان به برپایی مسابقه بزرگ آیین انتظار سه با مشارکت بیش از 16 هزار نفر و اجرای 180 برنامه فرهنگی و برپایی 50 نمایشگاه در کتابخانه‌های عمومی استان اشاره کرد.

طبق آمار، 57 انجمن فرهنگی در کتابخانه‌های استان فعالند كه افزون بر 252 جلسه و یک‌هزار و 350 مصوبه در حوزه كتابخانه‌‌‌ها از سوی این انجمن‌ها به تصویب رسیدند، به‌طوری که بیش از 490 نفر از دوستداران كتاب و کتابخوانی در این انجمن‌ها به توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه در شهرستان‌های استان مشغول به فعالیتند.

چتر حمایت دولت بر سر فعالان چاپ و نشر 
احمد سعیدی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به دنبال افزایش قیمت کاغذ و همچنین چاپ و نشر کتاب، دستوری را مبنی بر تشکیل کمیته‌ ویژه صیانت از صنعت چاپ و نشر استان کرمان صادر کرد.

وی شهریور 91 به خبرگزاری کتاب ایران گفت: طی جلساتی که با فعالان این حوزه فرهنگی-صنعتی داشتیم، از نزدیک با مشکلات آن‌ها آشنا شدیم که پس از بررسی و مطالعه به این نتیجه رسیدیم که کمیته برای صیانت از صنعت چاپ و نشر در استان کرمان را متشکل از نمایندگان تمامی فعالان فرهنگی تشکیل دهیم و تمام راهکارهای برون‌رفت از مشکلات در این کمیته مورد نقد و بررسی قرار گیرند و برای کمک‌رسانی فرهنگی اقدامات شایسته انجام شوند.

هر چند گزارشی از فعالیت این کمیته در رسانه‌ها منعکس نشد اما دستاورد این نشست‌ها مانند میوه‌های درخت خود را نمایان ساخت و اسباب رضایت دل برخی از فعالان فرهنگی را فراهم کرد.
 
حکایت هجرانی که به سرآمد
پس از گذشت پنج سال، نمایشگاه استانی کتاب امسال در شهر کرمان برپا شد. در این نمایشگاه چهار میلیارد ریال بن یارانه‌ای خرید کتاب به علاقه‌مندان و دوستداران کتاب و کتابخوانی عرضه شد و همچنین صنعت‌گران چاپ و نشر استان فرصت حضور و معرفی کالاهای فرهنگی خود را به دست آوردند. 

دی ماه سال 91 بر اساس بخشنامه اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمان، قفسه‌های کتاب در سراسر مراکز عمومی استان برپا شدند. احمد سعیدی در این باره می‌گوید: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با هدف حمایت از تازه‌های نشر محلی، از ناشران و نویسندگان بومی استان کتاب خریداری می‌کند و کتاب‌هایی که در قفسه‌های عمومی کتاب جای می‌گیرند، بیشتر درباره بهداشت، تاریخ، فرهنگ، دین و مسایل مربوط به مردم استان خواهند بود.

حضور پر رنگ شرکت تعاونی ناشران استان کرمان
 با نگاه به کارنامه فرهنگی و کتابی استان کرمان، آن‌چه که بیش از همه فعالیت‌های فرهنگی دیگر به چشم می‌آید، نام شرکت تعاونی ناشران استان کرمان است که بار سنگین فشارهای ناشی از گرانی‌ها را بر دوش کشید، به‌طوری که به نمایندگی از 51 فعال چاپ و نشر استان در همه نمایشگاه‌های استانی کتاب، نمایشگاه‌های قرآنی و نمایشگاه‌های محلی کتاب شرکت کرد و حضور پر رنگی داشت. 

سید محمد سعیدی حسینی، مدیر عامل شرکت تعاونی ناشران استان کرمان، طی رایزنی با مدیریت اداره کل ارشاد اسلامی، ناشران و اهل قلم فعال در استان، توانست وحدتی را بین مسوولان و فعالان صنعت چاپ و نشر  استان به وجود آورد.

سعیدی‌حسینی همچنین از تاسیس شهرک چاپ و نشر در حوالی کرمان خبر داد.

 در مجموع، می‌توان گفت که تندباد گرانی وزید اما کتاب و نگاهداران آن در استان کرمان سربلند از این تندباد بیرون آمدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط